
Čistý zisk šiestich najväčších európskych automobiliek BMW Group, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, VW Group a Volvo Car sa vlani vyšplhal na rekordných 67,8 miliardy eur. Je to rast o 22,3 % v porovnaní s rokom 2021. Väčšina tohto rastu išla na konto štyroch z nich. Najväčší zisk zaznamenalo BMW, až 18,6 miliardy eur. Nasleduje Stellantis (16,8 mld. €), VW (15,8 mld. €) a Mercedes-Benz (14,8 mld. €).

Volvo, ktoré patrí do čínskej skupiny Geely Holding dosiahlo zisk 1,6 miliardy eur. Darilo sa aj Ferrari, ktoré vykázalo zisk 939 miliónov eur. Jedinou automobilkou v červených číslach je tak Renault, ktorý zaznamenal stratu 700 miliónov eur. Má to ale svoj dôvod – odpísanie ruských aktív v AvtoVaze a podniku v Moskve. Paradoxom je, že rekordné čísla dosiahli automobilky napriek dvojpercentnému poklesu predajov na 22 miliónov áut.

Najväčší pokles odbytu malo Volvo (-12 %). Predaje narástli len Mercedesu-Benz a Ferrari. Za týmito výsledkami stojí dramatický rast cien áut a uprednostnenie výroby modelov s vyššou maržou. Jednoducho, automobilky nasmerovali dostupné čipy do luxusnejších vozidiel. To pomohlo zvýšiť ich prevádzkový zisk až na 86,3 miliardy eur. Priemerná marža sa vyšplhala na 10,3 % v porovnaní s 9,8 percenta v roku 2021. Dobrým príkladom sú značky Seat/Cupra, ktoré predali o štyri percentá menej áut, ale zisk na auto zvýšili o 18 %.

Analytici tvrdia, že dobré časy pre automobilky budú pokračovať aj v prvej polovici tohto roka. Podľa správy Evercore ISI má Európa potenciál na 5-percentný nárast registrácií a až 7-percentný nárast výroby áut. Výrobcovia automobilov sa totiž snažia vybaviť objednávky, ktoré sa im nahromadili kvôli nedostatku čipov. Analytická spoločnosť Bernstein v marcovej správe napísala, že „dodacie lehoty v EÚ sa naďalej pohybujú nad ôsmimi mesiacmi.“ Bohužiaľ, pre zákazníkom to nedáva príliš veľa nádejí na znižovanie cien áut.