Ruský automobilový priemysel je po odchode západných partnerov v podstate v troskách. Zotavuje sa len vďaka čínskym automobilkám, ktoré poskytli Rusom svoje modely a súhlasili, že môžu byť montované v Rusku pod označením Lada, Moskvič a najnovšie aj Volga. Rusi sa však snažia tváriť, že sú sebestační a že sankcie uvalené na Rusko pre napadnutie Ukrajiny ich posilňujú. Takže aj nový arktický autobus Ural-427701–75 Arktik, ktorý sa predstavil v Čeľabinsku na národnom fóre s príznačným názvom „Od nahradenia dovozu k technologickej suverenite“, môžeme považovať tak trochu za propagandu. Vznikať ale začal ešte v roku 2021, teda v čase mieru, keď nik neveril, že Rusko spustí najväčší krvavý konflikt po druhej svetovej vojne.
Rusi naďalej testujú nadzvukové zbrane. Toto je Moskit
Odmyslime si teda dramatické okolnosti a pozrime sa na výsledok práce konštruktérov, ktorí nemusia mať s vojnovými zločinmi nič spoločné. Ural-427701–75 je totiž nepochybne zaujímavý stroj. Arktický autobus je navrhnutý tak, aby dokázal prepravovať ľudí či tovar aj pri teplotách mínus 50 stupňov Celzia. A to veru každý autobus nedokáže. Má jednoskriňový dizajn karosérie, ktorá je prichytená k rámovému podvozku pomocou tlmičov vibrácií. Okrem vodiča sa doň zmestí 22 pasažierov. Teplotný komfort zabezpečuje viacvrstvová izolácia, malé okná, a najmä výkonný vykurovací systém, ktorý privádza teplý vzduch pozdĺž všetkých sedadiel. Každé z nich je vybavené USB portom, výklopným stolíkom a indukčnou nabíjačkou.
Čítajte viac Ruská Volga vstane z mŕtvych už o rok. Bude kráčať cestou Moskviča?Ural-427701–75 poháňa preplňovaný naftový motor s výkonom 310 koní (230 kW) s vyhrievaným palivovým systémom. Inak by pri arktických teplotách nafta zamrzla. Výkon motora smeruje ďalej cez 9-stupňovú automatickú prevodovku ku kolesám všetkých troch náprav. Proti mrazom je odolný aj brzdový systém s takzvaným „mokrým valcom“, ktorý zabraňuje kondenzácii vlhkosti. O dobrú trakciu sa starajú špeciálne nízkotlakové pneumatiky, ktoré znižujú špecifický tlak na povrchu až na 0,45 kgf/cm. Takto by sa mal Ural Arctic bez problémov pohybovať po snehu či iných sypkých povrchoch. V pláne sú okrem autobusu aj ďalšie verzie – napríklad pojazdné laboratórium alebo pojazdná ambulancia.
Ural má v pláne vyrábať ročne 300 až 500 takýchto vozidiel, čo sú pomerne ambiciózne čísla. Produkcia sa má rozbehnúť už na budúci rok. Guvernér čeľabinskej oblasti Alexej Teksler bol z prezentácie nadšený. „Vyrábame prakticky všetko, od orechov až po rakety. Technológia Uralu funguje po celom svete vrátane afrických púští a zasneženej Arktídy,“ poznamenal. Uvidíme, ako to Rusom pôjde. Predstaviť prototyp a spustiť sériovú produkciu sú dve rozdielne veci. To, že bol Ural-427701–75 predstavený na konferencii o „nezávislosti“, ešte neznamená, že si vystačí bez súčiastok zo Západu. Otázkou je, či ich poskytne Čína, pretože takáto technika by na rozdiel od osobných áut, mohla byť použitá na vojenské účely.
Čítajte viac Taxíkmi proti dronom! Toto navrhuje poslanec ruskej štátnej dumyNie je to pritom tak dávno, čo čínsky minister zahraničných vecí Čchin Kang vyhlásil, že jeho krajina neposkytne zbrane žiadnej strane konfliktu a takisto obmedzí vývoz technológií s dvojakým použitím.