Väčšina problémov s budúcnosťou elektromobilov sa krúti okolo batérií. Tie sú totiž pre výrobu elektrických áut, ktoré majú byť v EÚ povinné od roku 2035, kľúčové. Ak ich nebude dosť, môže sa zákaz spaľovacích motorov Európe tvrdo vypomstiť. Príde o konkurencieschopnosť v oblasti, kde doteraz vynikala. Teda vo výrobe áut. Paradoxne na riziká upozorňuje priamo únia cez svoju vlastnú organizáciu Európsky účtovný dvor (EÚD). Ten vydal pomerne deprimujúcu, ale úprimnú správu o budúcom vývoji prechodu k elektromobilom práve v súvislosti s batériami. Európa má síce potenciál zvýšenia kapacity výroby zo 44 GWh v roku 2020 na 1 200 GWh do roku 2030, ale tento zámer je ohrozený z troch dôvodov.

Nemáme stimuly ani suroviny
Po prvé, výrobcovia batérií môžu EÚ opustiť v prospech iných regiónov, ako sú napríklad Spojené štáty, ktoré im ponúkajú masívne finančné stimuly. Spojené štáty na rozdiel od EÚ priamo dotujú produkciu nerastných surovín a batérií a tiež nákup elektrických vozidiel, ktoré sú vyrobené v USA s použitím súčastí pochádzajúcich z z krajiny. Po druhé, EÚ je do veľkej miery závislá od dovozu surovín, a to hlavne z niekoľkých krajín, s ktorými nemá dohody o voľnom obchode. Až 87 % jej dovozu surového lítia pochádza z Austrálie, 80 % mangánu z Južnej Afriky a Gabonu, 68 % dovozu surového kobaltu z Demokratickej republiky Kongo a 40 % dovozu surového prírodného grafitu z Číny.
Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov. V Trnave majú „baterkáreň“.
Správa konštatuje, že hoci v Európe existujú určité rezervy surovín na možnú ťažbu, čas od nájdenia suroviny až po prvú produkciu trvá najmenej 12 rokov, čo znemožňuje rýchlo reagovať na zvýšený dopyt. Existujúce zmluvné dohody však zvyčajne zabezpečujú dodávky surovín maximálne na dva až tri roky. A po tretie, konkurencieschopnosť výroby batérií v EÚ môžu ohroziť rastúce ceny surovín a energií. Ku koncu roka 2020 predstavovali náklady na jednu kilowatthodinu kapacity batérií 200 eur, viac ako dvojnásobok sumy, s ktorou sa pôvodne počítalo v plánoch. V posledných dvoch rokoch pritom vzrástla cena niklu o viac ako 70 % a cena lítia o 870 %!
Hrozia dva zlé scenáre
Audítori tiež kritizujú, že nie sú stanovené jasné časové ciele. Očakáva sa, že v roku 2030 bude na európskych cestách približne 30 miliónov vozidiel s nulovými emisiami a potenciálne takmer všetky nové vozidlá registrované po roku 2035 budú mať elektrický pohon. V súčasnej stratégii EÚ sa však neposudzuje, či je kapacita odvetvia batérií v únii schopná takýto dopyt uspokojiť. Audítori varujú, že ak nebude výrobná kapacita pre batérie v EÚ rásť podľa predpokladov, existujú dva scenáre možného vývoja.

Prvým scenárom je variant, že by EÚ bola nútená odložiť svoj zákaz vozidiel so spaľovacím motorom až na obdobie po roku 2035, čím by nesplnila ciele v oblasti uhlíkovej neutrality. Druhým scenárom je to, že by do roku síce 2035 prešla na vozový park s nulovými emisiami, ale bola by nútená vo veľkej miere spoliehať sa na batérie a elektrické vozidlá vyrobené mimo únie, čo by poškodilo európsky automobilový priemysel aj pracovnú silu. Samozrejme, príležitosti sa chytia najmä čínski producenti, ktorí majú pre výrobu elektromobilov najlepšie predpoklady. Čína má dostatok nerastného bohatstva, lacnú pracovnú silu a v rukách kompletný reťazec výroby akumulátorov.