Volkswagen: Čipová kríza neskončí ani v roku 2023

Prerušenia dodávateľských reťazcov vraj budú v budúcom roku bežné a čakacie doby na niektoré modely zostanú dlhé.

20.09.2022 12:00
chip Foto:
Nedostatok čipov už spôsobil automobilkám miliardové škody.
debata (6)

O čipovej kríze sa začalo viac hovoriť začiatkom roku 2021. Vtedy experti predpokladali, že ide o problém, ktorý sa podarí vyriešiť rádovo maximálne počas niekoľkých mesiacov, maximálne pol roka. Stal sa však pravý opak, nedostatok čipov do riadiacich jednotiek postupne „zatváral“ továrne jednotlivých značiek, nové autá sa nedarilo dokončiť a výroba niektorých modelov sa dokonca úplne zastavila.

Nedokončené autá začali chýbať predajcom, ktorí nemali čo predávať a čakacie doby na niektoré modely sa posunuli rádovo z týždňov na mesiace a pri najžiadanejších autách presiahli dokonca jeden rok. A keďže čipy chýbali, automobilky začali tie, ktoré mali k dispozícii, montovať hlavne do drahších áut, na ktorých majú vyššiu maržu. A ak odštartovalo nové kolo zdražovania áut, ktoré sa najviac dotklo malých áut a modelov nižšej triedy, na ktorých automobilky na každom vyrobenom kuse zarábali najmenej.

polovodiče Čítajte viac Zachráni Bosch automobilky? Do čipov 'vrazí' 2,9 miliardy eur!

Aj preto všetci čakali na normalizáciu situácie. Predpokladalo sa, že k nej príde najneskôr v prvej polovici roku 2022, keď sa výrobcovia čipov dokážu prispôsobiť vyššiemu dopytu a upravia svoje výrobné kapacity. To sa však nestalo, o čipy má totiž obrovský záujem aj elektronický priemysel, kde sa prudko rozvíja internet vecí a na trh prichádza množstvo nových inteligentných spotrebičov, aktuálne prežívame prechod na 5G a väčšina krajín razantne zvýšila výdavky na zbrojenie a nové zbrane, vybavené pokročilou elektronikou.

A postaviť nové továrne na výrobu čipov nie je jednoduché – jednak ide o miliardové investície a navyše takéto továrne musia byť v seizmicky bezpečnom prostredí a musia mať prístup k zdrojom vody, ktorej sa v nich spotrebuje extrémne množstvo, nehovoriac už o know-how a špičkových technológiách, ktoré sa v nich musia implantovať.

Aj preto sa začali objavovať prvé hlasy, tvrdiace, že čipová kríza je oveľa vážnejší problém, ktorý výrazne presahuje automobilový priemysel a riešiteľný nebude ani v horizonte týždňov a ani mesiacov. Najnovšie to priznal aj koncern Volkswagen, ktorého značky patria z hľadiska nedostatku čipov k najpostihnu­tejším. Napríklad na niektoré modely Škoda sa čaká aj viac než rok a týždenník Automobilwoche pred pár dňami napísal, že pre nemecký trh je Škoda na celý budúci rok prakticky vypredaná. Podobné problémy sú aj s niektorými modelmi Volkswagenu a aj SEAT-u – a to na väčšine európskych trhov.

Carlos Tavares Čítajte viac Čipová kríza je len ‘prechádzka ružovou záhradou‘. Varuje šéf Stellantisu

Doteraz sa odborníci viac-menej zhodovali v tom, že situácia by sa mala začať normalizovať v priebehu druhej polovice tohto roku. Zatiaľ sa tak nedeje a – aspoň podľa Volkswagenu – to vyzerá tak, že čipová kríza nás bude sprevádzať aj celým rokom 2023.

Pre už spomínaný nemecký týždenník celú situáciu zaujímavým spôsobom zhodnotil Murat Aksel, člen predstavenstva koncernu VW, ktorý má na starosti obstarávanie a teda do celej problematiky vidí naozaj dobre. Podľa neho budú v priebehu celého budúceho roku pokračovať prerušenia dodávateľského reťazca a Volkswagen sa pripravuje na to, že tento stav bude podľa Akselových „novým normálom“ a jednoducho s ním treba rátať a koncern sa bude snažiť v predstihu prichádzajúce problémy identifikovať a minimalizovať ich dopad na výrobu v budúcom roku

Dodal, že Volkswagen v tejto oblasti investuje, ide však o „štrukturálny problém, ktorý nemožno rýchlo vyriešiť“. Dobrou správou je podľa Aksela aspoň to, že problém s káblovými zväzkami, ktorý sa objavil po tom, ako v marci minulého roku jeden z najväčších svetových výrobcov káblových zväzkov, spoločnosť Leoni, musela dočasne zastaviť výrobu vo svojom ukrajinskom závode. Ukrajinci nielen obnovili výrobu, ale v problematických mesiacoch v polovici minulého roku väčšina európskych automobiliek dokázala diverzifikovať dodávateľskú sieť, takže ich nedostatok už nehrozí.

V budúcom roku sa však môžu podľa Aksela popri nedostatku čipov objaviť aj ďalšie problémy „súvisiace s novou geopolitickou situáciou“, ktoré sú nepredvídateľné a môžu byť rovnako komplikované ako čipová kríza.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #polovodičová kríza #čipová kríza #Murat Aksel
Články podľa značiek