Len tento týždeň Európsky parlament po mimoriadne búrlivej diskusii schválil v EÚ zákaz predaja osobných áut so spaľovacími motormi po roku 2035. Europolitikom to však nestačí. Na mušku si zobrali autobusy a veľké nákladné autá. Tým chcú obmedziť emisie tak zásadným spôsobom, že to bude znamenať taktiež faktický zákaz.
Buďme konkrétni: Nové ťažké nákladné vozidlá vyrábané v Európskej únii by mali od roku 2030 postupne obmedzovať emisie oxidu uhličitého a v roku 2040 ich znížiť o 90 percent oproti roku 2019. Všetky nové mestské autobusy by zároveň mali od roku 2030 byť úplne bezemisné. Ide o návrh v rámci takzvanej Zelenej dohody pre Európu (Green Deal) a prišla s ním Európska komisia. Aby pravidlá začali platiť, musia ich schváliť členské štáty a Európsky parlament.
Čítajte viac Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonuNákladná a autobusová doprava podľa komisie produkuje šesť percent všetkých emisií skleníkových plynov v EÚ a viac ako štvrtinu emisií pripadajúcich na cestnú dopravu. Brusel preto chce v rámci svojej zelenej stratégie popri osobných autách ekologicky čistejšiu prevádzku aj pri ťažších vozidlách. „K dosiahnutiu našich klimatických a bezemisných cieľov musia aktívne prispieť všetky sektory dopravy. Naša klimatická norma s tým počíta, naše mestá to chcú a naši výrobcovia sa na to pripravujú,“ vyhlásil viceprezident Európskej komisie Frans Timmermans.
Čítajte viac Nádeje končia. EP definitívne schválil zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035Všetky novo vyrobené nákladné vozidlá nad 3,5 tony a diaľkové autobusy by podľa predstáv komisie mali od roku 2030 obmedziť emisie CO2 o 45 percent oproti roku 2019. O päť rokov neskôr sa má požiadavka zvýšiť na 65 percent a v roku 2040 na 90 percent.
Problémom bezemisnej nákladnej dopravy (a bezemisných autobusov) je neexistujúca nabíjacia infraštruktúra. Cítiť to najmä pri diaľkových jazdách, pretože kamióny aj autobusy potrebujú úplne iný prístup k nabíjačkám, než osobné autá. V tých existujúcich sa vo väčšine prípadov nedokážu nabiť, pretože sa k nim ani fyzicky nedostanú.
Čítajte viac Tesla Semi: Profesionál strhal kabínu revolučného ťahača. Je to iba hračkaProblémom je aj nutnosť častých zastávok na dobíjanie, ktoré neúmerne predlžujú dobu jazdy a tým pádom samozrejme dopravu zdražuje. Podľa europolitikov sa to všetko vyrieši štedrými dotáciami. Zabúdajú však, že pri existujúcich batériách to je hlavne technologický problém.
Nákladné autá potrebujú nový typ cenovo dostupných batérií s nižšou hmotnosťou a vyššou energetickou hustotou. Tie sa však pravdepodobne v tejto dekáde nedokážu presadiť na komerčnej báze, ale nanajvýš v experimentálnej podobe. To však politikov príliš nezaujíma.