Austrálska komisia pre ochranu spotrebiteľov ACCC odporučila výrobcom elektrických áut, aby zvážili pri tvrdení, že ide o autá s nulovými emisiami, ich celkový vplyv na životné prostredie, nielen emisie, ktoré vytvárajú počas jazdy. Inak bude najvyšší kontrolný úrad pre spotrebiteľov považovať takéto tvrdenia za „greenwashing“, teda za zelené vymývanie mozgu. ACCC dokonca hrozí, že ak sa automobilky dopustia takéhoto zavádzania zákazníkov, bude im udelená finančná sankcia.
Čítajte viac ADAC: Ktoré elektromobily vynikajú v spotrebe a ktoré sú ‘žrútmi’ elektriny?Podľa správy komisie musia výrobcovia elektromobilov zahrnúť do výpočtu emisií CO2 všetky emisie, teda aj emisie, ktoré súvisia s ťažbou surovín, výrobou, dopravou či nabíjaním elektromobilov. To ešte predtým, než začnú propagovať elektromobily ako autá s „nulovými emisiami“. Koľko emisií vzniká v životnom cykle elektromobilu, uvádzať nemusia. Je to len prevencia pred klamlivými informáciami. ACCC spoločnostiam odporúča, aby formuláciu, že „auto má nulové emisie“, zmenili na formuláciu, že „auto má nulové výfukové emisie“.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Inak sa vystavia riziku, že takéto tvrdenie bude zo strany najväčšej austrálskej spotrebiteľskej organizácie považované za falošné, čo znamená, že spoločnosti porušia austrálsky spotrebiteľský zákon a môžu byť potrestané finančnou pokutou. ACCC tvrdí, že Austrálčania sa čoraz viac zaujímajú o uhlíkovú stopu produktov, a preto je dôležité, aby dostávali relevantné informácie. Zatiaľ elektromobily v Austrálii neprinášajú životnému prostrediu želaný efekt, pretože Austrália vyrába až 70 % elektrickej energie z uhlia. Čo ale nie je problém automobiliek.
Čítajte viac Je možné ťahať elektromobil na lane? Áno, ak ho chcete zničiťJaponské Mitsubishi, ktoré je súčasťou aliancie Renault-Nissan, zverejnilo v apríli správu, podľa ktorej je elektrické auto v Austrálii pre životné prostredie horšie ako benzínové autá, práve vzhľadom na austrálsky energetický mix, ale aj vzhľadom na to, že všetky elektrické vozidlá treba do Austrálie doviezť. Je preto viac zástancom hybridov a plug-in hybridov. Aj Japonská Toyota sa v posledných rokoch angažuje za rozmanitejší prístup k znižovaniu emisií vozidiel, a nie len na zameranie sa na elektrické autá. Obe spoločnosti však boli zároveň kritizované za to, že v Austrálii nepredávajú žiadne čisté elektromobily.
Zdroj:Drive