Ford radikálne mení svoju stratégiu. Do dôchodku posiela niekdajšie bestsellery ako Fiestu, Mondeo či zakrátko aj Focus. Dopyt po konvenčných autách prudko klesá. Vkus zákazníkov sa obrátil ku crossoverom a SUV. Pripravuje tiež rozsiahlu elektrifikáciu, pričom sa chce zamerať len na rentabilné modely s vysokou maržou. Výsledkom je, že jeho pôvodné výrobné kapacity sú nadbytočné a príliš nákladné. Lenže čo je veľké pre americký koncern, nemusí byť veľké pre čínske ambície. Tie sú totiž priam gigantické. Časy, keď mali západné automobilky v Číne raj, sa končia, naopak, expandovať chcú teraz Číňania. Ani sa netreba čudovať, že na snahu zbaviť sa prebytočných kapacít Fordu v Brazílii sa okamžite chytil čínsky koncern BYD, jeden z najväčších svetových producentov elektromobilov a plug-in hybridov.
Čítajte viac Čína útočí na pozíciu najväčšieho exportéra áut. Na čele môže byť tento rokAko uvádza brazílsky Oul.com, BYD uzavrel dohodu s Fordom o prevzatí podniku Polo Automotivo v Camacari, najväčšieho z troch závodov americkej automobilky v tejto krajine a posledného, ktorý ešte Ford nezavrel. Donedávna tu z liniek schádzali modely Ford Ka, Ford Ka sedan a malý crossover EcoSport. Oficiálne má byť transakcia oznámená v apríli, ale, ako sa zdá, ruka je už dávno v rukáve. BYD chce mať v Brazílii až tri závody, jeden na spracovanie lítia a železa, ďalší na podvozky autobusov a tretí na výrobu osobných áut. Najprv by mal vyrobiť 30 000 vozidiel, ale neskôr to má byť až 150 000. Továreň zamestná okolo 1 200 ľudí a prvé dve by mali byť spustené do prevádzky do októbra 2024. Spustenie samotnej automobilky sa očakáva v januári 2025.
V Brazílii by mal BYD vyrábať model Song Plus DM-i. Toto plug-in hybridné SUV má pre brazílsky trh tú správnu veľkosť. Pravdepodobne bude dostupné aj vo verzii flex-fuel, teda na etanol, ktorý v tejto krajine nájdete na každej čerpacej stanici. Kroky čínskeho BYD-u však otvorili otázku, čo bude s ďalšími prebytočnými podnikmi Fordu, napríklad v Európe. Špekuláciám sa nevyhla ani nemecká fabrika v Saarlouis, kde zatiaľ Ford produkuje Focus, ale len do budúceho roka, keď má byť nahradený elektrickým crossoverom na platforme MEB od koncernu Volkswagen, ktorý však bude montovaný v Kolíne nad Rýnom. Osud závodu v Saarlouis zatiaľ nie je jasný, ale to neznamená, že BYD Európu obíde.
Čítajte viac Toto je TOP 15 elektrických áut sveta za rok 2022. Až deväť je čínskychAni náhodou. Posledné správy, ktoré priniesol Autoevolution, hovoria, že BYD dá v Nemecku prednosť výstavbe nového závodu pred kúpou starého. Tvrdí, že staré továrne desaťročia zavedených značiek môžu byť pre nových hráčov nevhodné, pretože si vyžadujú príliš veľké investície. Veľké sú aj plochou, pričom nové výrobné postupy umožňujú vyrobiť porovnateľný počet vozidiel na tretine priestoru. Výhodou čínskych automobiliek, najmä BYD-u je lacnejší prístup k drahým batériám elektromobilov, pretože ich sám vyrába a predáva. Tvrdá cenová politika čínskych automobiliek, navyše vyrábajúcich priamo na starom kontinente s nižšími nákladmi, by tak mohla celkom zmeniť tunajší automobilový priemysel a položiť na kolená naoko neohroziteľných hráčov. Tradícia dnes totiž veľa neznamená.