V živej pamäti máme videá zo sociálnych sietí, ktoré ukazovali, ako sa elektrické Tesly rútia mestom bez ochoty zastaviť. Pochádzajú najmä z Číny. Akékoľvek vyšetrovania však skončili s výsledkom, že na vine sú vodiči, ktorí stlačili pedál akcelerátora až k podlahe. Pochopiteľne, tí si to nemyslia. Pri incidente z roku 2022 v čínskom meste Čchao-čou, sedel napríklad za volantom Tesly Y profesionálny vodič. Jeho auto dosiahlo rýchlosť takmer 200 km/h a počas desivej jazdy zabilo dvoch ľudí a jedného človeka zranilo. Tento rok sa podobný prípad odohral meste Rui'an, kde bola zas v hlavnej úlohe Tesla 3. Skončilo to smrťou spolujazdkyne. Niektorí čínski majitelia Tesiel si už inštalujú do vozidiel kamery v oblasti pedálov, aby v prípade nechceného rýchlenia mali dôkaz o tom, že sa akcelerátora nedotýkali.
Tesla sa ‘zbláznila‘ a zabila dvoch ľudí v Číne
Množstvo prípadov sa však objavilo aj v USA. Tamojšia Kancelária na vyšetrovanie porúch ODI (Office of Defect Investigations) prijala prvú sťažnosť na samovoľné zrýchlenia vozidiel Tesla už v roku 2019. Tá zachycovala neuveriteľných 232 prípadov. Prešetrovanie, vrátanie analýzy dát zo samotných áut, však opäť ukázalo, že počas nehôd bol stlačený akceleračný pedál a že teda na vine boli vodiči. Teraz sa ale zdá, že dôjde k posunu, pretože Americká agentúra pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA obdržala ďalšiu žiadosť o prešetrenie incidentov. Rozdiel je v tom, že Ronald A. Belt, ktorý žiadosť podal, dodal aj nové dáta, ktoré získal z prostredia firiem, ktoré sa zaoberajú predajom komponentov vyradených vozidiel Tesla.
Čítajte viac Tesla Cybertruck má mať vážne problémy. Vyplýva to z tajných dokumentovTieto nové informácie naznačujú, že k samovoľnému zrýchleniu mohlo dôjsť z dôvodu krátkodobých vysokých odberov prúdu z 12 V elektrického okruhu vozidla. Aspoň v prípade incidentov spájaných s Teslou 3. Napríklad pri otáčaní kolies na mieste, keď elektrický posilňovač vyžaduje veľa energie. Dôsledkom je spomínaný pokles v nízkonapäťovom okruhu a následné spustenie rekalibrácie s nízkym kalibračným napätím, ktoré sa blíži nule Voltov. Ako náhle je kalibrácia vykonaná s chybnými údajmi, môže to viesť k interpretácii príkazu na plnú akceleráciu vozidla, pričom sa vodič nemusí ani len dotknúť „plynu“. Ide vlastne o komunikačnú chybu medzi nízkonapäťovým a vysokonapäťovým okruhom.
Takto vyzerala divoká jazdy Tesly Model 3:
(videá nie sú vhodné pre maloletých a citlivé povahy)
To zároveň vysvetľuje, prečo záznamy z vozidiel vždy ukazujú, že v čase zrýchlenia bol stlačený plyn až na podlahu a prečo vozidlo nediagnostikovalo žiaden problém. Vyšetrovateľom sa podarilo teóriu overiť zámerným vložením nesprávneho kalibračného napätia do meniča. Keď zadali 0,28 voltu alebo menej, namiesto očakávaných 1,65 voltov, snímač riadiacej jednotky motora načítal hodnoty ekvivalentné stlačeniu pedálu plynu. Vyšetrovatelia navrhujú riešenie v podobe pridania druhého nezávislého 12 Voltového okruhu s vlastnou batériou, aby nemohlo dochádzať k poklesom napätia. Riešením môže byť ale vraj aj aktualizácia softvéru, ktorá zabráni kalibrácii v takýchto ojedinelých situáciách.
Čítajte viac Teslagate? Z Tesly unikli tajné dokumenty. Sú vraj škandalóznePre Teslu to môže znamenať pomerne veľký problém, pretože NHTSA uvádza, že súčasťou nového vyšetrovania je až 1,8 milióna áut tejto značky, vrátane modelov S a X, hoci tie používajú odlišný čip. Na druhej strane ide o úľavu na strane tých, ktorým bolo povedané, že za prudké akcelerácie si môžu sami a najmä pre tých, ktorí čelia obvineniam zo zabitia alebo zranenia, keďže svoje autá nedokázali zastaviť.