Rozvoj elektrickej infraštruktúry v krajinách EÚ napreduje pomaly. Z približne 300-tisíc verejných nabíjacích staníc je ich polovica len v dvoch krajinách – v Nemecku (60 000) a v Holandsku (90 000). Tieto dve krajiny tvoria menej ako 10 % celkovej rozlohy EÚ. Druhá polovica všetkých nabíjačiek je roztrúsená vo zvyšných 25 krajinách, ktoré pokrývajú 90 % plochy regiónu.
Rozdiel medzi krajinami s rozvinutou infraštruktúrou pre elektromobily a tými, ktoré v tejto oblasti zaostávajú, je podľa Európskeho združenia výrobcov elektromobilov obrovský. Pre názornosť: Holandsko, čo je krajina s najrozvinutejšou infraštruktúrou – má takmer 1 600-krát viac nabíjacích miest ako krajina s najslabšou (Cyprus s iba 57 nabíjacími miestami). V skutočnosti má len samotné Holandsko toľko nabíjačiek ako 23 ďalších členských štátov EÚ spolu.

Na dosiahnutie 55 % zníženia emisií CO2 v osobnej automobilovej doprave by do roku 2030 by bolo potrebných až 6,8 milióna verejných nabíjacích staníc, ako však píšeme vyššie, aktuálne ich je 300 000. Inak povedané – za menej ako 10 rokov musíme zaznamenať v tejto oblasti vyše 22-násobný rast. A to je len ťažko splniteľné.
Aj preto členovia Výboru EP pre dopravu a cestovný ruch (TRAN) odobrili mandát na rokovanie europarlamentu o rýchlejšom zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá. Cieľom tohto návrhu je podporiť väčšie zavádzanie dobíjacích a alternatívnych čerpacích staníc (elektrických alebo vodíkových) pre osobné automobily, nákladné autá, vlaky a lietadlá a podporiť zavádzanie udržateľných vozidiel do obehu.
Poslanci sa zhodli na stanovení minimálnych povinných národných cieľov pre zavádzanie infraštruktúry pre alternatívne palivá a požiadajú krajiny EÚ, aby do roku 2024 predložili plány, ako to dosiahnuť. Podľa prijatého textu by do roku 2026 museli byť nabíjacie stanice pre elektromobily rozmiestnené aspoň po každých 60 km pozdĺž hlavných ciest EÚ. Pre nákladné autá a autobusy by sa do roku 2026 uplatňovali rovnaké požiadavky, ale len na základných cestných sieťach TEN-T.

Poslanci chcú, aby boli rýchlejšie zavedené nabíjacie stanice pre nákladné autá na bezpečných a chránených parkoviskách: dve nabíjacie stanice od roku 2028 namiesto jednej od roku 2031, ako navrhuje Európska komisia. Výnimky by sa vzťahovali len na najvzdialenejšie regióny, ostrovy a cesty s nízkou premávkou. Oproti návrhu eurokomisie poslanci chcú aj viac vodíkových čerpacích staníc pozdĺž hlavných ciest EÚ, každých 100 km oproti každým 150 km, a chcú to urobiť rýchlejšie, do roku 2028 namiesto 2031.
Čarovné na podobných iniciatívach je, že europoslanci od stolu rozhodnú čo treba spraviť a vyhlásia, že nie je ich vecou, ako to dosiahnuť. To plne nechávajú v kompetencii jednotlivých členských štátov, ktoré im majú predostrieť plán, ako tieto návrhy každá krajina chce preniesť do reality. Odkiaľ na to majú zobrať peniaze napríklad ekonomicky slabšie krajiny ich už nezaujíma.