Ak je niekde spaľovací motor nenahraditeľný, tak potom je to v nákladnej doprave. Tesla síce sľúbila, že ešte do konca roka príde so svojím elektrickým kamiónom Semi a čoskoro má nasledovať konkurencia, ale kým elektrické nákladné súpravy nahradia tie konvenčné, trvať to môže desaťročia. Bude to navyše pekelne drahé a tiež sporné z dôvodu nutnosti výroby gigantického množstva akumulátorov. Riešenie by pritom mohlo byť lacnejšie a prísť oveľa skôr. Austrálski vedci z New South Wales University v Sydney (UNSW) navrhujú prestavbu dieselových motorov súčasných kamiónov na spaľovanie vodíka. Znie to možno trochu bláznivo, pretože doteraz sa podobné konverzie robili len s tými zážihovými, ale ono to naozaj funguje.
Čítajte viac Čo sa to deje? V Nemecku rastie predaj dieselov. Brusel musí zúriťPočas 18-mesačného výskumu hľadali vedci UNSW ideálny pomer medzi zmesou motorovej nafty a tohto plynu. Experimentálny jednovalcový diesel vybavili prídavným vstrekovačom vodíka. Namiesto toho, aby z neho vytvárali homogénnu zmes, tak ako v zážihovom cykle, pridávali vodík do dávky nafty. Ukázalo sa, že dieselový motor môže pracovať tak, že až 90 % jeho energie bude pochádzať práve z vodíka a len 10 z nafty. Výsledkom je okamžité zníženie emisií CO2 o 86 % a tiež zníženie emisií oxidov dusíka (NOx) vďaka stratifikácii zmesi, teda vrstveniu vodíka a nafty. Motor má podľa vedcov tiež o 26 % vyššiu účinnosť ako súčasné diesely, čo znamená výrazné zníženie spotreby. A dôležité je aj to, že si takýto motor nepotrpí na čistotu vodíka tak ako palivové články.
Čítajte viac Anketu o najlepšie motory ovládli elektromotory! Inak to už nebudeTím vedcov je presvedčený, že tento typ technológie by mohol byť pripravený na komerčnú prevádzku už do dvoch rokov. Najprv chcú však vodíkové diesely nasadiť a otestovať v mohutných nákladných autách používaných v banskom priemysle. To preto, že práve tu môže byť najľahšie dostupný vodík. Až potom by sa naftové motory na toto palivo mohli dostať do kamiónov. Napokon, očakáva sa, že nová vodíková infraštruktúra, ktorá je pre úspech nevyhnutná, bude vznikať práve na diaľniciach, kde absolvujú nákladné autá väčšinu svojich pracovných povinností. A ak bude vodíková sieť s vodíkom vyrábaným pomocou energie z obnoviteľných zdrojov dostatočná, mohli by sa konverzie zúčastniť aj milióny naftových osobných áut.