Patent Fordu: Neplatíte splátky za auto? Samo vám utečie a vráti sa k dílerovi

Ford chce tým, ktorí za auto neplatia, postupne obmedzovať jeho funkcie, v krajnom prípade im do neho úplne znemožní prístup.

06.03.2023 16:00
Ford - autonómna technológia Foto: ,
Ford chce, aby nesplácané autonómne autá boli schopné od svojich majiteľov odísť.
debata (11)

Autá sú čoraz drahšie a posledné pandemické roky tiež nemali najlepší vplyv na splátkovú disciplínu tých, ktorí si vzali auto na úver alebo na lízing. Ford preto riešil, ako sa opäť dostať k autám, ktoré klienti nesplácajú a podal si pomerne kurióznu žiadosť o patent, ktorý by mal celý proces výrazne zjednodušiť. Samozrejme pre Ford, respektíve finančnú spoločnosť, nie pre klienta.

O nižšie popísaný patent požiadal v Spojených štátoch ešte v auguste 2021, ale oficiálne bol zverejnený až tento rok koncom februára. Má zaujímavý názov „Systémy a metódy na opätovné získanie vozidla“ a jeho predmetom je niekoľko spôsobov, ako sťažiť život neplatičom.

Podľa patentovej žiadosti ide o systém, ktorý by sa mal dať nainštalovať na akékoľvek budúce vozidlo s dátovým pripojením a v prípade nesplácania auta by začal jeho majiteľovi robiť zle. Môže ísť o poloautonómne alebo autonómne auto, respektíve o auto, schopné prijímať aktualizácie na diaľku. Podľa Fordu ide o systém, ktorý je čisto softvérový, nepotrebuje žiadnu dodatočnú inštaláciu hardvéru do auta.

Ford - výroba Čítajte viac Ford už prepúšťa. Kvôli elektromobilom príde v Európe o prácu 3 800 ľudí

A ako by takýto systém robil neplatičom zle? Postupne by deaktivoval v aute rôzne komfortné služby, čím by sa im snažil znepríjemniť život. Pôsobí to ako prvý apríl? Ale nie je. Ford si skutočne takto predstavuje svoj budúci „proklientský“ prístup. Nejde iba o nápad ochrániť perspektívnu technológiu, na to je patentová žiadosť pomerne rozsiahla a podrobne prepracovaná. Ak vás tento zvláštny patent zaujíma, celá žiadosť je dostupná na tomto odkaze.

Celý proces „odobratia auta“ by mal v prípade áut, ktoré nie sú schopné opustiť majiteľa samé, niekoľko fáz. Ak by klient neplatil ani po opakovaných výzvach, najprv by bola obmedzená funkčnosť komponentov ako „tempomat, automatické ovládanie okien, automatické ovládanie sedadiel, infotainment alebo GPS“.

Ak by to nepomohlo, systém by “pritvrdil“ a obmedzil by dôležitejšie funkcie, „napríklad klimatizáciu, diaľkové ovládanie, alebo automatické zamykanie“. Popritom by dokázal spustiť „nepretržitý a nepríjemný zvuk“ vždy, keď niekto do vozidla nastúpi. V poslednej fáze systém auto trvalo uzamkne a znemožní majiteľovi jeho využívanie s výnimkou „život ohrozujúcich situácií".

Ford Mustang Mach-E - 2021 Čítajte viac Ford chce zlacniť elektromobily. Dostanú batérie LFP

Ešte zaujímavejšie sú možnosti pri autách s vyššou mierou autonómie. Pri nich by napríklad auto samo odišlo naspäť k dílerovi, alebo na miesto, kde sú dočasne odparkované zabavené vozidlá. Ešte kurióznejšie pôsobí možnosť, ak banka alebo lízingová spoločnosť vyhodnotia proces vymáhania splátok ako nerentabilný. V tom prípade by auto bolo schopné samo odísť na vrakovisko a nechať sa tam zošrotovať.

Takýto systém rozhodne nezamieri v dohľadnej dobe do áut, no pravdou je, že idea obmedzovať funkciu auta až po možnosť, že vám „samo odíde“, je z hľadiska vzťahu ku klientom pomerne znepokojujúca. Veríme, že Ford tento spôsob uvažovania a prerábania klientov na „rukojemníkov“ opustí a nájde kultivovanejšie spôsoby komunikácie s ľuďmi, ktorí z rôznych dôvodov budú s platbami za auto meškať.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #patent #autonómne autá #odobratie auta #auto na úver
Články podľa značiek