Zachráni dieselové motory vodík? V Austrálii to už funguje

Čo ak by naftový motor dokázal spaľovať vodík? Potom by sme nemuseli meniť napríklad milióny dieselových kamiónov za elektrické. V Austrálii to vyskúšali a výsledky sú ohromujúce.

13.10.2022 12:00
debata (7)
Diesel upravený na spaľovanie zmesi vodíka a... Foto: UNSW
Dieselový motor na vodík - UNSW Diesel upravený na spaľovanie zmesi vodíka a nafty potrebuje len prídavný vstrekovač, správne načasovanie a správny pomer medzi palivami. Potom je vraj schopný znížiť emisie CO2 až o 86 %!

Ak je niekde spaľovací motor nenahraditeľný, tak potom je to v nákladnej doprave. Tesla síce sľúbila, že ešte do konca roka príde so svojím elektrickým kamiónom Semi a čoskoro má nasledovať konkurencia, ale kým elektrické nákladné súpravy nahradia tie konvenčné, trvať to môže desaťročia. Bude to navyše pekelne drahé a tiež sporné z dôvodu nutnosti výroby gigantického množstva akumulátorov. Riešenie by pritom mohlo byť lacnejšie a prísť oveľa skôr. Austrálski vedci z New South Wales University v Sydney (UNSW) navrhujú prestavbu dieselových motorov súčasných kamiónov na spaľovanie vodíka. Znie to možno trochu bláznivo, pretože doteraz sa podobné konverzie robili len s tými zážihovými, ale ono to naozaj funguje.

Honda Civic i-DTEC Diesel - 2018 Čítajte viac Čo sa to deje? V Nemecku rastie predaj dieselov. Brusel musí zúriť

Počas 18-mesačného výskumu hľadali vedci UNSW ideálny pomer medzi zmesou motorovej nafty a tohto plynu. Experimentálny jednovalcový diesel vybavili prídavným vstrekovačom vodíka. Namiesto toho, aby z neho vytvárali homogénnu zmes, tak ako v zážihovom cykle, pridávali vodík do dávky nafty. Ukázalo sa, že dieselový motor môže pracovať tak, že až 90 % jeho energie bude pochádzať práve z vodíka a len 10 z nafty. Výsledkom je okamžité zníženie emisií CO2 o 86 % a tiež zníženie emisií oxidov dusíka (NOx) vďaka stratifikácii zmesi, teda vrstveniu vodíka a nafty. Motor má podľa vedcov tiež o 26 % vyššiu účinnosť ako súčasné diesely, čo znamená výrazné zníženie spotreby. A dôležité je aj to, že si takýto motor nepotrpí na čistotu vodíka tak ako palivové články.

Acura Integra - motor 1,5 Turbo Čítajte viac Anketu o najlepšie motory ovládli elektromotory! Inak to už nebude

Tím vedcov je presvedčený, že tento typ technológie by mohol byť pripravený na komerčnú prevádzku už do dvoch rokov. Najprv chcú však vodíkové diesely nasadiť a otestovať v mohutných nákladných autách používaných v banskom priemysle. To preto, že práve tu môže byť najľahšie dostupný vodík. Až potom by sa naftové motory na toto palivo mohli dostať do kamiónov. Napokon, očakáva sa, že nová vodíková infraštruktúra, ktorá je pre úspech nevyhnutná, bude vznikať práve na diaľniciach, kde absolvujú nákladné autá väčšinu svojich pracovných povinností. A ak bude vodíková sieť s vodíkom vyrábaným pomocou energie z obnoviteľných zdrojov dostatočná, mohli by sa konverzie zúčastniť aj milióny naftových osobných áut.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #vodík #vodíkový pohon
Články podľa značiek