Dojazd je neuralgickým bodom elektromobilov, respektíve ich batérie, ktorých energetická hustota nedosahuje úroveň, vďaka ktorej by mohli konkurovať klasike so spaľovacími motormi. Ak chcú teda automobilky predĺžiť dojazd elektromobilov, môžu to urobiť jediným spôsobom – vybaviť elektromobil batériou s väčšou kapacitou. Ford na to teraz ide trochu inak. Registroval si patent na prídavnú batériu. V podstate to nie je zlý nápad. Použili by ste ju len vtedy, keď to potrebujete. Napokon, pre bežné denné jazdy, ktoré len zriedka prekročia 100 km, je i tak zbytočné „vláčiť“ so sebou batériu s kapacitou väčšou ako 50 kWh.
Čítajte viac Ford F-150 Lightning: Koľko kilometrov prejde s nákladom? Je to biedaKuriózne na nápade Fordu je ale čosi iné. Ako vyplýva z patentových obrázkov, rozhodol sa prídavnú batériu, ktorá má napájať káblom tú trakčnú, umiestniť na streche v podobe akéhosi strešného boxu. A to asi nie je dobrý nápad. Strešný box totiž výrazne zvyšuje aerodynamický odpor. Časť energie, ktorú by si elektromobil viezol na streche, by sa teda „stratila“ z dôvodu zhoršenej aerodynamiky. To ale nie je to najhoršie. Ako vieme, batérie sú extrémne ťažké. Takže nosiť si na streche povedzme 200 kg znamená zvýšenie ťažiska a s tým spojené radikálne zhoršenie jazdných vlastností. Ako sa bude správať auto s takouto „nadváhou“ uloženou na tom najhoršom možnom mieste, asi netreba vysvetľovať.
Tam sa však problémy zďaleka nekončia, pretože bežné autá majú dynamické zaťaženie strechy od 50 do 75 kg, len veľké SUV, off-roady či dodávky si poradia s nákladom čosi vyše 100 kg. Koľko energie ale uskladníte v batérii s hmotnosťou 100 kg? Možno aj preto patent Fordu zobrazuje off-road podobný Broncu a nie klasický hatchback či SUV. No aj keby malo takéto auto zvýšenú nosnosť strechy na povedzme 200 či 300 kg, bude to preň veľký problém, pretože domovom off-roadov je terén. Vyššie ťažisko by malo potom negatívny vplyv na náklony či prejazdové uhly, nehovoriac o brzdení a podobne. S takýmto off-roadom by ste si asi veľa zábavy mimo asfaltu neužili.
Čítajte viac Ford Explorer: Namiesto legendy európsky elektromobil