Ticho je veľká veda. Škoda odhaľuje, ako bojuje s hlukom a vibráciami

To, že v aute nič nepríjemne neklepe a nevŕzga, nie je náhoda. Stoja za tým stovky testovacích hodín na cestách aj v laboratóriu.

20.10.2022 12:00
debata
Shaker dokáže nielen rozvibrovať vozidlo, ale... Foto: Škoda-Auto
Škoda - meranie hluku a vibrácií Shaker dokáže nielen rozvibrovať vozidlo, ale urobiť to presne tak, akoby prechádzalo konkrétnym úsekom cesty. Tú je však treba vopred nasnímať.

Nepríjemné zvuky v aute vás môžu poriadne znechutiť. Preto sa na eliminácii nepríjemných akustických prejavov či vibrácií pracuje už počas vývoja auta. Prejsť musí množstvom testov, z ktorých mnohé sú orientované práve na odhaľovanie zdrojov hluku a ich následné odstránenie. Jednoducho, ticho je veľká veda. Najmä, ak musí všetko prebehnúť v tajnosti. Preto sa vyvíjané vozidlá testujú na uzavretých polygónoch a v laboratóriách. Najlepším pomocníkom pre „hlukárov“ je takzvaný shaker – zariadenie, ktoré dokáže auto poriadne rozvibrovať. Škoda teraz odhaľuje, ako funguje.

Najprv sa „skopíruje“ cesta

Testovacie zariadenie s autom môže náhodne vibrovať, ale vo väčšine prípadov sa testy vykonávajú na základe dát nasnímaných na skutočných trasách. Či už ide o bežné verejné cesty alebo o testovací polygón v areáli automobilky. „Tieto nasnímané dáta nám umožňujú replikovať nežiaduce zvuky, ku ktorým dochádza napríklad na konkrétnom mieste danej testovacej trasy,“ hovorí Róbert Schmögner, vedúci oddelenia Merania, skúšok a analýzy vozidla.

Súčasťou procesu aj jazdy na testovacom polygóne. Foto: Škoda-Auto
Škoda - meranie hluku a vibrácií Súčasťou procesu aj jazdy na testovacom polygóne.

„Niekedy nie je medzi nasnímanými dátami a výslednými vibráciami na testovacom zariadení úplne stopercentná korelácia. Preto je dáta potrebné upraviť tak, aby testovacia jednotka s vozidlom vibrovala presne tak ako v skutočnosti,“ vysvetľuje Miroslav Preclík, špecialista na jazdné hluky. Vykonávajú sa teda aj overovacie merania, ktoré zisťujú, či shaker s autom „trepe“ tak, ako k tomu prichádza na skutočnej testovacej dráhe.

ulozisko Čítajte viac Škoda robí z použitých batérií stacionárne úložiská. Majú kapacitu až 300 kWh!

S pripravenými dátami môže ísť vozidlo do akcie. Vyjde na rampu shakera, ktorá je umiestnená v špeciálne odhlučnenej miestnosti. Konštrukcia stavby počíta aj s vibráciami zariadení a podľa toho je stavebne upravená tak, aby sa vibrácie neprenášali ďalej. Odhlučnenie je zabezpečené akustickým stenovým obkladom. Nájazdy testovacej rampy majú komfortnú funkciu pre pohodlné nastupovanie do vozidla v priebehu skúšky.

Pomáha shaker aj akustická kamera

S vozidlom pri skúške vibrujú dve budiace jednotky, ktoré sa kotvia do dvoch bodov. Disponujú elektromagnetickými aktuátormi, ktoré dokážu vyvinúť silu až 8 000 N a majú rozsah pohybu 12,5 mm. Zariadenie dokáže pracovať vo frekvenčnom pásme od päť až do 200 Hz. Sily, výchylky a ich početnosť následne simulujú jazdu auta po vybranej trase. Priebeh skúšky následne vyhodnocuje odborník. Posadí sa do vozidla a v priebehu skúšky počúva, či nie sú počuť nežiaduce zvuky.

Veľkou pomôckou pre „hlukárov“ je aj akustická... Foto: Škoda-Auto
Škoda - meranie hluku a vibrácií Veľkou pomôckou pre „hlukárov“ je aj akustická kamera. Obsahuje až 64 smerových mikrofónov.

Spoliehať sa môže jednak na vlastný sluch, ale k dispozícii má aj elektronický stetoskop, ktorým môže zdroj hluku presnejšie preskúmať. Ďalšia z pomôcok, ktorú majú k dispozícii v testovacom laboratóriu, je akustická kamera osadená 64 smerovými mikrofónmi. Tie snímajú zvuk, kamera zasa obraz. Na pozadí danej scény následne prebiehajú vizualizácie zdroja hluku. Výsledkom je farebná hluková mapa, ktorá ľahko odhalí zdroje nežiaducich zvukov a ich intenzitu. Akustickú kameru možno použiť vnútri vozidla i mimo neho.

Škoda Vision GT - digitálny koncept 2022 Čítajte viac Škoda Vision GT: Legendárny roadster 1100 OHC z roku 1957 ožíva

Skúšky na shakeri majú množstvo výhod. Tou úplne najväčšou je, že nežiaduci hluk možno skúmať opakovane. „Vozidlo môžeme rozvibrovať napríklad len v tej časti zaznamenaných dát, kde sme hluk odhalili,“ hovorí Róbert Schmögner. Ďalšou výhodou je možnosť testovania vozidiel, ktoré podliehajú utajeniu. A testy samozrejme možno vykonávať v akomkoľvek počasí. Navyše je zabezpečená stopercentná opakovateľnosť skúšok napríklad pri zmenách súčiastok. A na shakeri možno simulovať jazdu v podstate po akejkoľvek ceste sveta. Stačí ju mať vopred nasnímanú.

Škoda - meranie hluku a vibrácií
Škoda - meranie hluku a vibrácií
+4Škoda - meranie hluku a vibrácií

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #hluk #Škoda #Škoda-Auto #vibrácie
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek