Rakúska spoločnosť Aviloo sa venuje diagnostike akumulátorov v elektromobiloch. To je oblasť automobilizmu, ktorej dôležitosť bude postupne narastať so zvyšujúcim sa množstvom elektrických áut na cestách. V prvom rade ide o spotrebiteľov, ktorý budú autá predávať a tých, ktorí ich budú kupovať z druhej ruky. Kým pri spaľovacích autách sa ich spotreba, a teda aj dojazd, počas životnosti mení len minimálne, pri elektromobiloch sú rozdiely značné už po niekoľkých rokoch.
Čítajte aj Strach z vypínania nabíjačiek elektroáut narastá. Inak ale hrozí blackoutVýrobcov áut zaväzuje legislatíva, aby akumulátory dosahovali po ôsmich rokoch prevádzky aspoň 70 % pôvodnej kapacity. Pre porovnanie možno obrazne povedať, že je to ako keby sa postupom času v autách so spaľovacími motormi zmenšovala nádrž na palivo. Pri súčasnom stupni vývoja akumulátorov ide o objektívny fakt, s ktorým sa treba pri kúpe nového elektromobilu zmieriť a počítať aj s príslušným poklesom hodnoty pri predaji.
Spotrebiteľ však môže kondíciu batérií ovplyvniť nabíjacími návykmi. Odborníci zo spoločnosti Aviloo preskúmali údaje zo 160 elektrických áut a analyzovali kapacitu akumulátorov podľa preferovaného spôsobu nabíjania, teda cez tzv. wallboxy alebo rýchlonabíjacie stojany.
Čítajte aj Raju elektromobilov už dnes dochádza elektrina. A bude horšieRozdiel v kapacite elektromobilov, ktoré prešli 80 000 až 100 000 kilometrov je 7,5 % v prospech tých, ktoré sa nabíjali nižším výkonom a pomalšie na wallboxoch. Pri nájazde 180 000 až 200 000 kilometrov je rozdiel v kapacite až 17 %. Z užívateľského hľadiska je tak prevádzka elektromobilu výhodnejšia pre motoristov, ktorý majú možnosť nabíjať pomaly, či už ide o miesto alebo potrebný čas.
Je to ďalší kompromis, ktorý elektromobilita prináša a prispôsobiť sa mu musia hlavne súčasní majitelia elektromobilov. V budúcnosti môže vývoj priniesť techniku batérií, ktorá bude odolnejšia voči degradácií a bude schopná reálne rýchleho nabíjania, ktoré sa časom priblíži tankovaniu benzínu, nafty, LPG, CNG, či vodíka. Dovtedy sa zároveň zvýši na trhu podiel jazdených elektromobilov s rôznou nabíjacou minulosťou a záujemcovia o „elektrojazdenky“ by na parameter kapacity akumulátorov nemali zabúdať.