Tvrdé sankcie proti Rusku nezasiahli len automobilový trh a automobilovú výrobu, ale aj oblasť servisu áut. Do krajiny už totiž viac ako rok neprúdia náhradné diely. Takže aj z triviálnych opráv áut sa stáva veľká komplikácia. Do práce sa dali dlhoprstí, ktorí nemajú zábrany kradnúť komponenty z áut priamo na ulici. Podľa portálu Auto.pl najviac miznú spätné zrkadlá, blatníky, nárazníky či reflektory. Rovnako miznú súčasti interiérov – volanty, displeje, panely klimatizácie či celé výplne dverí. V servisoch sa tak objavuje čoraz viac tovaru pochádzajúceho z trestnej činnosti. A keďže náhradných dielcov bude len ubúdať, sami Rusi očakávajú, že krádeží bude viac a viac.
Čítajte viac Čínske autá sú v Rusku dvakrát drahšie. ‘Prišli nás vyžmýkať,‘ tvrdia RusiProblémy zohnať náhradné diely na opravu majú najmä majitelia Mercedesov-Benz, BMW, Nissanov a Toyot. Oveľa ľahšie to však nemajú ani vlastníci Jaguarov, Lexusov, Porsche alebo ultraluxusných značiek Bentley a Rolls-Royce. Všetky do jednej opustili ruský trh. Na uliciach a na parkoviskách supermarketov ale nie je ťažké nájsť ani rozobraté Hyundaie Santa Fe, Solaris, Kie Sorento alebo Lady Vesta, teda v Rusku masovo rozšírené či dokonca donedávna vyrábané autá. Servisom ale okrem dielcov chýba aj softvér. Automobilové centrály zastavili totiž prístup k aktualizáciám diagnostických zariadení.
Z tohto dôvodu nie sú ani značkové opravovne schopné určiť poruchu alebo sprevádzkovať po výmene niektoré elektronické komponenty – napríklad radar adaptívneho tempomatu. Jednoducho, v Rusku momentálne platí, že je lepšie „nebúrať“. Inak sa môže oprava aj jednoduchej poruchy natiahnuť na celé mesiace. Putinova krajina však prichádza s riešením ako z čias perestrojky. Izvestia informuje, že poslanci štyroch výborov Štátnej dumy sa obrátili na vládu s iniciatívou vytvoriť priemysel masovej obnovy a používania starších autodielov. Tvrdia, že v mnohých krajinách, ako v USA, Číne, Turecku či v Južnej Afrike majú rozvinutý priemysel renovácie a opätovného využitia použitých komponentov.
To ale naráža na kritikov. V Rusku žiaden podobný priemysel neexistuje a navyše, použitie starých dielov predstavuje bezpečnostné riziko. Rusi chcú preto vytvoriť zoznam komponentov, ktoré sa môžu a ktoré sa nesmú recyklovať. Medzi povolené by mohli patriť súčasti karosérie a medzi zakázané napríklad hadice brzdového systému a podobne. Bez využitia toho, čo je k dispozícii, to ale asi nepôjde. Situácia je vážna najmä v sektore nákladnej a autobusovej dopravy. Ruská asociácia poisťovateľov vozidiel sa obáva, že totálny nedostatok dielcov môže viesť ku kolapsu zásobovania regiónov tovarom a ku kolapsu verejnej dopravy.
Čítajte viac Rusi vrátia do áut ABS a katalyzátory. Aj tak budú z ‘praveku‘Rusi si to predstavujú tak, že zdrojom dielcov budú nepojazdné autá z vrakovísk. Odtiaľ budú putovať komponenty do novovytvoreného repasovacieho zariadenia s expertmi na renováciu náhradných dielcov. Tu budú diely zrenovované a označené. Vláda chce, aby sa na tomto systéme podieľali výrobcovia a predajcovia áut v Rusku, ale aj zahraničné automobilky. A aby do systému investovali. Aby tiež poskytli technickú dokumentáciu všetkým servisom. Tu ale vzniká problém, pretože nik nechce investovať do vytvorenia nového priemyslu, ktorý je považovaný za dočasné krízové riešenie. Možno aj preto chce Štátna duma prijať legislatívu, ktorá to dotknutým subjektom nariadi.