Nepríjemné zvuky v aute vás môžu poriadne znechutiť. Preto sa na eliminácii nepríjemných akustických prejavov či vibrácií pracuje už počas vývoja auta. Prejsť musí množstvom testov, z ktorých mnohé sú orientované práve na odhaľovanie zdrojov hluku a ich následné odstránenie. Jednoducho, ticho je veľká veda. Najmä, ak musí všetko prebehnúť v tajnosti. Preto sa vyvíjané vozidlá testujú na uzavretých polygónoch a v laboratóriách. Najlepším pomocníkom pre „hlukárov“ je takzvaný shaker – zariadenie, ktoré dokáže auto poriadne rozvibrovať. Škoda teraz odhaľuje, ako funguje.
Najprv sa „skopíruje“ cesta
Testovacie zariadenie s autom môže náhodne vibrovať, ale vo väčšine prípadov sa testy vykonávajú na základe dát nasnímaných na skutočných trasách. Či už ide o bežné verejné cesty alebo o testovací polygón v areáli automobilky. „Tieto nasnímané dáta nám umožňujú replikovať nežiaduce zvuky, ku ktorým dochádza napríklad na konkrétnom mieste danej testovacej trasy,“ hovorí Róbert Schmögner, vedúci oddelenia Merania, skúšok a analýzy vozidla.
„Niekedy nie je medzi nasnímanými dátami a výslednými vibráciami na testovacom zariadení úplne stopercentná korelácia. Preto je dáta potrebné upraviť tak, aby testovacia jednotka s vozidlom vibrovala presne tak ako v skutočnosti,“ vysvetľuje Miroslav Preclík, špecialista na jazdné hluky. Vykonávajú sa teda aj overovacie merania, ktoré zisťujú, či shaker s autom „trepe“ tak, ako k tomu prichádza na skutočnej testovacej dráhe.
Čítajte viac Škoda robí z použitých batérií stacionárne úložiská. Majú kapacitu až 300 kWh!S pripravenými dátami môže ísť vozidlo do akcie. Vyjde na rampu shakera, ktorá je umiestnená v špeciálne odhlučnenej miestnosti. Konštrukcia stavby počíta aj s vibráciami zariadení a podľa toho je stavebne upravená tak, aby sa vibrácie neprenášali ďalej. Odhlučnenie je zabezpečené akustickým stenovým obkladom. Nájazdy testovacej rampy majú komfortnú funkciu pre pohodlné nastupovanie do vozidla v priebehu skúšky.
Pomáha shaker aj akustická kamera
S vozidlom pri skúške vibrujú dve budiace jednotky, ktoré sa kotvia do dvoch bodov. Disponujú elektromagnetickými aktuátormi, ktoré dokážu vyvinúť silu až 8 000 N a majú rozsah pohybu 12,5 mm. Zariadenie dokáže pracovať vo frekvenčnom pásme od päť až do 200 Hz. Sily, výchylky a ich početnosť následne simulujú jazdu auta po vybranej trase. Priebeh skúšky následne vyhodnocuje odborník. Posadí sa do vozidla a v priebehu skúšky počúva, či nie sú počuť nežiaduce zvuky.
Spoliehať sa môže jednak na vlastný sluch, ale k dispozícii má aj elektronický stetoskop, ktorým môže zdroj hluku presnejšie preskúmať. Ďalšia z pomôcok, ktorú majú k dispozícii v testovacom laboratóriu, je akustická kamera osadená 64 smerovými mikrofónmi. Tie snímajú zvuk, kamera zasa obraz. Na pozadí danej scény následne prebiehajú vizualizácie zdroja hluku. Výsledkom je farebná hluková mapa, ktorá ľahko odhalí zdroje nežiaducich zvukov a ich intenzitu. Akustickú kameru možno použiť vnútri vozidla i mimo neho.
Čítajte viac Škoda Vision GT: Legendárny roadster 1100 OHC z roku 1957 ožívaSkúšky na shakeri majú množstvo výhod. Tou úplne najväčšou je, že nežiaduci hluk možno skúmať opakovane. „Vozidlo môžeme rozvibrovať napríklad len v tej časti zaznamenaných dát, kde sme hluk odhalili,“ hovorí Róbert Schmögner. Ďalšou výhodou je možnosť testovania vozidiel, ktoré podliehajú utajeniu. A testy samozrejme možno vykonávať v akomkoľvek počasí. Navyše je zabezpečená stopercentná opakovateľnosť skúšok napríklad pri zmenách súčiastok. A na shakeri možno simulovať jazdu v podstate po akejkoľvek ceste sveta. Stačí ju mať vopred nasnímanú.