V lete predstaví Hyundai prvý elektromobil divízie N. Voľba padla na Ioniq 5. Má to byť skutočné športové náradie, a tak podstupuje náročné skúšky, vrátane tých zimných vo švédskom Arjeplogu, kde má Hyundai dokonca vlastný testovací polygón Hyundai Mobis. Testy prebiehajú pri teplotách aj mínus 30 stupňov Celzia. Technici tu hľadajú optimálnu rovnováhu medzi správaním vozidla na klzkých povrchoch a spoľahlivosťou v tuhých mrazoch.
Čítajte viac Hyundai Sonata: Toto je viac ako len faceliftNapriek tomu, že Ioniq 5 N bude výrazne ťažší ako jeho súrodenci s benzínovým motorom, divízia Hyundai N sľubuje, že dodrží tri piliere filozofie, na ktorej stoja jej produkty – schopnosť rezať zákruty, suverenitu na okruhoch a praktickosť každodenného auta. Napokon s elektrifikáciou koketuje divízia N už od roku 2015, keď ukázala virtuálnu štúdiu N Vision Gran Turimo, po ktorej nasledoval prototyp N RM20e, Veloster ETCR a vlani „laboratórny“ koncept RN22e na báze Ioniqu 6. Všetky skúsenosti majú byť teraz aplikované v Ioniqu 5 N.
Kľúčom k dokonalému prenosu výkonu na povrch je regulácia krútiaceho momentu individuálne pre každé z kolies. Systém e-LSD (electronic-Limited Slip Differential) monitoruje dáta zo snímačov kolies a identifikuje koleso, ktoré potrebuje dodatočný krútiaci moment na zlepšenie celkovej priľnavosti. To znamená, že e-LSD zlepšuje ovládateľnosť v zákrutách, pri vysokých rýchlostiach na okruhoch, ako aj počas nepriaznivých jazdných podmienok na snehu či v hlbokom snehu.
Regulácia je extrémne rýchla, pretože aj nábeh krútiaceho momentu elektromotorov je rýchlejší ako pri autách so spaľovacími motormi. Distribúcia hnacieho momentu vychádza aj zo zvoleného jazdného režimu, pretože funkcia N Torque Distribution umožňuje vodičovi regulovať pomer hnacej sily medzi nápravami až po čisto zadný náhon pre nespútané drifty. Spolu s jazdnými módmi sa mení aj tuhosť odpruženia a spätná väzba riadenia. Nový N Drift Optimizer zas optimalizuje prejazd zákrutami riadeným šmykom.
Čítajte viac Hyundai Staria, prvé dojmy: auto z iného svetaVýkon zatiaľ nepoznáme, ale na základe sesterskej Kie EV6 GT, ktorá je postavená na identickej platforme E-GMP, odhadujeme systémových 430 kW a mohutný krútiaci moment 740 Nm. To by malo umožniť Ioniqu 5 N šprintovať na stovku za 3,5 sekundy a dosiahnuť maximálku 260 km/h. A možno pôjde Hyundai ešte ďalej, aby pokoril svojho koncernového súpera. Pre divíziu N je to dôležité, pretože ide o jej vstup do elektrickej éry, a navyše o prvý model s pohonom oboch náprav. Podrobnejšie informácie sa dozvieme s blížiacou sa premiérou, naplánovanou na júl.