Toyota sa prebúdza z hlbokého spánku. Chce dojazd 1 500 km!

Toyota v oblasti elektromobility poriadne zaspala. Mnohí investori doslova zúria. Upokojiť ich má nová stratégia. Počíta s revolučnými batériami a 3,5 miliónmi elektromobilov predaných do konca dekády.

16.06.2023 16:00
debata (9)
Toyota vo vývoji elektromobilov ťahá za kratší... Foto: Toyota
Toyota bZ4X - 2022 Toyota vo vývoji elektromobilov ťahá za kratší koniec. Na trhu má jediný model bZ4x. Porovnajte to s takým VW, Teslou alebo koncernom Stellantis.

Toyota má síce na trhu elektromobil bZ4×, ale v porovnaní s konkurenciou je na tom naozaj biedne. Obrovský sklz jej vyčítajú mnohí investori, ekologickí aktivisti aj nadšenci elektrických vozidiel, ktorí s japonskou automobilkou ešte donedávna sympatizovali vďaka hybridom. Teraz to však nestačí. Odpoveďou na nespokojnosť má byť nový „víťazný plán“, ktorý Toyota predostrela v technickom centre Higashi-Fuji na úpätí hory Fudži pod mottom „Zmeňme budúcnosť automobilov“. A je naozaj ambiciózny. Týka a batérií, modelovej ofenzívy aj zníženia nákladov. Do roku 2030 chce Toyota predať 3,5 milióna batériových áut, z toho 1,7 milióna novej generácie. Všetko sa má opierať najmä o prelomovú technológiu akumulátorov, ktoré sú neuralgickým bodom elektromobilov.

Toyota - 15 nových elektromobilov Čítajte viac Toyota ukázala ‘showroom budúcnosti‘. Je explóziou elektromobilov!

Päť nových batérií

„Budeme potrebovať rôzne druhy batérií, rovnako ako máme rôzne druhy motorov. Je dôležité, aby boli tieto batérie kompatibilné s akýmkoľvek modelom,“ povedal technologický guru Toyoty Hiroki Nakajima a šéf centra pre pokročilé uhlíkovo neutrálne technológie. Do roku 2028 má prísť až päť batériových noviniek. Začne sa to li-ion batériou, ktorá zdvojnásobí dojazd v porovnaní so súčasnou Toyotou bZ4X na 1 000 km. Bude pritom stáť o 20 % menej ako súčasné batérie a nabitie z 10 na 80 % skráti na 20 minút, čo je o 10 minút menej. Objaviť by sa mala v roku 2026. Približne v tom istom čase príde aj bipolárna lítium-železofosfátová batéria, ktorá zvýši energetickú hustotu spojením anódových a katódových svoriek do spoločného zberača prúdu.

Kľúčom k dlhému dojazdu sa majú stať dva druhy... Foto: Toyota
Batéria - solid-state Kľúčom k dlhému dojazdu sa majú stať dva druhy batérie s tuhým elektrolytom.

Bipolárna batéria zvýši dojazd o 20 % a bude až o 40 % lacnejšia vďaka použitiu lacnejšej chémie fosforečnanu železa. Ďalšia bipolárna li-ion batéria na báze niklu bude nasledovať v roku 2027 alebo 2028. Táto zvýši dojaz na 1 100 km, čo je o 10 % viac ako zabezpečí nová generácia li-ion batérie pre rok 2026 a bude stáť ešte o 10 % menej. Ďalšie dve nové batérie budú batériami solid-state, teda s tuhým elektrolytom. Prvá z nich dorazí okolo roku 2027 alebo 2028, a bude mať o 20 % dlhší dojazd v porovnaní s li-ion batériou pre rok 2026, čo znamená možnosť prejsť na jedno nabitie až 1 200 km. Dobiť sa má len za 10 minút. Na vrchol sa postaví ďalšia solid-state li-ion batéria, ktorá natiahne dojazd až na neuveriteľných 1 500 km, teda o 50 % viac ako „lionka“ pre rok 2026.

Nové elektromobily, nové továrne

Nové batérie využije Toyota v novej generácii elektromobilov, ktoré momentálne vyvíja na čistom hárku papiera v novej divízii BEV Factory. Z 1,7 milióna vozidiel pôjde o 600-tisíc veľkých SUV, 360-tisíc stredných crossoverov, 360-tisíc kompaktných sedanov a hatchbackov, 240 000 veľkých sedanov a 120 000 MPV. Všetky nové elektromobily majú vynikať špičkovou aerodynamikou, inšpirovanou poznatkami raketových inžinierov divízie Mitsubishi Heavy Industries. Má ísť o technológiu, vyvinutú pre rýchlosti 30 Mach. Koeficient aerodynamického odporu klesne pod Cd 0,20. Len pre porovnanie, Hyundai Ioniq 6 má koeficient 0,21, Toyota Prius 0,24 a Tesla 3 0,23. Rýchly nástup nových elektromobilov má zabezpečiť skrátenie vývoja z 30 na 20 mesiacov.

Predstavenie konceptu Toyota bZ4X

Video

Spolu s tým plánuje Toyota aj revolučné zmeny vo výrobnom procese. Zavedie takzvaný gigacasting, ktorý radikálne zníži počet dielov karosérie. Počet výrobných procesov má klesnúť na polovicu a s tým aj náklady. Teraz má zadná časť Toyoty bZ4× 86 dielov, ktoré prechádzajú 33 procesmi. V budúcnosti má byť vyrobená len zo zopár dielov, ktorým bude stačiť jediný výrobný proces. Gigacasting zavedie Toyota od roku 2026, pričom zvýši efektivitu o 20 %. Zruší tiež klasický výrobný pás a spustí takzvanú „samohybnú výrobu“. Autá sa majú pohybovať po robotických stanovištiach voľne v celej montáži. Využijú na to vlastné batérie. Diely sa nebudú voziť k autám, ale autá budú smerovať k dielom. Bude to veľká zmena, pretože Toyota bola doteraz lídrom v technológii zoštíhľovania výroby a jej výrobný proces kopírovali všetci ostatní ako najlepší na svete.

Toyota bZ4X - 2022 Čítajte viac Toyota bZ4X: Prvá elektrická Toyota ‘tankuje‘ zo slnka a má revolučné riadenie

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 9 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Toyota #elektromobily #batérie #batérie pre elektromobily
Články podľa značiek