
Výroba elektromobilov nie je prechádzka rúžovou záhradou. Ukázalo sa to už mnohokrát. Napríklad, keď to pred troma rokmi „zabalil“ s projektom elektromobilu britský miliardár a vynálezca James Dyson. Po jeho elektrickom SUV N526 ostali straty vo výške približne 500 miliónov libier. Dospel k záveru, že aby bol podnik v pluse, musel by každý exemplár predávať za viac ako 150 tisíc libier, čo považoval za nereálne. Čo si podobné sa teraz odohráva s holandskou spoločnosť Lightyear so sídlom v Helmonde, ktorú v roku 2016 založili Arjo van der Ham, Koen van Ham, Lex Hoefsloot, Martijn Lammers a Qurein Biewenga.

Tá doslova očarila svet elektromobilom Ligthtyear 0, prvým elektromobilom, ktorý chcel vo veľkom využívať slnečnú energiu. Preto na jeho karosériu firma nainštalovala fotovoltické panely s plochou piatich štvorcových metrov. Lightyear sľuboval, že pri ideálom počasí, zabezpečí tento dodatočný zdroj energie ročne až 11 000 km jázd zdarma. To aj vďaka mimoriadnej efektivite. Veď nádherný aerodynamický fastback má koeficient odporu vzduchu len 0,175, rekordný v histórii automobilovej výroby. Podnik získal po predstavení približne 40 000 objednávok. Lenže pôvodne odhadovaní predajná cena sa zvýšila zo 100 tisíc eur na astronomických 250 000 eur!

Výrobu spustil Lightyear vo Fínsku v novembri minulého roka. Teraz už ale výrobné linky stoja. Firma to začiatkom tohto roka zdôvodnila tým, že chce zdroje radšej nasmerovať na nový model Lightyear 2, ktorý by mal stáť len asi 40 000 eur, pritom by mal mať dojazd až 800 km, o 200 viac ako „nula“. Lenže len tri dni po pozastavení produkcie prichádza studená sprcha. Dcérska spoločnosť Atlas Technologies, požiadala holandský súd o ochranu pred veriteľmi. Práve Atlas Technologies bola zodpovedná za výrobu a pracovalo pre ňu asi 650 zamestnancov, prakticky všetci z holandského startupu.

„V nadchádzajúcom období sa správca konkurznej podstaty zameria na postavenie zamestnancov a veriteľov, ako aj na posúdenie, ako možno pokračovať v koncepte Lightyear,“ uviedla spoločnosť. Samozrejme, bankrot Atlas Technologies nie je aj bankrotom Ligtyearu, ale ďaleko od priepasti projekt nemá. Minimálne model „nula“ môžeme považovať za definitívne mŕtvy, jedine, že by sa našiel zázračný investor. Médiá špekulujú nad tým, čo také sa mohlo od novembra vlastne stať? Najskôr projekt narazil na astronomickú cenu, pre ktorú zákazníci odskočili od rezervácii, a tak sa ho pokúsili „zarezať“ čo najskôr, nech negeneruje ďalšie zbytočné straty.
Otázkou ostáva, nakoľko bude Lightyear a jeho projekt 2 dôveryhodný pre ďalších investorov. Kto bude chcieť spolupracovať s ďalšími dvoma spoločnosťami spojenými s Lightyear, konkrétne Atlas Technologies Holding BV, ktorá je držiteľom práv duševného vlastníctva, a Lightyear Layer BV. Tie stále fungujú, aspoň zatiaľ.