Za prvých osem mesiacov toho roka vyviezla Čína 2,2 milióna áut do zahraničia. Možno sa to nezdá veľa, ale jej exportné tempo je naberá na obrátkach. Je to totiž o 54 % viac ako v porovnateľnom období vlaňajšieho roka a dvakrát viac ako v roku 2020. Na tomto raste majú najväčšiu zásluhu elektromobily. Z Číny sa ich vyviezlo 342 000, čo predstavuje 29 % podiel na exporte všetkých osobných áut. Len pre zaujímavosť, ešte v roku 2019 tvorili elektromobily na exporte len zanedbateľné dve percentá.
Dôvodov na tento rast je hneď niekoľko. Čínski výrobcovia majú najlepší prístup k surovinám a batériám, čo im umožňuje zvyšovať produkciu. Európskym producentom v Číne zas vyhovuje lacná pracovná sila a celkovo nižšie výrobné náklady na to, aby v Číne chrlili elektrické autá pre celý svet. Spomeňme Teslu, ktorá je najväčším exportérom elektromobilov. Za deväť mesiacov vyviezla zo svojej čínskej Gigafactory 165 000 vozidiel. Na exporte sa však podieľajú aj Smart, Renault, BMW či Mini, teda európske značky.
Čítajte viac Čínske automobilky už nakupujú megalode. Chystajú sa do EurópyNo veria si aj domáci výrobcovia. Čínsky SAIC vyviezol mimo Číny väčšinou pod značkou MG 78 000 vozidiel. Nasleduje domáci BYD s bilanciou 22 000 elektrických áut. Ale už v roku 2023 plánuje export zvýšiť, podobne ako ďalšie čínske značky Xpeng, Nio a Great Wall. To všetko sa začína prejavovať v predaji elektromobilov v iných krajinách. Z 1,8 milióna elektromobilov zaregistrovaných v Európe za prvé tri štvrťroky tohto roka, pochádzalo až 11 percent od čínskych výrobcov. Ešte predvlani to boli iba dve percentá. Takže ak Čína neobsadí Európu konvenčnými autami, čo sa týka elektromobilov, je to možné.
Čítajte viac Číňania si brúsia zuby už aj na európsky trh s nákladiakmi. Najmä elektrickýmiWeb Europe Autonews konštatuje, že kým európski výrobcovia strácali posledné roky čas a energiu vtesnaním sa do prísnejších emisných limitov, Čína masívne podporovala výrobu elektromobilov prostredníctvom vládneho nákupu vozidiel, dotácií na ich nákup spotrebiteľmi a investíciami do rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Aj vďaka tomu je dnes Čína najväčším producentom elektromobilov a tiež najväčším elektrickým trhom planéty, kde sa predá 60 % všetkých elektromobilov. Pritom jej podiel v dodávateľskom reťazci batérií je ešte vyšší. Navyše sa Číne otvárajú nové možnosti.
Kým renomovaní výrobcovia sa sústreďujú na predaj elektromobilov vyšších segmentov kvôli vyšším maržiam, Čína dokáže vyrábať oveľa dostupnejšie elektrické autá. Nedávno zverejnený prieskum cien lítium-iónových batérií BNEF ukázal, že ceny akumulátorov boli v Európe o 33 percent vyššie ako v Číne a o 24 percent vyššie v porovnaní s cenou v USA. Priemerná cena batériového elektrického vozidla bola v Číne v roku 2021 iba 26 500 dolárov, čo je menej ako dve tretiny priemernej ceny elektromobilov v Európe a menej ako polovica ceny v USA.
Europe Autonews predpokladá, že ak by sa razantne zvýšil celosvetový dopyt po elektromobiloch, Čína by okamžite ovládla trh. Elektromobily jednoducho menia pravidlá hry.