Škoda Yeti pikap: O tomto aute nik netušil. Premrhaná šanca sa ukázala po 10 rokoch

Škoda mala dlhú tradíciu výroby úžitkových áut. Všetko sa však skončilo v roku 2001 spolu s ukončením výroby Felicie Pickup. Bola to obrovská škoda, pretože česká značka tým uvoľnila priestor konkurencii. A asi si to v Mladej Boleslavi dobre uvedomovali, pretože na prelome rokov 2012 a 2013 ešte jeden pikap predsa len vznikol. Verejnosti sa ale nikdy neukázal. Škoda s ním vyrukovala až po celej dekáde, keď už bolo dávno neskoro.

05.11.2022 07:00
debata (4)
Nový pikap Škody mal vzniknúť na základoch SUV...
Škoda Yeti Pickup - 2012 Nový pikap Škody mal vzniknúť na základoch SUV Yeti. Tento koncept postavili už koncom roka 2012. Verejnosti sa ale nikdy neukázal.

Škoda vyrábala pikapy takpovediac oddávna. Pamätníci si možno ešte spomenú na Škodu 1202 Pickup z roku 1963 až 1968. Potom prebrala jeho úlohu neslávna Škoda 1203. Aj z nej vznikli verzie s korbou. Skôr ako o pikap však išlo o valník, pretože trnavská tisícdvestotrojka bola už v základe dodávkou. Skutočný nástupca 1202 prišiel až v roku 1991. To už bol na linkách moderný Favorit s predným náhonom a Škoda patrila koncernu VW. Tak vznikol Favorit pikap. Tak ako väčšina úžitkových verzií Škody aj túto vyrábali v pobočnom závode v Kvasinách. Favorit pick-up ste si mohli dopriať v rôznych verziách – od otvorených až po zatvorené s plechovou alebo laminátovou nadstavbou.

Možno si ešte spomeniete napríklad na Škodu... Foto: Škoda-Auto
Škoda 1202 Pickup - 1967 Možno si ešte spomeniete napríklad na Škodu 1202, ktorá sa vyrábala od roku 1963 aj v takejto verzii.
Škoda 1203 - 50 rokov Čítajte viac Škoda 1203: ‘Trnavská pomsta‘ má 50. Trápila sa 31 rokov. Najdlhšie zo škodoviek

Zákazníci si išli po tomto praktickom aute „utrhnúť ruky“. Úžitkový Favorit bol totiž neporovnateľne lacnejší ako akákoľvek západná konkurencia, napríklad od Fiatu, a pritom odviezol až 500 kg nákladu. O popularite svedčí fakt, že od roku 1991 do roku 1995 vzniklo 70 900 kusov. A bolo by ich nepochybne viac. Lenže to už na trhu úradovala nová Felicia, teda výrazne zlepšený Favorit, ktorý sa rodil podľa noriem nového nemeckého vlastníka. Felicia Pick-up prišla na trh v roku 1995 a nadviazala na úspech Favorita. O to ľahšie, že vďaka úprave zadnej nápravy sa zväčšila šírka medzi podbehmi zadných blatníkov, čo zväčšilo úžitkovú plochu.

Popularita Feliciu Pickup nezachránila

Pod kapotu Felicie Pivkup navyše zvítal aj úsporný naftový motor 1,9D od Volkswagenu, o ktorom sa mohlo Favoritu iba snívať. Spolu s ním dostala Felicia Pick-up posilňovač riadenia, čo prinieslo oveľa vyšší komfort ovládania. Nespočetné množstvo verzií „okorenila“ Felicia Fun. Tento „uletený“ lifestylový pikap so žiarovožltým lakom spojil výhody pikapu a kabrioletu. No najväčšou vychytávkou bola posuvná zadná stena kabíny s elektricky sťahovateľným oknom a možnosťou vysunúť pomocou pákového mechanizmu dve ďalšie sedadlá! Prídavný strešný nosič zas umožnil prepravu športového vybavenia, ako horských bicyklov alebo surfových dosiek. Jednoducho išlo o dokonalé auto na voľný čas.

Novinka mohla nadviazať na populárnu Feliciu... Foto: Škoda-Auto
Škoda Felicia Novinka mohla nadviazať na populárnu Feliciu Pickup, vyrábanú v rokoch 1995 až 2001. Vzniklo z nej takmer 137 000 kusov. Nástupcu nedostala do dnešných dní.
Škoda Felicia Fun - 1995 Čítajte viac Škoda Felicia Fun: Uletený pikap má 25 rokov. Dodnes je najdrahšou ‘feldou‘

Felicia Pickup predstavovala „zlaté“ vajce aj pre koncern Volkswagen. Ten sa dokonca nezdráhal predávať túto úžitkovú verziu Škody na niektorých trhoch, vrátane nemeckého, ako Volkswagen Caddy. Stačilo vymeniť prednú masku, logo a nasadiť plechové kolesá z vtedajšieho VW Polo tretej generácie. Felicia Pickup bola ešte úspešnejšia ako Favorit Pickup. Do roku 2001 zišlo z montážnych liniek v Kvasinách 128 581 kusov. Potom ale skončila Felicia a spolu s ňou aj výroba pikapov. Nová Fabia sa na úžitkové auto nikdy nezmenila. Bola to obrovská Škoda. Česká automobilka jednoducho „odpískala“ cenovo dostupný, žiadaný a nesmierne praktický model. A to bez nástupcu.

