Elektrický ‘prepadák‘ Hondy končí. Už po troch rokoch

Mal to byť úspešný príbeh. Stal sa však pravý opak. Malá elektrická Honda sa lúči, a to bez nástupcu. Dôvod? Všetci ju obdivovali, ale len málokto ju kúpil.

01.08.2023 16:00
Honda e - 2020 Foto:
Honda e je nepochybne inovatívnym elektromobilom. Má fantastický dizajn, jazdí ako hothatch a namiesto klasických zrkadiel používa digitálne. Pre automobilku je však čistou stratou.
debata (5)

Honda nás o zámere vyrábať šarmantný mestský elektromobil informovala už v roku 2017, keď na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavila koncept Urban EV. O dva roky neskôr na tom istom mieste debutovala sériová verzia. Honda totiž uverila úspechu, aj vzhľadom na veľmi pozitívne reakcie publika. Model e odkazoval na prvú generáciu Civicu, čím si získal veľký obdiv. Dobrá práca dizajnérov ale aj technikov, ktorí Honde e naordinovali zadný náhon, elektromotor s výkonom 154 kW a jazdné vlastnosti porovnateľné s hothatchom či dokonca digitálne spätné zrkadlá, však nestačila. Predaje tohto sympatického experimentu totiž viazli hneď od začiatku. V Európe sa z Hondy e predalo v roku 2020 len 3 752 a v roku 2021 iba 4 075 exemplárov. A vlaňajší rok nebol lepší.

Honda e - najštýlovejší elektromobil

Honda je výnimočná, má však aj svoje muchy.

Fotogaléria
Honda e - 2020
Honda e - 2020
+40Honda e - 2020

Jednoducho, len málo ľudí bolo ochotných akceptovať krátky dojazd, za ktorým stála malá batéria (35,5 kWh), a cenu, ktorá sa medzičasom vyšplhala na 39 290 eur. Pre japonskú automobilku je teda komerčné pôsobenie jej nepochybne inovatívneho mestského elektromobilu sklamaním. Britský Autoevolution píše, že podľa jeho informácii už Japonci dokonca zastavili montáž a dopredávajú len vyrobené vozidlá. Rozhodnuté je vraj tiež o tom, že Honda e nedostane nástupcu. Aspoň nie priameho. Čistý elektromobil má v Európe zastúpiť elektrické SUV s podivným názvom e:Ny1, čo je vlastne v Číne vyrábaná elektrická verzia SUV HR-V. Je nepochybne praktickejšia ako Honda e, ale jej cena, napríklad v Portugalsku je 54 750 eur. O úspechu e:Ny1 tak Autoevolution tiež nie je presvedčený.

Honda e:Ny1 - 2023 Čítajte viac Honda e:Ny1: Elektrické ‘HR-V‘ má dojazd 412 km a megadisplej

Honda v tom ale rozhodne nie je sama. Podobný osud, zatiaľ však len v USA, čaká aj na Mazdu MX-30 – elektrický crossover s miniatúrnou batériou a vlastne prvý čistý elektromobil tejto značky. Vlani sa z Mazdy MX-30 predalo za Atlantikom smiešnych 66 kusov, takže ju sťahujú z trhu. V Európe pravdepodobne vydrží dlhšie, možno aj vďaka verzii MX-30 R-EV s predlžovačom dojazdu v podobe jednorotorového wankelu. U nás sa Mazda MX-30 predáva od 37 690 eur. Zdá sa teda, že drahé malé elektrické auto nie je to, po čom zákazníci túžia. Je tu však jedna výnimka, takému Mini Electric sa darí až tak, že je vôbec najpredávanejšou verziou klasického 3-dverového Mini. Preto z neho automobilka pod krídlami BMW vytvorila elektrický kabriolet a ďalšiu generáciu Coopru vybaví už len elektrickým pohonom.

Honda e - 2020 Čítajte viac Test: Honda e – elektrická budúcnosť v retro kabáte

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #elektromobily #Honda e
Články podľa značiek