Alpine A290_β: Novodobé ‘R5 Turbo‘ je za rohom. Má dva motory a tri sedadlá!

Označenie gréckym písmenom β naznačuje, že ide zatiaľ len o koncept. No už o rok sa vydá na cesty ako prvý elektrický zástupca „garáže snov“.

16.05.2023 10:00
debata
Alpine A290_ β je predzvesťou sériového Alpine... Foto: Alpine
Alpine A290_β Concept - 2023 Alpine A290_ β je predzvesťou sériového Alpine A290, ktoré si zaspomína na najvýkonnejšiu verziu legendárneho Renaultu R5. V podobe konceptu je vyšperkované spojlermi, rozšírenými prahmi či reflektormi s grafikou písmena X.

Alpine plánuje elektrickú budúcnosť. V jej „garáži snov“ zaparkujú tri novinky – elektrický nástupca kupé A110, mestský hothatch a praktické SUV či skôr crossover GT X-Over. Ako prvý príde hatchback. A nebude rozhodne obyčajný. Opráši totiž spomienky na legendu – Renault 5, alebo ešte presnejšie, Renault R5 Turbo. Dôverný obraz o tomto elektroaute si však môžeme urobiť už dnes vďaka konceptu Alpine A290_β. A asi sa je na čo tešiť. Vyzerá to tak, že elektrifikácia nemá naruší športovú DNA Alpine. Základom bude síce novodobý Renault 5, ale každý detail prejde rukami konštruktérov z Dieppe.

Renault Clio - 2023 Čítajte viac Renault Clio: Vynovené Clio prináša viac Alpine štýlu, ale aj pohon LPG

Alpine A290_β má na dĺžku len 4,05 metra, no zato je až 1,85 metra široké. Strecha sa vznáša nad asfaltom vo výške 1,48 metra. Dlhý rázvor a krátke previsy mu dávajú štúdii štýl motokáry a sú prísľubom brilantnej ovládateľnosti. Dizajn odkazujúci na legendárny Renaut 5 je okorenený aerodynamickými prvkami. Spojlermi či otvormi v nárazníku pre prívod chladiaceho vzduchu k batériám. Viditeľné ventilátory evokujú svet výkonných hracích počítačov. Denné diódy v tvare písmena X odkazujú na pásky niekdajších okruhových špeciálov. Čelné okno prerastá hlboko do kapoty, aby zlepšilo výhľad centrálne usadeného vodiča.

Dvadsaťpalcové disky kolies so štvorcovým... Foto: Alpine
Alpine A290_β Concept - 2023 Dvadsaťpalcové disky kolies so štvorcovým motívom nemajú mať ďaleko od tých, ktoré použije sériová verzia. Špecifické sú aj pneumatiky od Michelinu, ktorý už tradične obúva kupé A110.

Koncept delí na pravú a ľavú časť červená linka vychádzajúca z predného nárazníka, prechádzajúca kapotou, strechou a až po zadné brzdové svetlá v zadnom okne a nárazníku. Kvôli tomuto efektu je tretie brzdové svetlo vertikálne. Alpine sľubuje, že aj dizajn 20-palcových kolies s motívom štvorca bude blízky sériovému modelu. Ich zložitú štruktúru zdobí trojfarebné lakovanie, kombinujúce minerálnu čerň, biely lak Alpine Snow, ktorý ladí s odtieňom karosérie, a typickú modrú farbu na ráfiku. Na ňom sú obuté pneumatiky Michelin vyvinuté špeciálne pre A290_β. Napokon Michelin je exkluzívnym dodávateľom pneumatík pre automobilku z Dieppe.

Okruhový interiér má nezvyčajné usporiadanie... Foto: Alpine
Alpine A290_β Concept - 2023 Okruhový interiér má nezvyčajné usporiadanie sedadiel 1 + 2 s vodičom umiestneným v strede. Volant či monokokové sedadlo odkazujú na svet monopostov F1. Výhľad zlepšuje čelné okno prerastajúce až do kapoty.

Kým exteriér verne približuje sériové Alpine A290, v kabíne sa tvorcovia konceptu doslova „odtrhli z reťaze“. Sedadlo vodiča je umiestnené centrálne, kým sedadlá spolujazdcov mierne po bokoch vzadu. Palubná doska sa tiahne od spätných zrkadiel až do kapoty, čo vytvára pocit kokpitu v monoposte F1. Ďaleko od sveta najrýchlejších pretekov nemá ani semišový sploštený volant s tlačidlom krátkodobého zvýšenia výkonu či monokokové sedadlá vyrobené zo surového karbónu. Niektoré spínače našli miesto na strope, keďže A290_β nemá klasickú stredovú konzolu. Nenájdete tu ani módne obrazovky.

Koncept je vybavený dvojicou elektromotorov... Foto: Alpine
Alpine A290_β Concept - 2023 Koncept je vybavený dvojicou elektromotorov vpredu, čo umožňuje nevídanú reguláciu hnacieho momentu medzi kolesami.

Najdôležitejšie informácie, napríklad o okamžitej rýchlosti či stave nabitia batérií, dostáva vodič cez head-up displej. To mu umožňuje sústrediť sa viac na jazdu. O pohon sa stará dvojica elektromotorov, pravdepodobne na prednej náprave, keďže sériové A290 využije koncernovú platformu CMF-B. Táto koncepcia umožňuje doteraz nevídanú reguláciu hnacieho momentu medzi kolesami. Konštruktéri strávili na okruhu. Výkon bohužiaľ nepoznáme a ani to, či sa dva elektromotory stanú súčasťou sériového A290. V každom prípade by mala novinka prevziať zo štúdie viacprvkové zadné nezávislé zavesenie.

Alpine A110 S - losí test 2023 Čítajte viac Alpine A110 S: Francúzske kupé rozdrvilo v losom teste Supru aj Porsche

Tlmiče, pružiny a stabilizátory budú nastavené tak, aby okrem hravosti ponúkli aj dostatok komfortu v každodennej premávke. Preto prídu k slovu dokonca hydraulické kompresné dorazy. Štvorpiestikové brzdy dodá Brembo. Budú identické s tými v kupé A110. A kedy sa s A290 stretneme? Premiéra je naplánovaná na budúci rok. S troma sedadlami ale nerátajte. Označenie novinke ostane i keď bez písmena β, pretože ladí s novou nomenklatúrou Alpine. Písmeno A asi vysvetľovať netreba. Číslica 2 označuje veľkosť auta (segment B) a číslica 90 zas jeho viacúčelovosť. Desiatka ostane vyhradená športovým modelom, presne ako pri A110.

Alpine A290_β Concept - 2023
Alpine A290_β Concept - 2023
+27Alpine A290_β Concept - 2023

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Alpine #Alpine A290
Články podľa značiek