Ruskú Ladu Niva predstavovať rozhodne netreba. Je to žijúca legenda, schádzajúca z výrobných liniek neuveriteľných 46 rokov. Dokonca aj po tom, čo sa svojho majoritného podielu v spoločnosti AvtoVaz vzdal francúzsky Renault a opustil tamojší trh. Keďže práve stará Niva potrebovala najmenej súčiastok zo Západu, Rusom sa podarilo aj napriek sankciám po pár mesiacoch produkciu oživiť.
1 000 míľ československých: Do Bratislavy dorazili veterány
Čítajte viac Ruská Lada priostrí: Plánuje výrobu vojenských dronov!Ešte dnes môžete Nivy vidieť aj na našich cestách. Od roku 1977 sa ich totiž doviezlo neúrekom a nie je to tak dávno, čo sa dali klasické Nivy kúpiť ako nové. Teraz to už ale neplatí. Nielen kvôli konfliktu na Ukrajine. AvtoVaz to musel s exportom do EÚ zabaliť ešte v roku 2019, kvôli prísnejším emisným normám, na ktoré konštrukcia spred polstoročia už jednoducho nestačila.
Doma sa jej však darí a vyzerá to tak, že sa dožije aj päťdesiatky. Projekty novej Nivy sú totiž po odchode Renaultu z Ruska definitívne „pasé“. Prvé a najdlhšie vyrábané SUV sveta tak pravdepodobne zlomí ďalšie rekordy. A bude vyzerať takmer rovnako ako v roku 1977. Prečo to spomíname? Pretože na ruskom portáli auto.ru sa objavil inzerát na exemplár z roku 1980, teda z raných čias, ešte pred prvou inováciou, keď Niva prišla o chrómové nárazníky a pôvodné logo s červeným podkladom.
Je to priam neuveriteľné, pretože takmer všetky Nivy z tohto obdobia už dávno „zožrala“ hrdza. Ale toto je celkom iný prípad. Červená Niva 1 600 vyzerá, akoby práve zišla z výrobnej linky. Na rozdiel od svojich spolupútničiek mala ľahký život. Za 43 rokov najazdila len 220 km. Pravdepodobne aj preto, že zaregistrovaná do prevádzky bola z neznámych dôvodov až v roku 2016. Dokazujú to doklady.
Ako uvádza inzerát, celý ten čas stala v uzavretej garáži bez prístupu slnečného svetla. Jej lak tak žiari ako nový. A vlastne, platí to pre celé auto. Veď v interiéri sú na sedadlách pôvodné ochranné fólie. Ani pneumatiky nedostali šancu, aby zodrali svoj dezén. Priložená fotogaléria demonštruje absolútne pôvodný stav podvozka či motora. Mimochodom, ten by mal mať 75 koní a svoj výkon posielať cez 4-stupňovú prevodovku permanentne k obom nápravám.
Čítajte viac AvtoVaz predstavil celkom ‘nové‘ SUV. S Ladou však nemá nič spoločnéAuto je v takom dokonalom stave, že ho AvtoVaz pred troma rokmi vystavil pri príležitosti 50. výročia založenia podniku. Teraz je na predaj. Jedinou chybou tohto „stroja času“ je jeho cena. Chápeme, že ide o možno najzachovalejšiu pôvodnú Nivou na svete, ale tých 23 miliónov rubľov, je predsa len trochu priveľa. Bavíme sa totiž o sume 196 000 eur. Veď za túto sumu si môžete dovoliť prakticky akékoľvek auto snov a ešte vám ostane aj na úplne novú Nivu.