Japonci z Ruska odchádzajú. Čo spraví koncern Volkswagen?

Hovorilo sa, že ruský závod v Kaluge kúpi rakúska spoločnosť a bude tam ďalej vyrábať volkswageny pod inou značkou. Tá to poprela.

17.10.2022 16:00
Volkswagen Group Rus, Kaluga Foto:
Volkswagen hľadá kupca pre svoju ruskú fabriku v Kaluge.
debata (8)

Nedávno sme písali o tom, ako z ruského trhu postupne odchádzajú japonské automobilky. Len pred pár dňami oznámil Nissan, že predáva svoju ruskú fabriku v ktorej v marci pozastavil výrobu za jedno euro ruskému Štátnemu inštitútu pre výskum a vývoj automobilov a motorov (NAMI). Presne sa teda zopakoval májový scenár zoštátnenia ruskej fabriky Renaultu, v podstate aj za rovnakých podmienok.

Japonci tak ruský trh postupne opúšťajú. Rovnaký krok totiž nedávno oznámila aj najväčšia automobilka na svete Toyota a Mazda Motor tiež uviedla, že rokuje o ukončení výroby s miestnym partnerom spoločného podniku Sollers, kde vyrába modely Mazda CX-5, Mazda CX-9 a Mazda 6. Predstavitelia Mitsubishi ešte tento krok nespravili, ale tiež už oficiálne oznámili, že svoj definitívny odchod z Ruska „veľmi vážne zvažujú“.

Strata silného trhu

Asi najväčšie problémy toto rozhodnutie spravilo Renaultu, ktorý mal na ruskom trhu mimoriadne silnú pozíciu. Tú však má aj koncern Volkswagen, najmä jeho značky Škoda a VW. Otázkou je, ako sa k celej situácii postaví v čase, keď je jasné, že vojna tak skoro neskončí a analytici predpokladajú v Európe pre rok 2023 radikálny prepad výroby áut, ktorý môže byť až milión nových vozidiel kvartálne.

Nissan Rusko Čítajte viac Aj Nissan končí v Rusku. Fabriku predá za jedno euro!

Vedenie koncernu rozhodlo pomerne promptne na začiatku marca o zastavení výroby vozidiel v Rusku až do odvolania, týkalo sa nielen výrobných závodov v Kaluge a v Nižnom Novgorode, rovnako bol v tom čase zastavený aj vývoz vozidiel do Ruska.

To bol pomerne zásadný krok, pretože ruský trh patril pre koncern VW k najdôležitejším v Európe. Pre názornosť pár čísiel: pod ruskú divíziu s názvom Volkswagen Group Rus LLC spadajú ruské aktivity siedmich značiek koncernu Volkswagen: VW osobné vozidlá, VW úžitkové vozidlá, Škoda, Audi, Lamborghini, Bentley a Ducati. V závode v ruskej Kaluge pracovalo takmer 4 000 zamestnancov, v Nižnom Novgorode viac ako 200 a v Moskve takmer 600. Zamestnanci v závode v Kaluge sú stále zamestnancami koncernu VW a a aj naďalej je im vyplácaná primeraná časť mzdy v súlade s ruskými zákonmi. S ostatnými sa spoločnosť rozlúčila korektným spôsobom, ktorý akceptovali aj miestne odbory.

V roku 2021 predala skupina Volkswagen na ruskom trhu približne 199 000 vozidiel. Najviac, vyše 90-tisíc Škoda a vyše 86-tisíc VW – osobné autá. Škoda ako najsilnejšia koncernová značka na ruskom trhu zároveň od roku 2022 zodpovedá za celý ruský trh, čo je aktuálne mimoriadne nevďačná úloha. Česká značka v Rusku, konkrétne v Kaluge a v Nižnom Novgorode, vyrábala modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. Aktuálne žiadnu ďalšiu výrobu neplánuje.

Divný obchod, ktorý sa neuskutočnil

Spolu koncern vo vyššie uvedených ruských fabrikách v roku 2021 vyrobil približne 170 000 vozidiel: 118 000 kusov v závode v Kaluge a 52 000 v závode v Nižnom Novgorode (zmluvná výroba na zákazku Volkswagen Group Rus). Celkový podiel na trhu v roku 2021 predstavoval 11,9 percenta.

Lada Granta - predaj Čítajte viac Absolútne zúfalstvo: Takto sa (ne)predávali autá v Rusku v 1. polroku!

V aktuálne rozbehnutom procese formálnych predajov zahraničných automobiliek ruským subjektom za symbolickú cenu je „na rane“ samozrejme aj Volkswagen, ktorého predstavitelia vyhlásili, že „koncern sleduje rokovania okolo vyvlastnenia s obavami“.

Závod v Kaluge sa koncern ešte pred týmto radikálnym krokom snažil predať, potenciálny kupec sa však hľadá len veľmi ťažko, je to prakticky nemožné. Pred niečo vyše mesiacom sa vo viacerých médiách objavila prekvapivá informácia, že celé podnikanie Volkswagenu v Rusku by mohol prevziať bývalý šéf spoločnosti Magna Siegfried Wolf prostredníctvom svojho holdingu Steyr Automotive.

Cieľom bolo obnoviť výrobu automobilov pod inou značkou a koncern VW by naďalej pre ne dodával komponenty, čo by preň bolo ekonomicky zaujímavé, pretože čiastočne tak robí aj teraz: „Dodávame (na ruský trh, pozn. redakcie) náhradné diely a plníme naše servisné a záručné povinnosti v rámci stanovených sankčných opatrení EÚ,“ hovoria predstavitelia Škody, ktorá ruský trh riadi.

HAVAL Čítajte viac Ruský trh je pre čínske automobilky ľahkou korisťou. Berú ho útokom!

Výrobné závody mala po tejto transakcii riadiť ruská automobilka GAZ Group, ktorú vlastní Wolfov dlhoročný ruský obchodný partner Oleg Deripaska (v súčasnosti pod medzinárodnými sankciami). V rokoch 2010–2019 pritom sám Siegfried Wolf predsedal predstavenstvu GAZ Group a pravdepodobne aj mal v spoločnosti menšinový podiel. Po zverejnení týchto ich však holding Steyr Automotive razantne poprel.

Patová situácia

Aktuálne je teda pozícia koncernu VW v Rusku mimoriadne neprehľadná, s najväčšou pravdepodobnosťou však o svoj výrobný závod príde rovnako ako Renault, alebo Nissan, teda bude „znárodnený“. Koncern aktuálne nijako nechce svoju budúcnosť v Rusku komentovať, v hre je samozrejme aj presunutie výroby inam, napríklad na Ukrajinu, kde už bola čiastočne obnovená.

„Zatiaľ je ešte príliš skoro predikovať náhradu výrobného programu. Situáciu ďalej monitorujeme na úrovni Škoda Auto a aj koncernu Volkswagen. V súčasnej chvíli nebudeme budúcu stratégiu ohľadom ruského trhu bližšie komentovať,“ hovorí sa v oficiálnom stanovisku predstaviteľov spoločnosti.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #výroba áut v Rusku #ruský automobilový trh #znárodnenie automobiliek
Články podľa značiek