Ruský autopriemysel prežíva vďaka Číňanom. Postupne zaberajú zoštátnené fabriky

Po útoku Ruska na Ukrajinu sa európske, japonské a kórejské automobilky stiahli z ruského trhu. Prestali tam autá predávať, dovážať aj vyrábať. Ich pozície postupne zaberajú čínske podniky, ktoré už dominujú tamojšiemu trhu.

25.07.2023 06:00
Moskvič 3 - 2022 Foto:
Ruský minister obchodu Denis Maturov vyhlásil, že oživenie značky Moskvič je len prvý krok a dúfa, že Volga príde už na budúci rok.
debata (34)

Najpredávanejšou značkou v Rusku je síce Lada, no jej modely dosahovali základné európske štandardy vďaka materskej automobilke Renault, ktorá sa po jej prevzatí postarla o modernizáciu modelového portfólia a výrobných procesov. Po začiatku vojny však Renault odpredal svoju továreň moskovskej samospráve za jeden rubeľ a nechal štát, nech výrobu nahradí iným modelom. A keďže domáca výroba áut aj súčiastok je schopná zostrojiť len autá bez moderných bezpečnostných a ekologických súčiastok, akými sú ABS alebo katalyzátor, súčasné Lady pripomínajú autá zo začiatku 90. rokov minulého storočia.

Ruským úradom tak nezostávalo nič iné, ako vytvoriť inú spoluprácu, ktorá by umožnila nadviazať na výrobu moderných automobilov. Jedinou možnosťou zostala Čína, ktorá má k vojne neutrálny postoj a s Ruskom udržiava nadštandardné vzťahy v rôznych oblastiach vrátane hospodárstva. Napriek tomu sa podpora výroby čínskych áut v ruských závodoch otvorene neprezentuje a spomína sa len „zahraničné partnerstvo“.

VIDEO: Špičkový motorár o nejasnej budúcnosti spaľovacích motorov

Ruská vláda ohlásila znovuzrodenie a výrobu značky Moskvič, ktorá predstavila model Moskvič 3, no agentúra Reuters zistila, že v skutočnosti ide o čínsky model JAC Sehol X4, ktorý je v Rusku len zmontovaný z hotových dielcov. Zástupcovia Moskviča Reuters povedali, že výroba zahŕňajúca zváračské a lakovacie práce odštartuje najneskôr začiatkom budúceho roka. Čínska automobilka na otázky agentúry neodpovedala.

Okrem toho podiel predaných čínskych áut v Rusku rastie. Podľa Avtostatu sa za jún 2023 na tamojšom trhu predalo viac ako 40 000 čínskych vozidiel, čo predstavuje 49% podiel. Pred vojnou v júni 2021 predstavoval predaj čínskych automobilov len 7 %. Podľa čínskych colných štatistík čínske automobilky vyviezli do Ruska za obdobie od januára do mája 2023 5,2-krát viac vozidiel ako za rovnaké obdobie minulého roka.

Moskvič 6 Čítajte aj To snáď nie! Moskvič má zachrániť nový nemecký šéf

Čínske firmy celkovo prebrali šesť tovární, ktoré opustili západné a ázijské spoločnosti. Ich výrobná kapacita je dohromady 600 000 áut ročne. Podľa nezávislého experta Vladimíra Bespalova umožnia čínske automobilky reštartovať výrobu áut v Rusku a pomôžu udržať zamestnanosť. V roku 2020 pracovalo v ruskom autopriemysle približne 300 000 ľudí. Bespalov dodáva, že sa v nich nebudú vyrábať najmodernejšie autá, ale v porovnaní so súčasným stavom je to značný pokrok.

Pred vojnou sa na ruskom trhu predalo 70–75 % áut vyrobených v Rusku. Teraz je to len 40 %. Šéf predajnej siete Avtodom (ktorá kúpila pobočky Mercedesu-Benz) Andrej Olchovsky, tvrdí, že expanzia čínskych výrobcov do Ruska je jediná možnosť a že ruský autopriemysel nemá na výber.

Volga GAZ-24 Čítajte aj Ruská Volga vstane z mŕtvych už o rok. Bude kráčať cestou Moskviča?

Podobne ako v prípade Moskviča, postupuje aj firma Sollers, ktorá prevzala továreň v Tatarstane, kde pred vojnou schádzal z liniek model Ford Transit. V novembri minulého roka sa tam spustila výroba modelov Atlant a Argo, čo sú podľa zdrojov Reuters opäť prevzaté modely značky JAC, a to Sunray N25 a N35.

Ruský minister obchodu Denis Maturov vyhlásil, že oživenie značky Moskvič je len prvý krok a dúfa, že Volga príde už na budúci rok. Inak ako s pomocou „zahraničného“ alebo „východného“ partnera to však nepôjde, čo dokazuje doterajší vývoj. Ruská výroba sa síce môže zotaviť, no bude takmer kompletne v čínskych rukách rovnako ako dovoz už hotových modelov, ktorý je už teraz na úrovni 70 %. Všetka pridaná hodnota tak skončí v čínskych rukách a jediné, čo Rusom ostáva, je sledovať kurz čínskeho jüanu, aby vedeli, ako sa budú vyvíjať ceny a obchodné marže.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #Moskvič #JAC #ruský automobilový trh #Moskvič 3
Články podľa značiek