Mazdu MX-30 R-EV sme si predstavili približne pred mesiacom. Nová verzia tohto elektromobilu má síce kapacitu batérií zníženú o rovnú polovicu, na 17,8 kWh, ale pridanie jednorotorového Wankelovho motora vo funkcii generátora, alebo ak chcete, predlžovača dojazdu, natiahlo dosah z biednych asi 150 km na rovných 600. Aspoň podľa údajov výrobcu. To všetko s nádržou, ktorá má symbolických deväť litrov. Pripomeňme, že Mazdu MX-30 R-EV poháňa elektromotor s výkonom 125 kW a krútiacim momentom 260 Nm, takže na stovku zrýchľuje za 9,1 sekundy. Oveľa zaujímavejší je však práve rotačný Wankelov motor. A hoci jeho parametre, ako výkon 50 kW, nepoteší niekdajších priaznivcov legendárnych kupé RX o to viac, že nepoháňa kolesá, je skutočným technologickým majstrovstvom.
Čítajte viac Mazda MX-30 R-EV: Wankel je späť! Ale len ako generátorMazda musela pri vývoji novej generácie prekonať mnohé jeho limity, presne tie, ktoré stáli za jeho odchodom v roku 2012, keď automobilka definitívne stiahla z montážnych liniek kupé RX-8. Najmä vysokú spotrebu, vysoké emisie a nízku životnosť. Samozrejme, tým, že nový rotačný agregát poháňa len generátor, nemusí pracovať v otáčkach, ktoré sú preň neefektívne, ale aj tak je priam prešpikovaný majstrovskými technológiami. Má objem 0,83 litra a je až o 15 kg ľahší ako pôvodná dvojrotorová verzia. Zmien je však podstatne viac. Mazda mu prvýkrát dopriala priame vstrekovanie paliva namiesto vstrekovania do sacieho potrubia. To preto, že tvar spaľovacej komory neumožňoval v minulosti prehorenie kompletnej zmesi. Mimochodom, aj preto dokázalo RX-8 občas chrliť oheň.
Novinkou je tiež dvojité sacie potrubie. Špička rotora tak najprv prechádza primárnym a až následne sekundárnym portom. Sekundárny port predlžuje fázu sania, čím umožňuje dostať do spaľovacej komory viac vzduchu pri vysokom zaťažení. Ale keďže sekundárny port znižuje účinnosť pri nízkych otáčkach, v tomto režime ho zatvorí škrtiaca klapka. Je to podobné ako pri niektorých piestových motoroch s dvojicou sacích ventilov. Ďalšou inováciou sú nové, až o 25 % hrubšie tesniace lišty na vrcholoch rotora, ktoré nielen lepšie tesnia, ale odstraňujú dávny problém s krátkou životnosťou. Na vývoji týchto líšt údajne Mazda spolupracovala s americkou vesmírnou agentúrou NASA. No najväčšou vychytávkou je nepochybne „variabilné časovanie sania“.
Iste sa teraz chytíte za hlavu. Ako by mohol byť rotačný motor bez vačkového hriadeľa ventilov vybavený časovaním? A predsa je. Len na to nepotrebuje ventily. Mazda prišla s fascinujúcim riešením. Motor spojila s malým elektromotorom, ktorý dokáže spomaliť negatívnym krútiacim momentom rýchlosť rotora počas sania, čím vlastne predĺži túto fázu a optimalizuje nasávanie vzduchu. Naopak, ak je potrebné sanie skrátiť, elektromotor dodá pozitívny impulz krútiaceho momentu. Toto spomalenie či zrýchlenie sa síce prejavuje vibráciou, ale vzhľadom na to, že motor nie je nijako prepojený s hnacími kolesami, nemá to žiaden vplyv na jazdný prejav. Ten je veľmi harmonický, pretože trakčným motorom je výlučne elektromotor.
Čítajte viac Mazda prezradila viac o ‘zázračnom‘ dieseli 3,3 e-Skyactiv D. Je neuveriteľnýJe neuveriteľné, že je Mazda v epoche, keď sú spaľovacie motory minimálne v Európe na čiernej listine, ochotná vynaložiť toľko energie, úsilia a financií do vývoja takejto nevšednej technológie. Ale aj preto majú túto relatívne malú japonskú automobilku jej priaznivci tak radi. A to nehovoríme o nových radových 6-valcoch s objemom 3,0 až 3,3 litra, či už na benzín alebo naftu, ktoré sa práve dostávajú pod kapotu nových SUV CX-60 a CX-90. Ruka v ruke s tým ale ide zaostávanie vo vývoji elektromobilov. Sklz plánuje Mazda dobehnúť spoluprácou s viacerými partnermi. Do konca dekády majú elektromobily predstavovať asi 25 % jej predajov. Ak sa však stávka na batériový pohon ukáže byť slepou uličkou, bude mať, naopak, neskutočný náskok.