Pokračovanie článku: Honda takmer na dne, Dacia lepšia ako Citroën. Predaj áut v Európe v roku 2023

Ak sa pozrieme na predaje jednotlivých značiek, tak len šesť z nich zaznamenalo za prvé štyri mesiace tohto roku medziročný pokles predaja. Najviac Mitsubishi – o vyše 41 percent. Vzhľadom na jeho „odchody a návraty“ do Európy a nedostatok vlastných modelov to však neprekvapuje. Výrazne klesol aj predaj Honde. Konkrétne o takmer 40 percent. To značí, že Honda za štyri mesiace nedokázala v EÚ predať ani 9-tisíc áut. Viac predali aj také značky, ako z mŕtvych vstávajúca Alfa-Romeo alebo predražená francúzska DS. Nedarí sa stále ani Fordu, ktorý v Európe výrazne prepúšťa a predáva aj niektoré svoje fabriky.

Suzuki-S-Cross-2022-1600-1d Čítajte viac Suzuki opäť medzi elitou: Toto je 15 slovenských SUV bestsellerov v roku 2023

V nižšie uvedenej tabuľke značiek, ktorým sas v Európe za posledné štyri mesiace darilo menej, respektíve zaznamenali medziročný pokles predaja, respektíve stagnovali, sú aj Hyundai (+ 4,4 percenta) a Kia (+ 3,5 percenta). V ich prípade ale nejde o zlú výkonnosť. V uplynulom roku, keď väčšinu európskych automobiliek „drvila“ čipová kríza a nedostatok ďalších komponentov, kórejské automobilky nimi trpeli len minimálne. Preto si, na rozdiel od európskych značiek, udržali vysoké predaje. Zákonite tak v medziročnom porovnaní vykazujú miernejší nárast, než európske značky, ktoré len dobiehajú veľký minuloročný prepad predaja.

Pokiaľ ide o značky, ktoré zaznamenali najväčší rast predaja, teší nás, že z popola vstáva Alfa Romeo, ktoré už mnohí odpisovali. Rast predaja totiž trvá už niekoľko mesiacov. Alfa však zatiaľ nemá vyhrané, pretože za dobré čísla zatiaľ vďačí prakticky len jedinému modelu, ktorým je crossover Tonale.

Toyota-Yaris-2020-1600-19 Čítajte viac Najpredávanejšie malé autá na svete. Sandero porazilo Polo, dominuje Yaris

Len pre zaujímavosť – v roku 2001 ešte Alfa Romeo predávala v Európe ročne vyše 200 000 áut. V roku 2010 to už bolo len niečo vyše 100 000, v roku 2015 necelých 60 000 a v roku 2021 len 25-tisíc. Pokles sa však zastavil v uplynulom roku, predaje sa vyšvihli opäť cez 30-tisícovu hranicu. Tento trend pokračuje aj v roku 2023. Za prvé štyri mesiace tohto roku predala už vyše 16-tisíc áut, takže na jeho konci by mohla mať predaj na úrovni 50-tisíc áut.

Druhá značka, ktorá v Európe raketovo rastie, je americká Tesla. A niet sa čo čudovať. Tá totiž v predaji elektromobilov rozpútala tvrdú cenovú vojnu a postavila základné ceny svojho Modelu 3 a Modelu Y tak nízko, že sa na ne ich európski konkurenti vôbec „nechytajú“. Niet sa čo diviť, že Model Y sa stal po prvom kvartáli v Európe najpredávanejší autom bez ohľadu na druh pohonu.

A napokon treba spomenúť aj Daciu (medziročný nárast predaja za prvé štyri mesiace na úrovni 42 percent a takmer 178-tisíc predaných áut), ktorá dobrým pomerom cena/hodnota začína ovládať Európu, rastie rýchlo a už v súčasnosti predáva viac áut ako napríklad Citroën, Kia alebo Hyundai. Doťahuje sa dokonca aj na Škodu, po štyroch mesiacoch predala len približne o 13-tisíc áut menej, než mladoboleslavská automobilka.

V nasledujúcich tabuľkách sa pozrite, ktorým desiatim značkám, sa v Európe po prvých štyroch mesiacoch darí slabšie a ktoré z hľadiska medziročného nárastu predaja patria do Top 10.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #ACEA #predaj áut #TOP 10 áut #najpredávanejšie autá v Európe #cenová vojna
Články podľa značiek