Čistý zisk šiestich najväčších európskych automobiliek BMW Group, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, VW Group a Volvo Car sa vlani vyšplhal na rekordných 67,8 miliardy eur. Je to rast o 22,3 % v porovnaní s rokom 2021. Väčšina tohto rastu išla na konto štyroch z nich. Najväčší zisk zaznamenalo BMW, až 18,6 miliardy eur. Nasleduje Stellantis (16,8 mld. €), VW (15,8 mld. €) a Mercedes-Benz (14,8 mld. €).
Čítajte viac Výrobcovia elektrických áut štartujú cenovú vojnu. Zlacňujú, len sa tak prášiVolvo, ktoré patrí do čínskej skupiny Geely Holding dosiahlo zisk 1,6 miliardy eur. Darilo sa aj Ferrari, ktoré vykázalo zisk 939 miliónov eur. Jedinou automobilkou v červených číslach je tak Renault, ktorý zaznamenal stratu 700 miliónov eur. Má to ale svoj dôvod – odpísanie ruských aktív v AvtoVaze a podniku v Moskve. Paradoxom je, že rekordné čísla dosiahli automobilky napriek dvojpercentnému poklesu predajov na 22 miliónov áut.
Čítajte viac Autá už lacnejšie nikdy nebudú. Automobilkám sa ‘čipová kríza‘ zapáčilaNajväčší pokles odbytu malo Volvo (-12 %). Predaje narástli len Mercedesu-Benz a Ferrari. Za týmito výsledkami stojí dramatický rast cien áut a uprednostnenie výroby modelov s vyššou maržou. Jednoducho, automobilky nasmerovali dostupné čipy do luxusnejších vozidiel. To pomohlo zvýšiť ich prevádzkový zisk až na 86,3 miliardy eur. Priemerná marža sa vyšplhala na 10,3 % v porovnaní s 9,8 percenta v roku 2021. Dobrým príkladom sú značky Seat/Cupra, ktoré predali o štyri percentá menej áut, ale zisk na auto zvýšili o 18 %.
Čítajte viac GDV: Oprava áut je stále drahšia. Ceny dielov lámu rekordyAnalytici tvrdia, že dobré časy pre automobilky budú pokračovať aj v prvej polovici tohto roka. Podľa správy Evercore ISI má Európa potenciál na 5-percentný nárast registrácií a až 7-percentný nárast výroby áut. Výrobcovia automobilov sa totiž snažia vybaviť objednávky, ktoré sa im nahromadili kvôli nedostatku čipov. Analytická spoločnosť Bernstein v marcovej správe napísala, že „dodacie lehoty v EÚ sa naďalej pohybujú nad ôsmimi mesiacmi.“ Bohužiaľ, pre zákazníkom to nedáva príliš veľa nádejí na znižovanie cien áut.