Hyundai Ioniq 5 N: Prvý elektrický hothatch už driftuje pri polárnom kruhu

Hyundai testuje ostrú verziu Ioniqu 5 N v mraze švédskeho Arjeplogu. Bude to poriadna šelma s driftovacím módom.

05.04.2023 18:00
debata (1)
Testy na polygóne Hyundai Mobis slúžia nielen... Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5 - testy prototypov 2023 Testy na polygóne Hyundai Mobis slúžia nielen na overenie spoľahlivosti v tuhých mrazoch, ale najmä na doladenie trakčných systémov na klzkých povrchoch.

V lete predstaví Hyundai prvý elektromobil divízie N. Voľba padla na Ioniq 5. Má to byť skutočné športové náradie, a tak podstupuje náročné skúšky, vrátane tých zimných vo švédskom Arjeplogu, kde má Hyundai dokonca vlastný testovací polygón Hyundai Mobis. Testy prebiehajú pri teplotách aj mínus 30 stupňov Celzia. Technici tu hľadajú optimálnu rovnováhu medzi správaním vozidla na klzkých povrchoch a spoľahlivosťou v tuhých mrazoch.

Hyundai Sonata - 2023 Čítajte viac Hyundai Sonata: Toto je viac ako len facelift

Napriek tomu, že Ioniq 5 N bude výrazne ťažší ako jeho súrodenci s benzínovým motorom, divízia Hyundai N sľubuje, že dodrží tri piliere filozofie, na ktorej stoja jej produkty – schopnosť rezať zákruty, suverenitu na okruhoch a praktickosť každodenného auta. Napokon s elektrifikáciou koketuje divízia N už od roku 2015, keď ukázala virtuálnu štúdiu N Vision Gran Turimo, po ktorej nasledoval prototyp N RM20e, Veloster ETCR a vlani „laboratórny“ koncept RN22e na báze Ioniqu 6. Všetky skúsenosti majú byť teraz aplikované v Ioniqu 5 N.

Hyundai Ioniq 5 N by mohol mať výkon až 430 kW... Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5 - testy prototypov 2023 Hyundai Ioniq 5 N by mohol mať výkon až 430 kW a krútiaci moment 740 Nm.

Kľúčom k dokonalému prenosu výkonu na povrch je regulácia krútiaceho momentu individuálne pre každé z kolies. Systém e-LSD (electronic-Limited Slip Differential) monitoruje dáta zo snímačov kolies a identifikuje koleso, ktoré potrebuje dodatočný krútiaci moment na zlepšenie celkovej priľnavosti. To znamená, že e-LSD zlepšuje ovládateľnosť v zákrutách, pri vysokých rýchlostiach na okruhoch, ako aj počas nepriaznivých jazdných podmienok na snehu či v hlbokom snehu.

Hyundai porovnával chovanie Ioniqu 5 N so... Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5 - testy prototypov 2023 Hyundai porovnával chovanie Ioniqu 5 N so svojim rely Velosterom.

Regulácia je extrémne rýchla, pretože aj nábeh krútiaceho momentu elektromotorov je rýchlejší ako pri autách so spaľovacími motormi. Distribúcia hnacieho momentu vychádza aj zo zvoleného jazdného režimu, pretože funkcia N Torque Distribution umožňuje vodičovi regulovať pomer hnacej sily medzi nápravami až po čisto zadný náhon pre nespútané drifty. Spolu s jazdnými módmi sa mení aj tuhosť odpruženia a spätná väzba riadenia. Nový N Drift Optimizer zas optimalizuje prejazd zákrutami riadeným šmykom.

Hyundai Staria 2,2 CRDi 4x4 (2023) Čítajte viac Hyundai Staria, prvé dojmy: auto z iného sveta

Výkon zatiaľ nepoznáme, ale na základe sesterskej Kie EV6 GT, ktorá je postavená na identickej platforme E-GMP, odhadujeme systémových 430 kW a mohutný krútiaci moment 740 Nm. To by malo umožniť Ioniqu 5 N šprintovať na stovku za 3,5 sekundy a dosiahnuť maximálku 260 km/h. A možno pôjde Hyundai ešte ďalej, aby pokoril svojho koncernového súpera. Pre divíziu N je to dôležité, pretože ide o jej vstup do elektrickej éry, a navyše o prvý model s pohonom oboch náprav. Podrobnejšie informácie sa dozvieme s blížiacou sa premiérou, naplánovanou na júl.

Hyundai Ioniq 5 - testy prototypov 2023
Hyundai Ioniq 5 - testy prototypov 2023
+13Hyundai Ioniq 5 - testy prototypov 2023

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai N #Hyundai Ioniq 5
Články podľa značiek