Aj v Európe máme kvôli čipovej kríze a problémom v logistickom reťazci problémy s dlhými čakacími lehotami na autá, prípadne na ich komponenty. V Rusku je však situácia pre sankcie extrémna. Nie je tajomstvom, že v Rusku bujnie biznis s krádežami automobilových dielov priamo na ulici. Najviac miznú spätné zrkadlá, blatníky, nárazníky či reflektory. Rovnako miznú súčasti interiérov – volanty, displeje, panely klimatizácie či celé výplne dverí. V servisoch sa tak objavuje čoraz viac tovaru pochádzajúceho z trestnej činnosti. A nebude to lepšie, pretože dostať sa k novým dielom bude čoraz ťažšie.
Čaká sa pol roka
Ruský denník Izvestija konštatuje, že čakacia doba na komponenty pre množstvo zahraničných áut strednej a prémiovej triedy sa predĺžila na pol roka. Problémy sú s dodávkami elektronických komponentov, dielov karosérie, interiérových dielov, kompletných motorov či hláv valcov a prevodoviek. Týka sa to aj rozšírených značiek áut ako Hyundai, Audi, BMW, Jaguar, Lexus či Cadillac. Podľa Izvestijí sa môže situácia ešte zhoršiť, pretože nik nedokáže vylúčiť hrozbu sekundárnych sankcií, ktoré zasiahnu súčasný tranzit komponentov cez „spriatelené“ krajiny.
Čítajte viac Toto je pravdivá správa o ruskom autopriemysle. ‘Je mŕtvy,‘ tvrdí ruský expertPodľa Roman Timašova, riaditeľ servisu Avtodom Altufievo, sa nedostatok dotkol aj unikátnych dielov, tých, ktoré dokáže vyrobiť len oficiálny výrobca. Ide o originálne komponenty, s ochranným VIN číslom a označením výrobcu, napríklad motory. "Je ťažké odhadnúť priemerný čas dodania. Môže sa pohybovať od 60 dní do šiestich mesiacov,“ povedal Timašov. Rovnaké informácie potvrdila aj sieť predajcov Fresh. „Náhradné diely pre značky ako Audi, BMW, Jaguar, Lexus, Cadillac sa zháňajú veľmi zle,“ konštatuje šéf servisu Alexander Nosko.
„Dodávatelia, ktorí sú pod tlakom sankcií, zavádzajú dodatočné opatrenia na kontrolu pohybu tovaru,“ povedal Iľja Plisov, člen predstavenstva Únie autoservisov. Vysvetlil, že teraz idú dodávky z Európy do Ruska cez tranzitné krajiny, no nie je vylúčené, že na tieto štáty môžu byť čoskoro uplatnené reštriktívne opatrenia v podobe sekundárnych sankcií, čo situáciu ešte skomplikuje. Deficit niektorých položiek bude pretrvávať až do konca roka v dôsledku nahromadeného vysokého dopytu a predĺžených dodacích lehôt, domnieva sa Alexander Nosko. Nedostatok dielov navyše zvyšuje ich cenu.
Ceny sú dvojnásobné
Náklady na originálne autodiely sa v porovnaní so začiatkom roka 2022 zhruba zdvojnásobili. A komponenty pre najpopulárnejšie autá v masovom segmente, ako sú Hyundai Solaris a Kia Rio, podľa siete autoservisov FitService zdraželi o 14 %. Týka sa to napríklad filtrov a platničiek kotúčových bŕzd. „Od začiatku roku 2023 sa náklady na náhradné diely a príslušenstvo zvýšili z 5 na 10 % v závislosti od značky a kategórie,“ povedal pre denník Izvestija Sergej Paršikov, zástupca riaditeľa pre servis skupiny Avilon. Za posledné tri roky komponenty pre zahraničné autá zdraželi o 19,5 %, uviedol Alexander Nosko. Niektoré, ako dvere batožinového priestoru, až o 80 % a svetlá pre Hyundai o 47 %
Rusi platia tiež o 20 % viac za prácu v servisoch a tiež viac za spotrebný materiál, ktorý si zvyknú vyberať sami. Ide najmä o oleje, uviedla Únia autoservisov. Prémiové značky zdraželi o 45 %. Kvôli tomu sa zmenili aj preferencie vodičov. „Prvýkrát po mnohých rokoch dávajú kupujúci prednosť lacnejším polosyntetickým olejom pred plne syntetickými,“ hovorí Plisov s tým, že to nie je dobrá voľba. „Moderné motory vyžadujú vysokokvalitné mazivá a kupujúci na nich začali šetriť,“ zdôraznil odborník. Šetrí sa dokonca na nemrznúcej chladiacej kvapaline motorov, čo môže viesť k prehriatiu motora a následnému zadretiu.
Čítajte viac V Rusku už rozoberajú autá priamo na ulici. Chýbajú náhradné dielyAni sa netreba čudovať, že na uliciach a na parkoviskách supermarketov nie je ťažké nájsť rozobraté Hyundaie, Kie či modernejšie Lady, teda v Rusku masovo rozšírené či donedávna vyrábané autá. Servisom ale okrem dielcov chýba aj softvér. Automobilové centrály zastavili prístup k aktualizáciám diagnostických zariadení aj k aktualizácie softvéru samotných áut. Tu ale žiaden dovoz zo „spriatelených“ krajín nepomôže. Z tohto dôvodu nie sú ani značkové opravovne schopné určiť poruchu alebo sprevádzkovať po výmene niektoré elektronické komponenty – napríklad radar adaptívneho tempomatu. Jednoducho, v Rusku momentálne platí, že je lepšie „nebúrať“. Inak sa môže oprava elementárnej poruchy natiahnuť na mesiace.