Felicia Pickup bola taká dobrá, že ju koncern... Foto: Škoda-Auto
Škoda Felicia Felicia Pickup bola taká dobrá, že ju koncern VW po drobných úpravách predával aj ako VW Caddy.
Škoda Felicia Čítajte viac Škoda Felicia: 'Nemecký Favorit' skončil pred 20 rokmi. Možno predčasne

Odvtedy už Škoda žiaden pikap nevyrobila. To ale neznamená, že po ňom netúžila. Ambícia tu bola, no dozvedáme sa o nej s neuveriteľným odstupom desiatich rokov. Súvisí s jej prvým sériovým SUV – Škodou Yeti. Tá sa vyrábala od roku 2009 až do roku 2017, keď ju nahradil o čosi konzervatívnejší Karoq. Pre zaradenie Yeti do výrobného programu sa Škoda rozhodla po tom, čo získala veľmi pozitívne ohlasy na dva rovnomenné koncepty predstavené už v roku 2005 na autosalónoch v Ženeve a vo Frankfurte nad Mohanom. Sériové Yeti nakoniec poriadne podrástlo, keďže dostalo platformu Octavie aj s pohonom oboch náprav. Pre Čínu dokonca vznikla špeciálna predĺžená verzia s rázvorom náprav natiahnutým až na 2 638 mm, čo bolo o 60 mm viac, a tiež rezervným kolesom uchyteným na zadných krídlových dverách.

Yeti mohlo zmeniť všetko

To všetko je ale známa história. Lenže málokto vie, že z Yeti mal vzniknúť pikap. A aj vznikol. Ale len v jedinom exemplári a na výrobné linky sa nikdy nedostal. Škoda dokončila jeho vývoj na prelome rokov 2012 a 2013, keď sa už pomaly blížil čas modernizácie úspešného Yeti. Základom bola ale pôvodná verzia. Zásahy boli naozaj rozsiahle. Aby mala úžitková verzia Yeti dostatočne veľkú ložnú plochu, nestačilo len odrezať zadnú časť kabíny. Konštruktéri museli natiahnuť celú podlahu a zadnú nápravu vrátane odpruženia a zavesenia prevziať z koncernovej dielne – konkrétne z Volkswagenu Caddy. Takto vznikol nesmierne zaujímavý pikap s dĺžkou až 4 876 mm, čo bolo až o 653 mm viac v porovnaní s klasickým Yeti a stále o 573 viac, ako mala čínska verzia.

Yeti sa ani vo verzii pikap nemusel hanbiť ani... Foto: PETR HOMOLKA
Škoda Yeti Pickup - 2012 Yeti sa ani vo verzii pikap nemusel hanbiť ani za svoj dizajn. Štýlovejší "užitkáč" by ste hľadali márne.
Škoda Felicia 1,3 MPi Trumf - 2000 Čítajte viac Miliónová Škoda Felicia už obletela svet. Za 22 rokov prešla len 14 000 km

Poriadne natiahnutý bol aj rázvor – z 2 578 na veľkorysých 3 006 mm, teda o 428 mm. Za kabínou tak vznikol ohromný ložný priestor s dĺžkou 1 936 × 1 170 mm. Na pomery pikapov vynikalo úžitkové Yeti aj v hĺbke korby až 625 mm. Táto výhoda plynula z toho, že za základ poslúžilo práve SUV s vyššou stavbou pontónu. Dokonca aj dizajnérom sa podarilo zvládnuť úlohu na jednotku. Pikap dostal za dverami bočné okienka, ktoré nadväzovali na typickú črtu Yeti – zaoblené spodné časti okien a plávajúcu strechu. A potom tu bola ešte jedna obrovská prednosť. Základ z SUV ponúkal pohon oboch náprav. Štvorkolka bola pritom v triede kompaktných pikapov absolútne výnimočná, podobne ako silný a úsporný diesel 2,0 TDI s výkonom 125 kW.

A takto vyzerá celá rodina Yeti. Od konceptov,... Foto: PETR HOMOLKA
Škoda Yeti Pickup - 2012 A takto vyzerá celá rodina Yeti. Od konceptov, cez čínsku verziu až po nezrealizovaný pikap.

Jednoducho, z pikapu na základe Yeti sa mohol stať skvelý obchodný artikel. I keď za podstatne vyššiu cenu, za akú predávala Škoda pôvodnú Feliciu. Vzhľadom na DNA osobného auta si vieme predstaviť aj množstvo lifestylových úprav, ktoré by zamierili nielen k podnikateľom, ale aj ľuďom s aktívnym životným štýlom. Nestalo sa. Pikap dostal červenú. Ťažko povedať prečo. Možno koncern VW nechcel pustiť do ringu silného súpera Caddy alebo už bolo príliš neskoro. Yeti absolvovalo v roku 2013 facelift a na rysovacích doskách už mali v Škode nový Karoq. Ten prevzal v roku 2017 štafetu, no nie s ambíciou úžitkového modelu. Karoq bol pritom v porovnaní s dizajnovo veľmi invenčným Yeti oveľa konvenčnejším SUV.

Škoda Yeti Pickup - 2012
Škoda Yeti Pickup - 2012
+10Škoda Yeti Pickup - 2012

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Concept #koncept #Škoda Yeti #Škoda-Auto #pick-up #pikap
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek