Čínsky Great Wall potvrdil prvú európsku továreň. V hre je aj Česko

Veľká čínska automobilka tvrdí, že síce dostala ponuky na kúpu existujúcich európskych fabrík, ale zrejme sa rozhodne stavať "na zelenej lúke".

05.06.2023 12:00
HAVAL Foto:
Automobilka Great Wall vlastní aj známu značku Haval, s ktorou výrazne prenikla napríklad na ruský trh.
debata (1)

Nedávno sme písali, že čínske automobilky vo veľkom obsadzujú ruský trh po tom, ako sa kvôli sankciám z tejto krajiny stiahla väčšina európskych a zámorských značiek. Pravdou však je, že pomaly, ale isto obsadzujú aj trh v Európe.

Veľké čínske značky ovládli alebo získavajú významné podiely v silných európskych automobilkách. Pred niekoľkými mesiacmi sa napríklad Renault dohodol s čínskymi partnermi na vytvorení spoločného koncernu na výrobu spaľovacích motorov, kam bude patriť 18 fabrík na troch kontinentoch. Čínsky kapitál ovláda Volvo, MG a dve čínske automobilky – Geely a BAIC – sú dvomi najväčšími akcionármi Daimleru.

Číňania však chcú v Európe autá nielen predávať, ale aj vyrábať. A mnohí sú z toho nervózni. Svoj zámer postaviť v Európe vlastnú fabriku nedávno oznámila čínska automobilka Great Wall. Ide o ôsmu najväčšiu čínsku automobilku s ročným predajom áut na úrovni 1,3 milióna. Predáva ich pod niekoľkými značkami – GWM, Haval, WEY, TANK, POER a ORA.

Nio-ES8-export-Shanghai-Waigaoqiao-Port-1024x576 Čítajte viac Čínske automobilky už nakupujú megalode. Chystajú sa do Európy

V prípade Great Wall už nejde o to, či v Európe bude mať fabriku, ale kde bude lokalizovaná. V hre je aj východná Európa. Spoločnosť aktuálne zvažuje, či umiestniť svoj prvý európsky závod v Nemecku, Maďarsku alebo Českej republike, povedal Xiangjun Meng, prezident európskych operácií Great Wall pre magazín Automobilwoche.

„Momentálne skúmame, kde a prečo skúsené ázijské automobilky založili svoje európske závody. Východné Nemecko by mohlo byť možnou voľbou,“ povedal Meng. „Do úvahy prichádzajú (okrem východného Nemecka, pozn. redakcie) aj Maďarsko alebo Česká republika.“ Pôvodne mali Číňania intenzívny záujem o prevzatie bývalého závodu Nissanu v Barcelone, ktorý japonská automobilka zatvorila v roku 2021. Napokon však od tohto zámeru upustili.

Great Wall sa ešte nerozhodol, či postaví novú európsku továreň alebo prevezme existujúcu. Automobilka dostala „niektoré ponuky na kúpu“ pre lokality, kde chcú súčasné výrobcovia zastaviť produkciu, povedal Meng a dodal, že európska výroba Great Wall by mohla začať už „v najbližších rokoch“.

geely Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiek

Aktuálne great Wall do Európy dováža autá z Číny. Napríklad elektrická značka Ora sa začala v Nemecku predávať začiatkom tohto roku. Zatiaľ to však nie je žiadna sláva, za prvé štyri mesiace predala v nemecku necelých tristo áut.

Šéf automobilky však nemá veľké oči, na príchod do Európy pozerá realisticky. „Great Wall je súkromná spoločnosť, a preto nečelí žiadnym očakávaniam ani tlaku zo strany (čínskej) vlády. To znamená, že sme pragmatickejší ako mnohí iní čínski výrobcovia a v počiatočnej fáze sme si nestanovili konkrétne predajné ciele,“ povedal Meng.

Výkonný riaditeľ dodal, že automobilka má v úmysle budovať európsku predajnú sieť pre jednotlivé značky postupne, priviezť chce aj luxusnú značku WEY. Meng si je vedomý ekologického nastavenia Európy a preto Great Wall kladie dôraz na ochranu životného prostredia, udržateľnosť a spokojnosť zákazníkov, čo sú nevyhnutné podmienky na to, aby sa v Európe etablovala.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #čínske automobilky #predaj áut v Európe #Haval #Ora #Great Wall
Články podľa značiek