Tesla chce vypnúť upozornenia na uchopenie volantu! To po všetkých škandáloch

Tesla má na krku množstvo žalôb aj vyšetrovanie fatálnych dopravných nehôd v súvislosti s jej systémom autonómneho riadenia FSD. No nedá si povedať. Elon Musk najnovšie pripustil možnosť deaktivácie „záchranného systému“.

10.01.2023 14:00
debata (1)
Tesla chce tento rok sprístupniť aktualizáciu,... Foto: Tesla
Tesla - Full Self-Driving Tesla chce tento rok sprístupniť aktualizáciu, ktorá umožní niektorým majiteľom vypnúť upozornenie na prevzatie riadenia vodičom z režimu autonómnej jazdy.

O probléme s bezpečnosťou samoriadiacich funkcií Tesly sa vie poriadne dávno. Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA začal od roku 2016 už 38 vyšetrovaní nehôd Tesly, pri ktorých sa predpokladá súvislosť s jej autopilotom. Pri týchto nehodách bolo hlásených devätnásť úmrtí. O to viac prekvapuje, že Elon Musk, ktorý sľuboval dokonalé autonómne riadenie už v roku 2019, sa nedávno rozhodol nielenže technológiu FSD (Full Self-Driving Beta) sprístupniť všetkým, ktorí si za ňu budú ochotní priplatiť, ale najnovšie pripustil vypnutie výstrahy na uchopenie volantu. Táto funkcia je pritom extrémne dôležitá pre bezpečnosť.

Tesla - autopilot Čítajte viac Tesla ťahá tigra za fúzy. V USA sprístupnila nebezpečný autopilot všetkým

Vodičovi dáva totiž jasne najavo, že sa má okamžite ujať riadenia, pretože autopilot prestal pracovať. Platí to aj pre Tesly, hoci samotná automobilka sa navonok tvári, že jej systém FSD je plnohodnotný autopilot. Pritom ide len o autonómne riadenie na úrovni SAE 2, čo Tesla ani netají, lenže len v situácii, keď komunikuje s úradmi. Práve kvôli Tesle už napríklad v Kalifornii, teda domovine automobilky, schválili zákon, ktorý zakazuje takéto zavádzanie zákazníkov v súvislosti s autonómnym riadením, aby nedochádzalo k nebezpečnému preceňovaniu schopností autopilota. Aj preto bude musieť systém FSD Tesla v tomto americkom štáte premenovať.

Niekedy kamerové systémy Tesly prehliadnu aj... Foto: Inside EVs
Tesla 3 - havária na Taiwane Niekedy kamerové systémy Tesly prehliadnu aj skrížený kamión na diaľnici. Tak ako nedávno na Taiwane.

O to viac prekvapuje reakcia Elona Muska na návrh fanúšika amerických elektromobilov, ktorý na Twitteri pod menom Whole Mars Catalog navrhol, aby užívatelia FSD mali možnosť deaktivovať výzvu na uchopenie volantu. Konkrétne sa prihovára za tých, ktorí absolvovali v režime FSD aspoň 10 000 míľ, teda približne 16 000 kilometrov. Malo by to podľa neho zvýšiť emocionálny zážitok z jazdy. Americký vizionár bez okolkov odpísal, že s návrhom súhlasí a že táto možnosť bude sprístupnená majiteľom Tesiel už v rámci januárovej aktualizácie. Znie to priam hrozivo.

Tesla-Model-3-Autopilot-crash-highway Čítajte viac CarVertical: Najrizikovejšie jazdené autá sú Tesly!

Nejde tu totiž len o bezpečnosť vodičov a cestujúcich v Teslách, ale aj iných účastníkov premávky. Na niečo také by si zatiaľ netrúfol žiadny renomovaný výrobca áut, dokonca ani Volvo, ktoré už na rozdiel od Tesly začína používať pre autonómne funkcie lidary, teda špičkové laserové radary. Tesla sa pritom spolieha výlučne na kamery, čo je pre plne autonómne riadenie nedostačujúce. Dôkazom je práve množstvo nehôd, pri ktorých si kamery Tesiel nevšimnú ani vzpriečený kamión na diaľnici, či sanitku na krajnici. Tesla sa síce bráni, že k nehodám dochádza v režime deaktivovaného autopilota, ale v skutočnosti sa tento vypína podľa najnovších zistení len dve sekundy pred nárazom, teda v čase, keď už nemá šofér šancu zabrániť nehode. To je priam smrtiaci alibizmus.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #Tesla #autonómne riadenie #autopilot #Full Self-Driving #FSD #Tesla FSD
Články podľa značiek