Elon Musk desí konkurentov znižovaním cien. Nevedia čo s tým

Brutálne znižovanie cien modelov Tesla 3 a Y vyvoláva zdesenie v radoch konkurentov. Už pri súčasných cenách totiž na elektrických autách zväčša prerábajú.

25.04.2023 16:00
debata (3)
Elon  Musk zlacnil svoje modely Tesla 3 a Y... Foto: SITA/AP, Matt Rourke
Aktuálne najbohatší človek na svete Elon Musk Elon Musk zlacnil svoje modely Tesla 3 a Y doslova brutálne. Konkurencia nemá odpoveď.

Dlhé roky nás analytici ubezpečovali, že ceny elektrických áut budú časom klesať, spolu s tým, ako budú dosahovať ich výrobcovia úspory z rastúceho objemu produkcie a tým, že budú klesať aj ceny batérií. Dokonca o tom, že k cenovej parite medzi elektromobilmi a konvenčnými autami so spaľovacími motormi dôjde už v roku 2025. Nič také sa ale neudialo. Práve naopak, zdraželi nielen klasické autá, ale aj tie elektrické. Teraz však dochádza k zlomu. Nie však z dôvodu prirodzeného vývoja. Za nitky ťahá Elon Musk a poriadne tým desí konkurentov.

Pred pár mesiacmi odštartoval cenovú vojnu a rozhodol sa, že ceny masových modelov 3 a Y zníži na úroveň, ktorú pred rokmi sľúbil. Tesla 3 mala totiž pôvodne štartovať na cene 35 000 dolárov. Nakoniec to bolo oveľa viac. Najprv preto, že Musk potreboval udržať automobilku nad vodou a financovať výstavbu nových Gigafactory v Číne a v Nemecku, a neskôr preto, že autopriemysel zasiahla pandémia spolu s čipovou krízou, ktorá obmedzila možnosti výroby. Teraz má však Musk v rukách silné karty. Fabriky stoja a produkciu chce zvýšiť čoskoro na dva milióny kusov ročne.

Ford Mustang Mach-E GT - 2021 Čítajte viac Cenová elektrovojna pokračuje. Po Tesle brutálne zlacnel aj Ford Mustang Mach-E

Úpravy na cenovkách neboli rozhodne kozmetické. Len za posledné tri mesiace znížila Tesla cenu modelu Y v USA o 29 %! A tento trend sa preniesol aj do Číny a do Európy. Po príklad nemusíme chodiť ďaleko. Tesla 3 začína v slovenskom konfigurátore na 35 490 eurách a SUV Y na 39 990 eurách. To je vo svete elektromobilov čosi nevídané. Renault predáva svoj Mégane E-Tech od 46 700 eur a Ford svoj Mustang Mach-E od 55 990 eur. Pohľad na cenníky Tesly je preto pre mnohých manažérov doslova desivý. Na krok Tesly už ale zareagovať museli.

V Číne napríklad automobilky Xpeng a Seres. Vzápätí Ford zlacnil svoj elektrický Mustang Mach-E, ktorý v zámorí patrí k najväčším elektrickým bestsellerom. Doslova z večera do rána znížil cenu o 5 900 dolárov, čo je približne 5 400 eur. Zároveň ale priznal, že tento rok na elektromobiloch prerobí tri miliardy dolárov. Mercedes-Benz upravoval ceny smerom nadol zatiaľ len v Číne. Stále to ale nestačí. „Cenová vojna vypukne všade,“ povedal nedávno generálny riaditeľ Fordu Jim Farley. Renault tiež ohlásil, že skúma ceny svojich elektromobilov a plánuje mierne zníženie pre Mégane E-Tech. Rozhodne ale nie dramatické.

Tesla - predaj Čítajte viac Výrobcovia elektrických áut štartujú cenovú vojnu. Zlacňujú, len sa tak práši

Viacerí nemeckí manažéri podľa portálu Automotive News Europe však už nie sú ochotní ďalej nasledovať Teslu v znižovaní cien. Napríklad šéf Mercedesu-Benz Ola Kallenius. Utomobilke zo Stuttgartu sa totiž s elektromobilmi darí a v prvom štvrťroku dosiahla lepšie výsledky, ako sa očakávala. Práve vďaka odolným cenám. Podobne VW neplánuje upravovať ceny rodiny ID nadol. A Renault tie ž nie. „Neexistuje žiadna veľká motivácia znížiť ceny a ísť do špirály, ktorú niektorí konkurenti roztáčajú,“ povedal finančný riaditeľ Renaultu Thierry Piéton. Analytik Daniel Roeska sa zasa domnieva, že zníženie cien sa môže Tesle dokonca vypomstiť.

„Tesla neobetuje len svoje marže, aby ovládla trh. Do istej miery tiež kladie na oltár dobré meno a hodnotu značky, ktoré si vybudovala. Tieto aspekty sú totiž najdôležitejšie práve v prémiovom segmente, kde je vnímanie značky a jej sociálny status jadrom predaja,“ vysvetlil Roeska. Zákazníkom sa ale cenová vojna nepochybne zapáči. Dovoliť si totiž Teslu 3 v cene Peugeotu e-2008 či Teslu Y v cene nižšej, ako má Kia e-Niro alebo Škoda Enyaq iV, je jednoducho príliš lákavé. Zdá sa teda, že skutočné zemetrasenie majú konkurenti Tesly ešte len pred sebou. Uvidíme, dokedy vydržia odolávať tlaku, alebo dokedy vydrží Tesla s „dampingom“.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Tesla #Elon Musk #Tesla Y #Tesla 3
Články podľa značiek