Komisár EÚ zvoní na poplach. Chce revíziu zákazu spaľovacích motorov

Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 pripomína tak trochu veštenie z krištáľovej gule. Nik netuší, či bude Európska únia na takúto transformáciu o 13 rokov vôbec pripravená. Európsky komisár pre vnútorný trh Thierry Breton preto už dnes bije na poplach a k tomuto rozhodnutiu požaduje doložku, ktorá by umožnila v roku 2026 preskúmať, či je tento zámer vôbec uskutočniteľný.

10.11.2022 16:00
debata (12)
Zákaz spaľovacích motorov považuje európsky... Foto: SITA/AP, Kenzo Tribouillard
Belgium EU Security Zákaz spaľovacích motorov považuje európsky komisár Thiery Breton za veľmi riskantný. Neúspešná transformácia by totiž mohla ohroziť celý európsky priemysel.

Európska únia sa koncom októbra dohodla na zákaze predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Výnimky majú platiť len pre malovýrobcov. Zatiaľ otvorená je otázka použitia syntetických a uhlíkovo neutrálnych palív. V každom prípade ide o gigantickú zmenu v relatívne rýchlom čase. Kým politici a environmentalisti sú nadšení, zástupcovia autobranže majú o úspechu nariadenej elektrifikácie pochybnosti. A zdá sa, že na svoju stranu získali aj európskeho komisára pre vnútorný trh Thierryho Bretona. Ten si naozaj nedáva servítku pred ústa a navrhuje, aby bola možná revízia tohto plánu v roku 2026.

Breton v rozhovore pre Playbook povedal, že nútený prechod k elektromobilom môže spôsobiť „gigantické narušenie“ jedného z kľúčových odvetví v Európe. „Prechod z benzínu a nafty na elektrickú energiu bude mať toľko dôsledkov pre spoločnosti a ich dodávateľov, že si nemôžme dovoliť zlyhať.“ Komisár varoval, že ak sa v procese vyskytnú nejaké problémy, mali by sme mať možnosť zatiahnuť ručnú brzdu. Ním navrhovaná doložka, ktorá by sa aktivovala v roku 2026, by vytvorila čas zareagovať na prípadné problémy. A potenciálne ich nie je málo.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Elektromobily majú na svedomí viac CO2 ako diesle. Môže za to aj vojna

Podľa Bretona je v stávke napríklad strata 600 000 pracovných miest v automobilovom priemysle a nadväzných odvetviach. Na výrobu nových elektrických áut bude navyše Európa potrebovať 15-krát viac lítia, štyrikrát viac kobaltu, štyrikrát viac grafitu a trikrát viac niklu, povedal Breton. „Takže budeme mať obrovskú spotrebu surovín a toto všetko musíme preštudovať,“ povedal Breton. A to nie je všetko. „Ak chceme, aby všetky autá boli elektrické, budeme potrebovať o 150 GW viac elektriny ročne – to znamená o 20 až 25 percent viac elektriny, ako dnes vyrábame v Európe,“ pokračoval Breton.

Breton pritom prízvukuje, že to bude musieť byť bezuhlíková elektrina. „Ak ju vyrobíme z uhlia alebo plynu, nemá elektrifikácia áut zmysel.“ Rovnako ako keď sa nebudú mať kde elektromobily nabíjať. „Do roku 2030 chceme na európskych cestách 30 miliónov elektrických vozidiel. To znamená, že potrebujeme približne sedem miliónov nabíjacích staníc. Ale dnes ich máme len 350 000, z čoho 70 percent je len v troch krajinách — vo Francúzsku, v Nemecku a Holandsku,“ dodal Breton. Je teda proti elektrifikácii?

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac ACEA: Predaj elektrických áut v EÚ opäť vzrástol. Vyhraté ale nemajú

Breton tvrdí, že chce, aby transformácia bola úspešná, a že súhlasí s touto ambíciou – ale trvá na tom, že na jej dosiahnutie je potrebný chladný racionalizmus. To znamená dať si dole ružové okuliare a zamerať na kľúčové problémy – od zavádzania nabíjacích staníc v celej EÚ až po naštartovanie výroby surovín. Breton sa zaviazal, že vypracuje súbor kritérií, podľa ktorých bude možné v roku 2026 posúdiť, či ide proces transformácie správnym smerom. Aj keď sa však transformácia podarí, Breton pripomína, že inde sa autá so spaľovacími motormi budú predávať naďalej, a preto nie je dobré, aby sa európske firmy vzdávali tejto technológie.

EÚ s približne 450 miliónmi ľudí je len ostrov, naznačil Breton. „To, že Európania si budú môcť kupovať iba elektrické autá, ešte neznamená, že zvyšok sveta, teda asi sedem miliárd ľudí, nebude používať autá so spaľovacím motorom mnoho ďalších desaťročí“. Breton poukázal najmä na Afriku, kde mnohé krajiny nemajú ani len stabilné elektrické siete a už vôbec nie víziu výroby dostatočného množstva elektriny na napájanie vozového parku.

elektromobily Čítajte viac Takto bude prebiehať zánik spaľovacích motorov. Pozrite si stratégiu 26 značiek!

Breton doslova vyzýva európske automobilky, aby pokračovali vo výrobe a vývoji spaľovacích motorov, aby ich mohli exportovať. Tieto moderné motory budú totiž čistejšie ako ich alternatívy. Môžu sa tak podieľať na znižovaní emisií CO2 v rôznych častiach planéty, ktoré nie sú na rozvoj elektromobility pripravené. To sa asi dobre počúva predstaviteľom automobilového priemyslu, pretože také racionálne argumenty z Bruselu už dávno nezazneli. Dokonca ani na tému pripravovanej emisnej normy Euro 6.

Breton povedal, že Euro 6 je pripomienka, že aj elektromobily sa musia stať čistejšími. „Existujú ďalšie emisie, ktoré sú veľmi dôležité, tie z pneumatík a bŕzd, ktoré vytvárajú zdraviu škodlivé častice. Takže aj po roku 2035, keď už nebudeme predávať autá so spaľovacím motorom, budú existovať emisie. Elektrické vozidlá sú asi o 40 percent ťažšie ako tradičné autá, kvôli batériám," povedal Breton. „Takže emitujú oveľa viac častíc z bŕzd a pneumatík ako autá so spaľovacím motorom,“ vysvetlil Breton a dodal, že odhadom 70 000 ľudí ročne predčasne zomiera kvôli tomuto druhu znečistenia.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #elektromobily #elektrifikácia #zákaz spaľovacích motorov
Články podľa značiek