Ak vám dôjde benzín v nádrži v klasickom aute, jednoducho ho môžete odtiahnuť, pokiaľ to nie je vyslovene zakázané. Pri vybitých elektromobiloch je situácia oveľa zložitejšia. Ťahanie elektrického auta na lane alebo na ťažnej tyči, teda s kolesami na vozovke, môže mať pre elektromobil fatálne následky. Ostať na krajnici s nefunkčným elektromobilom pritom môžete aj kvôli oveľa banálnejšiemu problému. Je ním vybitá 12 V batéria. Stáva sa to pomerne často. Dôvodom je zlyhanie komunikácie medzi trakčnou a palubnou batériou, z ktorej sa tá 12-voltová nabíja. Ak je vybitá, nefunguje palubná elektronika a elektromobil sa ani nedá „naštartovať“. Čo s tým? Dá sa situácia zachrániť odtiahnutím elektrického auta na lane?
Čítajte viac Ford prerába na každom elektromobile 32 000 dolárov. Vraj je to výhodaVšeobecne platná odpoveď na túto otázku neexistuje. Závisí to od toho, aký elektromobil vlastníte. Väčšina výrobcov to striktne zakazuje, no niektorí to pri splnení určitých podmienok umožňujú. Zistíte to z manuálu vášho auta, ale dobré je sa o to zaujímať už pri kúpe. Tak napríklad BMW iX1 sa za žiadnych okolností odťahovať nesmie. Jedinou možnosťou je preprava na korbe alebo na prívese. To platí aj pre Teslu 3. Kia Niro EV smie byť ťahaná len v prípade, ak je hnacia náprava vpredu zdvihnutá. Elektrické modely ID od Volkswagenu je zas možné ťahať, len ak sú splnené tri podmienky. Nesmie ísť o model s pohonom všetkých kolies, musí byť zabezpečené napájanie 12-voltovej siete a prevodovka musí byť v polohe neutrálu.
Dôvodom obáv je, že elektromotory môžu pri otáčaní kolies počas ťahania nekontrolovane generovať elektrickú energiu. To môže viesť až k poškodeniu pohonu (motorov, riadiacej jednotky, konvertorov či akumulátora), čo znamená aj porušenie podmienok záruky. Prípadná oprava pôjde teda na váš účet. "Nebezpečenstvo nekontrolovanej výroby energie súvisí s tým, že elektromotory v automobiloch fungujú aj ako generátory a časť energie vzniknutej pri brzdení rekuperujú,“ vysvetľuje Martin Ruhdorfer z technického centra nemeckého autoklubu ADAC. Najnebezpečnejšie je ťahanie v prípade vybitého 12 V akumulátora, pretože palubná elektronika je vyradená z prevádzky a nie je možné zaradiť neutrál. Našťastie, takáto porucha sa dá vyriešiť aj bez odtiahnutia.
Takto ruský vodič dobíjal svoju Teslu S ťahaním za kamiónom
Stačí štartovacími káblami malý akumulátor oživiť, podobne ako pri autách so spaľovacími motormi, alebo mu dopriať energiu zo štartovacieho powerbanku. Ceny týchto zariadení začínajú na asi 100 eurách. Čo ale urobiť, ak problém pretrváva a chyba je niekde inde? Ak výrobca povoľuje ťahanie, skontrolujte, či sa dá páka voliča prevodových stupňov nastaviť do polohy N. No aj tak to automobilky neodporúčajú. BMW napríklad preto, že pri ťahaní nefunguje ani čerpadlo oleja v prevodovke. Jednoducho, ťahať elektromobil za iným autom je zlý nápad. Napriek tomu kolujú na internete videá, keď majitelia elektromobilov ťahaním dokonca dobíjajú vybitú trakčnú batériu. Dá sa to napríklad pri Teslách.
Čítajte viac Zdražie požiar lode Fremantle Highway elektromobily? Vládne na nej drahé pekloAj viacerí experti pripúšťajú, že plne funkčný elektromobil bez akýchkoľvek porúch a s aktivovanou palubnou elektronikou by s odtiahnutím na lane nemal mať problém a pomocou rekuperácie by sa jeho akumulátory skutočne mohli dobíjať. Ide totiž o paralelu jazdy z kopca, a pretože v niektorých horských oblastiach môžu mať zjazdy aj niekoľko kilometrov, sú na to elektromobily stavané. Formálny súhlas od výrobcu na to však, samozrejme, nedostanete. Ten sa chráni pred prípadnými nákladmi na opravu, pokiaľ by z nejakého dôvodu došlo k poškodeniu. Radšej to teda neskúšajte. Nestojí to za to.