Mazda nedávno, po desaťročnej odmlke, vrátila do hry rotačný Wankelov motor. Už ale len v podobe generátora pre elektrickú Mazdu MX-30 R-EV. Zdalo sa, že to bude jediná aplikácia pre túto technológiu, ktorá narobila automobilkám viac škôd ako úžitku. Lenže celkom tak to byť nemôže, pretože Japonci si teraz v jeden jediný deň dali zaregistrovať v súvislosti s Wankelovým motorom až šesť nových patentov.
Tri patenty sa týkajú tvaru rotačného piesta so špeciálnymi výrezmi, vďaka ktorým sa zmení tvar spaľovacieho priestoru. To by malo zvýšiť účinnosť spaľovania. Ďalšie tri patenty sa týkajú recirkulácie výfukových plynov. Znázorňujú konštrukciu sacieho potrubia a jeho napojenia k motoru. Jasné teda je, že nové technické riešenia majú za úlohu znížiť spotrebu a emisie – presne tie aspekty, ktoré vyradili Wankelov motor zo sériovej produkcie.
Automaticky to ale ešte neznamená, že Mazda počíta s rotačným motorom v niektorom z budúcich modelov. Zatiaľ môžeme len snívať, že sa raz vráti ideový nástupca kultového kupé RX-8. Hoci si ho vieme predstaviť na základe prekrásnej štúdie RX-Vision z roku 2015. O vývoji tajomného hybridného RX-9 sa len šušká. Či to má ale ešte význam, keď sa éra spaľovacích motorov pomaly končí, je otázne. Možno bude však nakoniec všetko inak, a Mazda bude mať v rukáve nové eso.
Čítajte viac Mazda odhalila fascinujúce detaily o novom Wankeli. Ukrýva aj elektromotor!