
Toyota má síce na trhu elektromobil bZ4×, ale v porovnaní s konkurenciou je na tom naozaj biedne. Obrovský sklz jej vyčítajú mnohí investori, ekologickí aktivisti aj nadšenci elektrických vozidiel, ktorí s japonskou automobilkou ešte donedávna sympatizovali vďaka hybridom. Teraz to však nestačí. Odpoveďou na nespokojnosť má byť nový „víťazný plán“, ktorý Toyota predostrela v technickom centre Higashi-Fuji na úpätí hory Fudži pod mottom „Zmeňme budúcnosť automobilov“. A je naozaj ambiciózny. Týka a batérií, modelovej ofenzívy aj zníženia nákladov. Do roku 2030 chce Toyota predať 3,5 milióna batériových áut, z toho 1,7 milióna novej generácie. Všetko sa má opierať najmä o prelomovú technológiu akumulátorov, ktoré sú neuralgickým bodom elektromobilov.

Päť nových batérií
„Budeme potrebovať rôzne druhy batérií, rovnako ako máme rôzne druhy motorov. Je dôležité, aby boli tieto batérie kompatibilné s akýmkoľvek modelom,“ povedal technologický guru Toyoty Hiroki Nakajima a šéf centra pre pokročilé uhlíkovo neutrálne technológie. Do roku 2028 má prísť až päť batériových noviniek. Začne sa to li-ion batériou, ktorá zdvojnásobí dojazd v porovnaní so súčasnou Toyotou bZ4X na 1 000 km. Bude pritom stáť o 20 % menej ako súčasné batérie a nabitie z 10 na 80 % skráti na 20 minút, čo je o 10 minút menej. Objaviť by sa mala v roku 2026. Približne v tom istom čase príde aj bipolárna lítium-železofosfátová batéria, ktorá zvýši energetickú hustotu spojením anódových a katódových svoriek do spoločného zberača prúdu.

Bipolárna batéria zvýši dojazd o 20 % a bude až o 40 % lacnejšia vďaka použitiu lacnejšej chémie fosforečnanu železa. Ďalšia bipolárna li-ion batéria na báze niklu bude nasledovať v roku 2027 alebo 2028. Táto zvýši dojaz na 1 100 km, čo je o 10 % viac ako zabezpečí nová generácia li-ion batérie pre rok 2026 a bude stáť ešte o 10 % menej. Ďalšie dve nové batérie budú batériami solid-state, teda s tuhým elektrolytom. Prvá z nich dorazí okolo roku 2027 alebo 2028, a bude mať o 20 % dlhší dojazd v porovnaní s li-ion batériou pre rok 2026, čo znamená možnosť prejsť na jedno nabitie až 1 200 km. Dobiť sa má len za 10 minút. Na vrchol sa postaví ďalšia solid-state li-ion batéria, ktorá natiahne dojazd až na neuveriteľných 1 500 km, teda o 50 % viac ako „lionka“ pre rok 2026.
Nové elektromobily, nové továrne
Nové batérie využije Toyota v novej generácii elektromobilov, ktoré momentálne vyvíja na čistom hárku papiera v novej divízii BEV Factory. Z 1,7 milióna vozidiel pôjde o 600-tisíc veľkých SUV, 360-tisíc stredných crossoverov, 360-tisíc kompaktných sedanov a hatchbackov, 240 000 veľkých sedanov a 120 000 MPV. Všetky nové elektromobily majú vynikať špičkovou aerodynamikou, inšpirovanou poznatkami raketových inžinierov divízie Mitsubishi Heavy Industries. Má ísť o technológiu, vyvinutú pre rýchlosti 30 Mach. Koeficient aerodynamického odporu klesne pod Cd 0,20. Len pre porovnanie, Hyundai Ioniq 6 má koeficient 0,21, Toyota Prius 0,24 a Tesla 3 0,23. Rýchly nástup nových elektromobilov má zabezpečiť skrátenie vývoja z 30 na 20 mesiacov.
Predstavenie konceptu Toyota bZ4X
Spolu s tým plánuje Toyota aj revolučné zmeny vo výrobnom procese. Zavedie takzvaný gigacasting, ktorý radikálne zníži počet dielov karosérie. Počet výrobných procesov má klesnúť na polovicu a s tým aj náklady. Teraz má zadná časť Toyoty bZ4× 86 dielov, ktoré prechádzajú 33 procesmi. V budúcnosti má byť vyrobená len zo zopár dielov, ktorým bude stačiť jediný výrobný proces. Gigacasting zavedie Toyota od roku 2026, pričom zvýši efektivitu o 20 %. Zruší tiež klasický výrobný pás a spustí takzvanú „samohybnú výrobu“. Autá sa majú pohybovať po robotických stanovištiach voľne v celej montáži. Využijú na to vlastné batérie. Diely sa nebudú voziť k autám, ale autá budú smerovať k dielom. Bude to veľká zmena, pretože Toyota bola doteraz lídrom v technológii zoštíhľovania výroby a jej výrobný proces kopírovali všetci ostatní ako najlepší na svete.
