
Anaketa, ktorú od roku 1994 organizuje americký Ward's AutoWorld, sa časom menila. Asi najväčšia zmena nastala vlani, keď sa zrušila podmienka, že na súťaži sa môže zúčastniť len motor v aute, ktoré nestojí viac ako 65 000 dolárov. To preto, aby nevyhrávali luxusné 12-valcové agregáty v autách pre vyvolených. Ako iste tušíte, odstránenie cenového stropu má na svedomí elektrifikácia. Elektromobily totiž túto hranicu prekračujú s neuveriteľnou ľahkosťou. Mnohé z nich – a to nehovoríme len o luxusných – by sa zúčastniť jednoducho nemohli.

Tento krok má však za následok druhý extrém. Elektrifikované autá vtrhli do súťaže plnou silou. Mimochodom, tá sa premenovala z pôvodnej World's 10 Best Engines na World's na 10 Best Engines and Propulsion Systems, teda na 10 najlepších motorov a hnacích systémov. To lepšie odráža prechod od spaľovacích motorov k elektrickým. Do súťaže bolo zapojených 29 vozidiel, z toho 17 elektrifikovaných, vrátane jedenástich čisto elektrických, štyroch plug-in hybridných a dvoch hybridných.

Z 12 testovaných čisto spaľovacích motorov bolo sedem 4-valcových, dva 6-valcové, dva V8 a jeden 3-valec. Iba dva motory mali atmosférické nasávanie. Až osem používalo preplňovanie. Úsporné diesely tu vôbec nehľadajte. Benzín, vrátane hybridov a plug-in hybridov teda stále mierne viedol, ale už nie na výsledkovej listine. Tú ovládli práve autá, ktoré sa bez batérií nezaobídu. Z desiatich ocenených pripadlo sedem na elektrifikované, vrátane piatich čisto elektrických a dvoch hybridných. Len tri autá mali čisto spaľovací pohon.

To však znamená, že to, čo sa snažilo Ward's AutoWorld dosiahnuť zavedením cenových limitov, sa zrútilo ako domček z karát. Medaily totiž dostali väčšinou autá, na ktoré bežní motoristi, vrátane tých amerických, jednoducho nemajú. Medzi ocenenými nájdeme ultra drahé elektromobily, ako je Mercedes-Benz EQS AMG, Lucid Air a elektrické pikapy Ford F-150 Lighting či obrí GMC Hummer EV. Mohutné a drahé batérie ich katapultujú cenou vysoko nad 100 000 dolárov či dokonca nad 150 000 dolárov.

Dokonca aj medzi ocenenými spaľovacími motormi nájdeme 3-litrové 6-valce, v drahých autách, ako sú Jeep Grand Wagoneer. Podobne je na tom hybridná Toyota Tundra. Morálnymi víťazmi sa tak stávajú podľa nás preplňovaný 4-valec v Acure Integra 1,5 a 3-valec v Nissane Rogue (X-Trail) 1,5, ktorý dostal do vienka systém variabilnej kompresie. A za zmienku stojí aj výsledok Hyundaiu Ioniq 5, ktorý je jediným elektromobilom, ktorý má šancu na masové predaje. Navyše podporuje rýchle nabíjanie, pretože má 800 V elektrickú architektúru.

Bolo by asi načase porozmýšľať nad ďalšou zmenou metodiky súťaže. Napríklad oceňovať zvlášť čisto elektrické a zvlášť spaľovacie autá alebo ešte lepšie vytvoriť anketu o najlepšiu batériu, pretože práve tá určuje limity elektromobilov. Samotný elektrický pohon nie je nijako revolučný ani konštrukčne náročný. A tiež nevieme, čo je také úžasné na Hummeri EV alebo na pikape F-150 Lightning. Snáď to, že sa do nich zmestí dvakrát toľko drahých a neekologických batérií ako do obyčajných osobných áut?
Ocenené motory a pohonné sústavy (Ward's AutoWorld 2022)
Model | Pohon |
---|---|
Acura Integra A-Spec | 1,5 -litrový benzínový 4-valec |
Ford F-150 Lightning | elektrický pohon |
GMC Hummer EV | elektrický pohon |
Hyundai Ioniq 5 | elektrický pohon |
Lucid Air | elektrický pohon |
Mercedes-Benz EQS | elektrický pohon |
Nissan X-Trail | 1,5-litrový benzínový 3-valec VC-Turbo |
Jeep Grand Cherokee 4×e | dvojlitrový benzínový 4-valec PHEV |
Jeep Grand Wagoneer | trojlitrový benzínový radový 6-valec |
Toyota Tundra i-Force Max | 3,5-litrový benzínový vidlicový 6-valec HEV |