Nie je to tak dávno, čo koncern Volkswagen spustil veľkú plynovú ofenzívu. Autá na zemný plyn mali znížiť jeho flotilové emisie CO2, keďže CNG je považované za najčistejšie fosílne palivo. Cieľom bolo ponúknuť takýto pohon vo všetkých modelových radoch – od malého up!-u až po Passat, vrátane modelov koncernových značiek Škoda, Seat a Audi. A aj sa tak stalo. Na cestách ste sa mohli stretávať s modelmi označenými ako TGI alebo G-Tec. Druhá generácia týchto vozidiel dokonca zvýšila dojazd na zemný plyn zväčšením plynových nádrží na úkor tých benzínových. Teraz však koncern zavelil na ústup.
Čítajte viac Hrozí nám benzín E15? Je to tak - staré autá to budú mať ešte ťažšie!Postupne vyradí z ponuky všetky modely tankujúce CNG. Vidieť to môžeme aj na značke Škoda, ktorá už z cenníkov odstránila modely Scala 1,0 G-Tec a Kamiq 1,8 G-Tec. Budúci rok má nasledovať Octavia. A takto to bude so všetkými plynovými autami nemeckého koncernu. Automobilka argumentuje najmä tým, že na trh uvádza stále viac elektromobilov, takže motory spaľujúce zemný plyn nepotrebuje. Problém sa však skrýva v čomsi inom. CNG nemá veľký vplyv na znižovaní emisií CO2, aspoň nie v porovnaní s batériovými autami, ktoré klasifikuje EÚ ako autá s nulovými emisiami.
To však stále nemusí byť hlavný dôvod. Tým je s najväčšou pravdepodobnosťou nezáujem zo strany zákazníkov. Ani sa niet čomu čudovať. Sieť čerpacích staníc na CNG sa za posledné roky zásadne nerozrástla. Na nákup plynových áut neposkytujú vlády žiadne dotácie. A čo viac, ceny CNG prudko vzrástli. Kto by si teda chcel dnes kúpiť auto na CNG? Dáta nemeckého úradu pre motorové vozidlá jasne ukazujú, že tento rok majú CNG vozidlá podiel na predajoch nových áut len 0,1 %. To je zanedbateľný počet, v ktorom figurujú aj iné značky, napríklad Fiat.
Čítajte viac Škoda Vision X: Koncept SUV jazdí na elektrinu aj zemný plynDôvodom odchodu CNG teda nie sú samotné elektromobily, ale kolaps dopytu. Ten je jasnou reakciou na plynovú krízu, ktorá nastala vplyvom vojny na Ukrajine a snahy odpojiť sa od ruských energetických zdrojov. Ak by ste však predsa len zatúžili po aute na CNG, sú tu stále skladové zásoby. Ako prvá začne zo značiek koncernu vyraďovať technológiu G-Tec Škoda. Nasledovať bude VW, Seat a Audi. Nová platforma pre modely so spaľovacími motormi, ktorá by rátala aj so zemným plynom, už nie je v pláne. Hoci tieto vozidlá by mohli teoreticky využívať klimaticky neutrálny bioplyn alebo syntetický plyn.