Kto by to povedal? Nemci už prestávajú veriť vlastným automobilkám

Väčšina Nemcov si myslí, že ich krajina v budúcnosti už nebude tou, ktorá "vyrába najlepšie autá".

15.06.2023 16:00
BMW Foto:
Nemci už začínajú pochybovať o vlastných automobilových značkách. (ilustračné foto)
debata (4)

Nemecké automobilky masovo investujú do vývoja elektrických áut a batérií, v tomto smere asi najviac počuť o koncerne Volkswagen, ktorý sa stále nevzdáva ambície stať sa svetovým lídrom v predaji elektrických áut. Napriek stovkám miliárd eur, ktoré na tento účel nemecké automobilky už minuli, sa predaj nerozbieha tak, ak by si predstavovali, takže treba výrazne šetriť.

Ústup zo slávy

To vedie, spolu s tlakom EÚ na znižovanie emisií a novou emisnou normou Euro 7, k zdražovaniu áut a obmedzovaniu ponuky niektorých modelov. Buď úplne, alebo aspoň niektorých karosárskych verzií. A to aj pri tak ikonických nemeckých modeloch, akými sú napríklad Golf alebo Passat. U nás zarezonovala v týchto dňoch informácia, že Fabia tiež už nebude pokračovať vo verzii kombi. Taktiež Opel nemá aktuálne v koncerne Stellantis práve „ustlané na ružiach“, pretože pozornosť šéfov koncernu sa sústreďuje skôr na francúzske veľkoobjemové značky Peugeot a Citroën. A cítiť to aj na predajoch.

Golf, ktorý dlhé roky kraľoval európskym predajom nových áut a ešte v roku 2021 bol európskou jednotkou, sa behom jedného roku prepadol v európskom rebríčku predajnosti až na piate miesto a aktuálne okupuje koniec prvej desiatky. Na čele ho striedajú hlavné ázijské autá a aktuálne smelé nemecké „elektroplány“ nabúrala aj americká Tesla, ktorá vďaka výraznému zníženiu cien Modelu 3 a Modelu Y prevalcovala nielen európsky trh s elektrickými autami, ale Model Y je dokonca najpredávanejším autom v Európe.

Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov. V Trnave majú "baterkáreň".
Video

Navyše Tesla koncom minulého roka otvorila svoju prvú európsku fabriku a už teraz hovorí o tom, že chce druhú, pravdepodobne v Španielsku. A je tu aj ďalšia hrozba – roky 2023 až 2025 budú zrejme prelomové z hľadiska nástupu čínskych lacných značiek v Európe. Tie už na Starom kontinente budujú svoje logistické siete a začínajú stavať aj továrne. Svoj oficiálny zámer postaviť v Európe fabriku nedávno potvrdila napríklad čínska automobilka Great Wall, ktorá je na domácom trhu ôsma najväčšia a jej ročná produkcia presahuje 1,2 milióna áut.

Čínska konkurencia

Čínske automobilky, pokiaľ budú chcieť, sa navyše pomerne rýchlo a jednoducho môžu dostať už k hotovým továrňam na spaľovacie autá, ktoré kvôli prechodu na elektromobilitu iné automobilky, napríklad Ford, v Európe zatvárajú alebo v najbližších dvoch rokoch zatvoria. A z ich príchodu začínajú byť tradičné európske automobilky, ktoré navyše v posledných dvoch rokoch extrémne autá zdražovali, nervózne.

Navyše o európske autá prestáva byť záujem na iných trhoch. V top 10 najpredáva­nejších elektrických áut v Číne, ktorá je pre ne kľúčovým trhom, aktuálne nie je ani jeden model z Nemecka, na rozdiel od americkej Tesly, ktorej sa tam stále darí dobre.

HAVAL Čítajte viac Čínsky Great Wall potvrdil prvú európsku továreň. V hre je aj Česko

Podľa portálu Euractiv navyše Nemcov už v októbri minulého roka znepokojila dohoda, ktorú uzavrela nemecká požičovňa áut Sixt. Tá oznámila dlhodobé partnerstvo nie s nemeckým alebo európskym výrobcom, ale s čínskou automobilkou BYD. Dohoda zahŕňala nákup 100-tisíc elektromobilov v nasledujúcich rokoch. Veľké požičovne sú kľúčové pri vstupe na nové trhy, keďže nakupujú veľké množstvá automobilov, poskytujú istotu pri plánovaní výroby a zvyšujú „viditeľnosť“ značky v uliciach.

Dokonca aj Nemci, pre ktorých bol ich automobilový priemysel vždy výkladnou skriňou sa už boja, či toto obdobie ich automobilky zvládnu, dôvera v ne totiž v Nemecku prekvapivo klesá. V tejto súvislosti medzinárodný portál Euractiv informoval o zaujímavom prieskume, ktorý nedávno uskutočnil Nemecký zväz inžinierov (VDI).

geely Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiek

Podľa neho väčšina Nemcov neverí, že ich krajina bude v budúcnosti vyrábať tie najlepšie autá. V reči konkrétnych čísel to znamená, že 55 percent Nemcov v prieskume uviedlo, že si nemyslí alebo skôr nemyslí, že o 10 alebo 15 rokov budú najlepšie autá stále pochádzať z Nemecka. Iba 12 percent respondentov si to myslí s istotou, zatiaľ čo 33 percent tvrdí, že to považuje za pravdepodobné. Združenie inžinierov označilo tento výsledok za „alarmujúci“ a varovalo pred „stratou významu“ nemeckých automobiliek.

Inžinieri z VDI si myslia, že aj keď nemecká verejnosť môže mať pravdu, keď je skeptická, môže zároveň podceňovať schopnosť Nemecka inovovať, pretože väčšina inovácií sa odohráva v zákulisí a sú utajované, až kým nedospejú do fázy, v ktorej je možné ich reálne nasadenie.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #elektromobilita #EurActiv #čínske automobilky #výroba áut v Nemecku
Články podľa značiek