Autá majú rôzne osudy. Len málokedy sa ale stáva, že ostanú nehybne stáť celé roky na jednom mieste. Pochopiť sa to dá pri drahých modeloch, ktoré sú v podstate hneď od začiatku skôr investíciou ako dopravným prostriedkom. Lenže ak sa čosi také stane obyčajnej Škode Favorit, je to naozaj kuriózne. Presne takýto príbeh má ale za sebou Favorit z roku 1993. Ide teda o záverečnú fázu výroby Favorita, rok predtým než prebrala žezlo Felicia. Podieľal sa na ňom už aj koncern Volkswagen. A to známou modernizáciou, ktorá Favoritu priniesla neuveriteľných 586 zlepšení. Presne pre takýto Favorit sa pred 29 rokmi rozhodol jeden grécky zákazník. Napokon, škodovka bol v tejto slnečnej a ostrovnej krajine svojho času populárna.
Kým však jeho súputníci už dávno zhrdzaveli a púť skončili kdesi na vrakoviskách, tento exemplár si veľa služby neužil. Hneď po kúpe totiž jeho majiteľ zistil, že šoférovanie je stresujúce. Keď hovoríme hneď, máme na mysli, že s ním absolvoval len jedinú jazdu – z predajne do podzemnej garáže. Potom sa už auta ani nedotkol. A tak sa na jeho odometri nachádza dodnes údaj 34 km! Pár ich pripadlo na skúšobnú jazdu ešte vo fabrike a čosi vyše 20 na spomínanú trasu od dílera. Ďalších pár absolvoval Favorit až po 29 rokoch, keď ho kvôli zámeru predaja vytiahli na denné svetlo. To aby ho mohli odfotiť a skontrolovať v servise. Galéria, ktorá vznikal, je doslova senzáciou. Ukazuje pravdepodobne najzachovalejší Favorit všetkých čias, snáď s výnimkou muzeálnych kusov kdesi v depozite automobilky.
Auto je v dokonalom stave – lak nepoškodený a sedadlá chránené originálnou krycou fóliou. Na podvozku sa nachádza len trocha cestného prachu. Dezén pneumatík Barum s profilom 165/70 R13 je ako nový. Čalúnenie kufra nikdy nepocítilo tiaž batožiny a rezervné koleso pod jeho dnom či náradie nikdy neslúžili svojmu účelu. Raritou je grécka diaľničná známka z roku 1994! Dôkaz, že majiteľ plánoval s autom jazdiť. V perfektnom stave sú aj doklady a manuál na obsluhu. O bezchybnom stave motora 1,3 OHV, už so vstrekovaním paliva, nepochybujeme. Technickou kontrolou prešiel tento Favorit naposledy v máji 2022. Počas nej bolo už so zámerom predaja na vozidle vymenené palivové čerpadlo, batéria, motorový olej, olejový filter a brzdové čerpadlo.
Ide o kurióznu ponuku, ktorej zodpovedá aj cena 18 000 eur. Na tomto aute teda pôvodný majiteľ zarobí. V roku 1993 stál Favorit menej ako 200 000 korún. Teraz je to približne 440 000. Možno je to bláznovstvo, ale ak milujte posledný socialistický model Škody, ktorý vznikal v spolupráci s talianskym štúdiom Bertone, nič lepšie nezoženiete. Navyše ide o exportný kus s grafickými linkami na karosérii, plaketou Bertone aj ozdobným nápisom Favorit. Interiér je zas zušľachtený imitáciou dreveného obkladu palubnej dosky a farebným čalúnením. Veľa komfortu však kabína neponúka. Má manuálne ovládanie okien a nič také, ako posilňovač riadenia či klimatizáciu, nepozná. Je to ale dokonalý symbol doby, v ktorej toto auto vzniklo.