Anaketa, ktorú od roku 1994 organizuje americký Ward's AutoWorld, sa časom menila. Asi najväčšia zmena nastala vlani, keď sa zrušila podmienka, že na súťaži sa môže zúčastniť len motor v aute, ktoré nestojí viac ako 65 000 dolárov. To preto, aby nevyhrávali luxusné 12-valcové agregáty v autách pre vyvolených. Ako iste tušíte, odstránenie cenového stropu má na svedomí elektrifikácia. Elektromobily totiž túto hranicu prekračujú s neuveriteľnou ľahkosťou. Mnohé z nich – a to nehovoríme len o luxusných – by sa zúčastniť jednoducho nemohli.
Čítajte viac Renault sa zbavuje divízie spaľovacích motorov. Siahali po nej ČíňaniaTento krok má však za následok druhý extrém. Elektrifikované autá vtrhli do súťaže plnou silou. Mimochodom, tá sa premenovala z pôvodnej World's 10 Best Engines na World's na 10 Best Engines and Propulsion Systems, teda na 10 najlepších motorov a hnacích systémov. To lepšie odráža prechod od spaľovacích motorov k elektrickým. Do súťaže bolo zapojených 29 vozidiel, z toho 17 elektrifikovaných, vrátane jedenástich čisto elektrických, štyroch plug-in hybridných a dvoch hybridných.
Z 12 testovaných čisto spaľovacích motorov bolo sedem 4-valcových, dva 6-valcové, dva V8 a jeden 3-valec. Iba dva motory mali atmosférické nasávanie. Až osem používalo preplňovanie. Úsporné diesely tu vôbec nehľadajte. Benzín, vrátane hybridov a plug-in hybridov teda stále mierne viedol, ale už nie na výsledkovej listine. Tú ovládli práve autá, ktoré sa bez batérií nezaobídu. Z desiatich ocenených pripadlo sedem na elektrifikované, vrátane piatich čisto elektrických a dvoch hybridných. Len tri autá mali čisto spaľovací pohon.
Čítajte viac Astron Aerospace: Nový 'Wankel' zvládol testyTo však znamená, že to, čo sa snažilo Ward's AutoWorld dosiahnuť zavedením cenových limitov, sa zrútilo ako domček z karát. Medaily totiž dostali väčšinou autá, na ktoré bežní motoristi, vrátane tých amerických, jednoducho nemajú. Medzi ocenenými nájdeme ultra drahé elektromobily, ako je Mercedes-Benz EQS AMG, Lucid Air a elektrické pikapy Ford F-150 Lighting či obrí GMC Hummer EV. Mohutné a drahé batérie ich katapultujú cenou vysoko nad 100 000 dolárov či dokonca nad 150 000 dolárov.
Dokonca aj medzi ocenenými spaľovacími motormi nájdeme 3-litrové 6-valce, v drahých autách, ako sú Jeep Grand Wagoneer. Podobne je na tom hybridná Toyota Tundra. Morálnymi víťazmi sa tak stávajú podľa nás preplňovaný 4-valec v Acure Integra 1,5 a 3-valec v Nissane Rogue (X-Trail) 1,5, ktorý dostal do vienka systém variabilnej kompresie. A za zmienku stojí aj výsledok Hyundaiu Ioniq 5, ktorý je jediným elektromobilom, ktorý má šancu na masové predaje. Navyše podporuje rýchle nabíjanie, pretože má 800 V elektrickú architektúru.
Čítajte viac Toyota nechce prepúšťať. Motorárne zmení na 'baterkárne'Bolo by asi načase porozmýšľať nad ďalšou zmenou metodiky súťaže. Napríklad oceňovať zvlášť čisto elektrické a zvlášť spaľovacie autá alebo ešte lepšie vytvoriť anketu o najlepšiu batériu, pretože práve tá určuje limity elektromobilov. Samotný elektrický pohon nie je nijako revolučný ani konštrukčne náročný. A tiež nevieme, čo je také úžasné na Hummeri EV alebo na pikape F-150 Lightning. Snáď to, že sa do nich zmestí dvakrát toľko drahých a neekologických batérií ako do obyčajných osobných áut?
Ocenené motory a pohonné sústavy (Ward's AutoWorld 2022)
Model | Pohon |
---|---|
Acura Integra A-Spec | 1,5 -litrový benzínový 4-valec |
Ford F-150 Lightning | elektrický pohon |
GMC Hummer EV | elektrický pohon |
Hyundai Ioniq 5 | elektrický pohon |
Lucid Air | elektrický pohon |
Mercedes-Benz EQS | elektrický pohon |
Nissan X-Trail | 1,5-litrový benzínový 3-valec VC-Turbo |
Jeep Grand Cherokee 4×e | dvojlitrový benzínový 4-valec PHEV |
Jeep Grand Wagoneer | trojlitrový benzínový radový 6-valec |
Toyota Tundra i-Force Max | 3,5-litrový benzínový vidlicový 6-valec HEV |