
Toyota sa nevrhá bezhlavo len do elektromobility. Je za väčšiu technologickú pestrosť pri dosahovaní klimatických cieľov. Jedným z jej prístupov je vodík. Napokon, je jedným z mála výrobcov vodíkových áut, konkrétne Toyoty Mirai a palivové články montuje aj do úžitkových vozidiel Kenworth. Automobilka odhaduje, že do roku 2030 bude mať vodíkový sektor hodnotu približne 32 miliárd eur, pričom najväčšími trhmi budú Čína, Európa a Severná Amerika. Firma už má 100-tisícové zákazky na súpravy palivových článkov.
Už ste ho stretli? Vodíkový autobus jazdí v Bratislave na skúšku
Preto usilovne pracuje na tretej generácii palivových článkov, ktoré chce predstaviť v roku 2026. Na základe 30-ročných skúseností s touto technológiou sa má nová verzia vyznačovať vyššou hustotou energie, až 16,3 kW na liter, čo sa prejaví zvýšením dojazdu vozidla o 20 %. Odhaduje sa teda, že nimi vybavené nákladné auto zvládne bez tankovania vodíka prejsť napríklad trasu z Frankfurtu do Mníchova či z Tokia do Osaky.

Znížením počtu palivových článkov sa technológia stane zároveň dostupnejšou pre širšiu skupinu spotrebiteľov. Spoločnosť Toyota navyše odhaduje, že výdavky na údržbu nákladného vozidla vybaveného týmito palivovými článkami budú vďaka 2,5-krát dlhšiemu servisnému intervalu výrazne nižšie ako pri vozidlách s naftovým motorom. Nová generácia umožní aj flexibilnejšiu produkciu. Na jednej linke môžu byť vyrobené rôzne typy článkov v závislosti od ich použitia.
V Bratislave predstavili vodíkový športiak „made in Slovakia“
Toyota chce tiež štandardizovať vodíkové nádrže používané v nákladných autách v Európe, USA a Japonsku, čo umožní ich rýchlejšiu výrobu a jednoduchšiu montáž do rôznych typov vozidiel. Pracuje na nádržiach na stlačený aj kvapalný vodík pre použitie vo veľkých úžitkových autách. Prebiehajú tiež vývojové práce na vodíkových nádržiach menších rozmerov a tvarov, ktoré sa budú dať jednoducho inštalovať a budú kompatibilné s mnohými typmi vozidiel.
Japonci chcú týmto spôsobom umožniť prestavbu existujúcich vozidiel tak, aby mohli využívať elektrické pohony s vodíkovými palivovými článkami alebo vodíkovými spaľovacími motormi. Prototypy áut s vodíkovým pohonom boli zatiaľ testované iba na uzavretých tratiach a v dištančných pretekoch. Teraz značka získala povolenie na testovanie na verejných komunikáciách a koncepčné vozidlo už bolo zaregistrované a môže jazdiť.
Toyota sa tiež podieľa na ekologickej výrobe vodíka pre zvýšenie dostupnosti tohto paliva. Značka vyvinula nový elektrolyzér, ktorý umožňuje výrobu vodíka pomocou technológie vodíkových palivových článkov z modelu Mirai druhej generácie. Prvé testy tohto riešenia prebiehajú v továrni DENSO vo Fukušime. V Thajsku sa v spolupráci s Mitsubishi Kakoki Corporation a Toyota Tsusho Corporation začne pred koncom roka 2023 výroba vodíka z bioplynu z hydiny a potravinového odpadu.
