
Pred pár rokmi prebiehal v Číne boom zdieľaných bicyklov. Na projekty ekologickej mestskej mobility vynaložila vláda od roku 2016 obrovské finančné prostriedky. Už o dva roky neskôr však väčšina spoločností zbankrotovala, aspoň naoko. Kanál Seepentza na základe snímok z dronov tvrdí, že státisíce bicyklov sa dostalo na gigantické skládky a majitelia firiem „zdúchli“ aj s dotáciami za hranice.

Teraz sa deje čosi podobné. Ale v oveľa nebezpečnejšom „formáte“. Hovoríme o zdieľaných elektromobiloch. Nové zábery ukazujú tisíce prakticky nových elektrických áut značiek BYD, Geely a Hozon, ktoré boli pôvodne určené na to, aby umožnili jednoduchú a ekologickú prepravu v čínskych mestách. Nakoniec sa však ukázalo, že napriek masívnej podpore nie je o zdieľanie záujem.

Autá tak ostali bez využitia a doslova hnijú na odstavných parkoviskách. Sú ich tisíce a na prvý pohľad vidieť, že niektoré z nich sa do služby ani len nedostali. V porovnaní s bicyklami je takéto plytvanie oveľa škandalóznejšie. Elektromobily totiž nie sú bicykle. Už len ich výroba si vyžaduje obrovské množstvo energie a surovín. Zvlášť výroba akumulátorov plných chemikálií a vzácnych kovov.

Na to, aby splatili svoju výrobnú uhlíkovú stopu, musia najazdiť desaťtisíce kilometrov. Presne to sa však nestalo. A stopu CO2 ešte zvýšia, pretože ich bude nutné zošrotovať. Zároveň kanál Seepentza upozorňuje, že tieto falošné registrácie deformujú už roky celkové štatistiky predaja elektromobilov v Číne, ktorá sa považuje za najväčšieho producenta elektrických áut na svete a zároveň za najväčší trh s elektromobilmi. V štatistikách totiž figurujú ako predané.