Volkswagen je v problémoch. Jeho elektromobily odmietajú už aj Nemci

Volkswagen chcel byť svetovým lídrom v predaji elektromobilov. V skutočnosti jeho elektromobily už nechcú ani samotní Nemci.

14.07.2023 08:57
VW ID.Buzz LWB - 2023 Foto:
Volkswagen si veľa sľuboval od uvedenia hippie-modelu ID.Buzz. Jeho predaje sú však zatiaľ veľkým sklamaním.
debata (32)

Predstavitelia automobilky Volkswagen opakovane a pomerne neskromne vyhlasujú, že chcú pokoriť Teslu a stať sa najväčším výrobcom elektrických áut na svete. Na elektromobilitu vsadili takmer všetko – do roku 2030 chcú do nej investovať desiatky miliárd eur.

Navyše vývoj spaľovacích motorov presunuli na materskú Škodu a „obetovali“ aj niekoľko lukratívnych modelov. Dokonca jeho predstavitelia vyhlásili, že nebudú pokračovať vo vývoji spaľovacej verzie aj pri tak ikonickom modeli, akým je nesporne Golf, ktorý desiatky rokov dominoval európskym predajom. Teraz sa však v rebríčkoch prepadá a s odretými ušami sa drží v prvej desiatke.

Vyzerá to tak, že manažéri Volkswagenu sa radikálne prerátali. Ich elektromobilom sa totiž akosi prestáva dariť – a to sa s ich výrobou ešte ani poriadne nerozbehli. Takmer úplne stratili čínsky trh, v Európe ich vďaka zníženiu cien doslova „prevalcovala“ Tesla a čo je najhoršie, elektrické Volkswageny nechcú dokonca ani Nemci, ktorí boli vždy k domácim značkám viac než lojálni. O smerovaní Volswagenu sme mali pochybnosti už pred rokom aj my, zhrnuli sme ich v tomto článku:

Volkswagen Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Pôjde ďalej slepou cestou?

Navyše verbálne „protežovanie“ elektromobility zneistilo aj zákazníkov Volkwagenu, ktorí chcú spaľovacie autá a mnohí sa preto radšej pozerajú po iných značkách. Výsledkom teda je, že sa nielenže nepredávajú elektrické autá, ale postupné Volkswagenu klesá aj predaj tých spaľovacích.

Koncern sa tým samozrejme príliš nechváli, ale súkromní klienti elektrické volkswageny prakticky ignorujú – a to celé portfólio, od ID.3 cez ID.4, ID.5 až po ID.Buzz. Objednávky na ne sú totiž výrazne pod plánovaným ročným cieľom. Zistil to nemecký denník Handelsblatt na základe informácií získaných priamo od nemeckých predajcov.

Video: Ako sa vyrába v Bratislave už 20 rokov VW Tuareg.
Video

Zistenie ekonomického denníka vo Wolfsburgu následne viac-menej potvrdili. Hovorca značky uviedol, že Volkswagen, rovnako ako ostatní výrobcovia automobilov, zažíva medzi spotrebiteľmi „všeobecnú neochotu kupovať elektromobily“. Koniec-koncov, len pred niekoľkými dňami sa v podobnom duchu pre lokálne noviny Nordwest-Zeitung vyjadril aj odborový predák Manfred Wulff, ktorý komentoval rozhodnutie značky výrazne znížiť výrobu elektromobilov práve kvôli „nechuti“ spotrebiteľov k elektromobilite. „Veľmi výrazne si všímame neochotu zákazníkov prejsť do sveta elektromobility. Súčasný dopyt je takmer 30 percent pod pôvodne plánovanými cieľmi výroby,“ uviedol Wulff.

Zaujímavé sú aj konkrétne čísla, ktoré Handelsblatt uvádza, odvolávajúc sa na platformu Marklines: od januára do mája Volkswagen v Európe vyrobil 97 000 kusov elektromobilov z rodiny ID, ale predalo sa ich iba 73 000. Rozdiel súvisí nielen s nízkym dopytom, ale aj s cenovou vojnou, ktorú v Európe rozpútala Tesla.

Thomas Schafer Čítajte viac VW: Ak sa norma Euro 7 neodloží, stopneme výrobu viacerých modelov

Tá na trh uviedla vyše 100 000 Modelov Y, čínske MG4 eviduje predaj 23 000 kusov, no Volkswagen sa s ID.3 dopracoval len na 28 000 registrácií, pričom produkcia predstavovala 36 500 kusov. Podľa Handelsblattu zatiaľ za očakávaniami radikálne zaostáva hippie-model ID.Buzz: „Od začiatku roka hannoverský závod vyrobil 9 000 exemplárov elektrickej dodávky, ale európske registrácie nedosiahli ani 5 600 kusov.“

Nemci systémové riešenie zatiaľ nevidia, jediné, čo by vraj pomohlo, je zvýšenie dotácií. Minister hospodárstva Dolného Saska Olaf Lies to pomenoval jednoznačne: „To, čo nás znepokojuje, je súčasný pokles dopytu – nielen vo Volkswagene, ale u všetkých výrobcov,“ povedal. Lies sa podľa Autoweeku vyslovil za zavedenie nových nákupných stimulov a prípadné zníženie DPH na nové autá s elektrickým pohonom. Otázne však zostáva, či by to výraznejšie pomohlo Volkswagenu, ktorý za konkurenciou zaostáva aj preto, že jeho elektrické autá sú relatívne drahé a majú pomerne unifikovaný dizajn.

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #elektromobilita #predaj elektromobilov
Články podľa značiek