Alpine plánuje elektrickú budúcnosť. V jej „garáži snov“ zaparkujú tri novinky – elektrický nástupca kupé A110, mestský hothatch a praktické SUV či skôr crossover GT X-Over. Ako prvý príde hatchback. A nebude rozhodne obyčajný. Opráši totiž spomienky na legendu – Renault 5, alebo ešte presnejšie, Renault R5 Turbo. Dôverný obraz o tomto elektroaute si však môžeme urobiť už dnes vďaka konceptu Alpine A290_β. A asi sa je na čo tešiť. Vyzerá to tak, že elektrifikácia nemá naruší športovú DNA Alpine. Základom bude síce novodobý Renault 5, ale každý detail prejde rukami konštruktérov z Dieppe.
Čítajte viac Renault Clio: Vynovené Clio prináša viac Alpine štýlu, ale aj pohon LPGAlpine A290_β má na dĺžku len 4,05 metra, no zato je až 1,85 metra široké. Strecha sa vznáša nad asfaltom vo výške 1,48 metra. Dlhý rázvor a krátke previsy mu dávajú štúdii štýl motokáry a sú prísľubom brilantnej ovládateľnosti. Dizajn odkazujúci na legendárny Renaut 5 je okorenený aerodynamickými prvkami. Spojlermi či otvormi v nárazníku pre prívod chladiaceho vzduchu k batériám. Viditeľné ventilátory evokujú svet výkonných hracích počítačov. Denné diódy v tvare písmena X odkazujú na pásky niekdajších okruhových špeciálov. Čelné okno prerastá hlboko do kapoty, aby zlepšilo výhľad centrálne usadeného vodiča.
Koncept delí na pravú a ľavú časť červená linka vychádzajúca z predného nárazníka, prechádzajúca kapotou, strechou a až po zadné brzdové svetlá v zadnom okne a nárazníku. Kvôli tomuto efektu je tretie brzdové svetlo vertikálne. Alpine sľubuje, že aj dizajn 20-palcových kolies s motívom štvorca bude blízky sériovému modelu. Ich zložitú štruktúru zdobí trojfarebné lakovanie, kombinujúce minerálnu čerň, biely lak Alpine Snow, ktorý ladí s odtieňom karosérie, a typickú modrú farbu na ráfiku. Na ňom sú obuté pneumatiky Michelin vyvinuté špeciálne pre A290_β. Napokon Michelin je exkluzívnym dodávateľom pneumatík pre automobilku z Dieppe.
Kým exteriér verne približuje sériové Alpine A290, v kabíne sa tvorcovia konceptu doslova „odtrhli z reťaze“. Sedadlo vodiča je umiestnené centrálne, kým sedadlá spolujazdcov mierne po bokoch vzadu. Palubná doska sa tiahne od spätných zrkadiel až do kapoty, čo vytvára pocit kokpitu v monoposte F1. Ďaleko od sveta najrýchlejších pretekov nemá ani semišový sploštený volant s tlačidlom krátkodobého zvýšenia výkonu či monokokové sedadlá vyrobené zo surového karbónu. Niektoré spínače našli miesto na strope, keďže A290_β nemá klasickú stredovú konzolu. Nenájdete tu ani módne obrazovky.
Najdôležitejšie informácie, napríklad o okamžitej rýchlosti či stave nabitia batérií, dostáva vodič cez head-up displej. To mu umožňuje sústrediť sa viac na jazdu. O pohon sa stará dvojica elektromotorov, pravdepodobne na prednej náprave, keďže sériové A290 využije koncernovú platformu CMF-B. Táto koncepcia umožňuje doteraz nevídanú reguláciu hnacieho momentu medzi kolesami. Konštruktéri strávili na okruhu. Výkon bohužiaľ nepoznáme a ani to, či sa dva elektromotory stanú súčasťou sériového A290. V každom prípade by mala novinka prevziať zo štúdie viacprvkové zadné nezávislé zavesenie.
Čítajte viac Alpine A110 S: Francúzske kupé rozdrvilo v losom teste Supru aj PorscheTlmiče, pružiny a stabilizátory budú nastavené tak, aby okrem hravosti ponúkli aj dostatok komfortu v každodennej premávke. Preto prídu k slovu dokonca hydraulické kompresné dorazy. Štvorpiestikové brzdy dodá Brembo. Budú identické s tými v kupé A110. A kedy sa s A290 stretneme? Premiéra je naplánovaná na budúci rok. S troma sedadlami ale nerátajte. Označenie novinke ostane i keď bez písmena β, pretože ladí s novou nomenklatúrou Alpine. Písmeno A asi vysvetľovať netreba. Číslica 2 označuje veľkosť auta (segment B) a číslica 90 zas jeho viacúčelovosť. Desiatka ostane vyhradená športovým modelom, presne ako pri A110.