Rusi vrátia do áut ABS a katalyzátory. Aj tak budú z ‘praveku‘

V súčasnosti nemusia v Rusku vyrobené autá plniť žiadne emisné ani bezpečnostné normy. Inak by ich nevedeli vyrobiť ani legalizovať na cestách. Zmeniť sa to má vraj v novembri.

23.02.2023 14:00
debata (19)
Od novembra by sa mali vrátiť do Lád niektoré... Foto: AvtoVaz
Lada - výroba v Uzbekistane Od novembra by sa mali vrátiť do Lád niektoré bezpečnostné a emisné prvky. I tak budú na úrovni deväťdesiatych rokov.

Po odchode Renaultu zo spoločného podniku s ruským AvtoVazom sa linky v Togliatti zastavili na štyri mesiace. Rusom chýbali súčiastky, najmä tie zo zahraničia, ktoré podliehali sankciám. Produkcia ožila až koncom júna. Rusi však museli „ubrať plyn“. Z pôvodne šiestich modelov sa podarilo udržať len tri – Ladu Granta, Nivu Legend a Nivu Travel. Teda staré modely s najmenšou závislosťou od importovaných komponentov z „nepriateľských“ krajín. No ani to by nešlo bez legislatívnych zmien. Tamojšia vláda, presnejšie ministerstvo priemyslu a obchodu, prijala výnimky z bezpečnostných a emisných pravidiel.

Lada - produkcia AvtoVAZ Čítajte viac AvtoVaz: Lada je zadlžená až po uši. A berie si ďalšie úvery

Kým ešte do marca museli mať všetky v Rusku prihlásené autá povinne protiblokovací brzdový systém ABS, spĺňať emisnú normu Euro 5 a byť vybavené systémom núdzového volania Era-Glonas, momentálne to neplatí. Inak by zjednodušené Lady, ale aj UAZ-y nebolo možné vyrobiť ani prihlásiť do prevádzky. Podľa portálu Gazeta.ru sa však majú výnimky pre domáce automobilky postupne končiť. Od novembra má byť opäť povinné ABS a tiež emisná norma Euro 2. Len pre predstavu, je to norma, ktorá platila v Európe v rokoch 1996 až 2000. V súčasnosti je EÚ vyžadovaná norma Euro 6d. Či sa však Rusom dovtedy podarí lokalizovať výrobu potrebných komponentov pre bezpečnostné a emisné systémy, je otázne.

Iránske drony Shahed-136 Čítajte viac Ruská Lada priostrí: Plánuje výrobu vojenských dronov!

Pôvodne sa mali totiž výnimky končiť už prvého februára tohto roka. Neskôr sa termín posunul na 1. mája, ale ako vidieť, ani ten Lada či UAZ nesplnia. Novým termínom je teda november 2023. Pre systém núdzového volania Era-Glonas skončí výnimka o čosi skôr – 1. júna. Paradoxne, ruský homologizačný úrad Rosstandard začal rušiť certifikáty pre autá dovezené do Ruska cez Kirgizsko či Kazachstan formou paralelného dovozu s odôvodnením, že neplnia emisnú normu Euro 4 a Euro 5, takže ich vraj nemožno legalizovať na ruských cestách. Pritom nové Lady a UAZ-y si môžu až do konca roka užívať komfort „normy“ Euro 0.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Lada #Uaz #AvtoVaz #emisie áut #ABS
Články podľa značiek