Tesla sa chváli gigantickými plánmi, len chýba nový model

Na nedávnej akcii Tesla Investor Day 2023 nešetril americký výrobca elektromobilov na snoch. Chce vyrábať 20 miliónov áut ročne, mať 10 modelov, náklady znížiť na polovicu a postaviť fabriku v Mexiku. Čo chce ale vyrábať, netušíme. Žiadnu novinku Tesla neukázala.

13.03.2023 18:00
debata
Ak chce Tesla ďalej expandovať, potrebuje nový... Foto: Nikita Chuicko/kolesa.ru
Tesla C - hatchback ilustrácia 2021 Ak chce Tesla ďalej expandovať, potrebuje nový malý model. Šušká sa, že má ísť o hatchback Tesla C. O ňom ale nepadlo na konferencii ani slovo.

Na stretnutí, ktoré trvalo tri a pol hodiny, predstavil Elon Musk viac ako desiatku nových šéfov, vrátane nového šéfa globálnej výroby Toma Zhua, a hovorili o všetkom možnom, od plánu na udržateľnú energiu až po inovácie v riadení operácií od výroby až po servis. Ani jeden z nich však nehovoril o uvedení nových modelov na trhy. Očakávalo sa, že Musk predstaví aspoň plán na výrobu cenovo dostupného elektrického hatchbacku, o ktorom sa šušká už niekoľko rokov, ktorý by rozšíril atraktivitu značky a posilnil konkurencieschop­nosť.

Tesla Model 3 - Požičovňa NextMove Čítajte viac Tesla hlási rekordný rok. Pomohlo jej radikálne zníženie cien

Musk sa nevyjadril ani k plánom na modernizáciu sedanu Model Y v budúcom roku, nazvanú Projekt Juniper, ani k modernizovanej verzii sedanu Model 3, teda projektu s kódovým označením Highland. Šéf dizajnu Franz von Holzhausen len uviedol, že tieto projekty prídu na rad až po spusten výrby pikapu Cybertruck. Finančný riaditeľ Zach Kirkhorn odhadol, že Tesla musí investovať šesťkrát viac ako doteraz, aby dosiahla svoj dlhodobý cieľ, a to zvýšiť do roku 2030 výrobu na 20 miliónov vozidiel ročne.

Šesťnásobné investície

To je desaťnásobný rast oproti súčasnej kapacite. Celkové náklady by sa mohli vyšplhať na 175 miliárd dolárov (164,3 miliardy eur). Najbližším investičným krokom má byť nová továreň v severnom Mexiku, ktorá doplní závody v USA, Nemecku a v Číne. Dôležité pre dosiahnutie ročného výrobného cieľa je pre Teslu získanie masového trhu. Plánovaný cieľ predaja Tesly je vyšší ako celková produkcia dvoch súčasných najväčších výrobcov automobilov – nemeckého Volkswagenu a japonskej Toyoty.

Musk Čítajte viac Tesla dopláca na výroky svojho šéfa o životnosti batérií. V Nemecku čelí žalobám

Podľa Muska je pre expanziu predaja dôležité, aby Tesla znížila konečné ceny. Dodal, že zľavy, ktoré Tesla tento rok ponúkla, podporili dopyt. Hlavný inžinier automobilky Lars Moravy uviedol, že vozidlá novej generácie by sa mali vyrábať za polovičné náklady ako súčasný Model 3 alebo Model Y. Jeden z vysoko postavených investorov Tesly Ross Gerber odhadol, že by nový elektromobil mohol stáť 25 000 až 30 000 dolárov (25 300 – 28 200 eur).

Desať modelov

Musk ďalej uviedol, že Tesla by potrebovala rozšíriť ponuku na desať modelov, čo by pri plánovanej cieľovej výrobe znamenalo, že ročne z každého modelu predá dva milióny kusov. Len pre porovnanie, v súčasnosti je najpredávanejším autom planéty Toyota Corolla, s ročnými registráciami cez jeden milión exemplárov. Tesla je síce najhodnotnejším výrobcom automobilov, jej akcie však divoko kolíšu. Zo svojho maxima z novembra 2021 sa znížili zhruba o polovicu, v tomto roku však už stúpli o viac ako 60 percent.

0813b4c8-9945-4153-b8dd-02b74972d9d0 Čítajte viac Video: Ďalšia nebrzdiaca Tesla v Číne zabila svoju posádku

Tesla tiež bude musieť zlepšiť technológiu výroby batérií, ktorú Musk označil za obmedzujúci faktor pri prechode k cenovo dostupnejším automobilom. Tesla zápasí s problémami pri rozširovaní výroby pokročilých batérií, s článkami 4680. Vedenie uviedlo, že je pravdepodobné, že sa podarí začať sériovú výrobu ešte tento rok, napísala agentúra Reuters.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla
Články podľa značiek