Toyota vyvíja tretiu generáciu palivových článkov. Dojazd predĺžia až o 20 %

Toyota vodíku verí. V roku 2026 predstaví už tretiu generáciu palivových článkov. Tie budú mať o pätinu vyššiu energetickú hustotu, čím predĺžia dojazd vodíkových áut a znížia aj servisné náklady.

08.08.2023 14:00
debata (1)
Toyota má s vodíkom už 30-ročné skúsenosti. Jej... Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2021 Toyota má s vodíkom už 30-ročné skúsenosti. Jej model Mirai je jedným z dvoch áut na svete s palivovými článkami.

Toyota sa nevrhá bezhlavo len do elektromobility. Je za väčšiu technologickú pestrosť pri dosahovaní klimatických cieľov. Jedným z jej prístupov je vodík. Napokon, je jedným z mála výrobcov vodíkových áut, konkrétne Toyoty Mirai a palivové články montuje aj do úžitkových vozidiel Kenworth. Automobilka odhaduje, že do roku 2030 bude mať vodíkový sektor hodnotu približne 32 miliárd eur, pričom najväčšími trhmi budú Čína, Európa a Severná Amerika. Firma už má 100-tisícové zákazky na súpravy palivových článkov.

Už ste ho stretli? Vodíkový autobus jazdí v Bratislave na skúšku

Video

Preto usilovne pracuje na tretej generácii palivových článkov, ktoré chce predstaviť v roku 2026. Na základe 30-ročných skúseností s touto technológiou sa má nová verzia vyznačovať vyššou hustotou energie, až 16,3 kW na liter, čo sa prejaví zvýšením dojazdu vozidla o 20 %. Odhaduje sa teda, že nimi vybavené nákladné auto zvládne bez tankovania vodíka prejsť napríklad trasu z Frankfurtu do Mníchova či z Tokia do Osaky.

Toyota Mirai - pre české ministerstvá Čítajte viac Českí ministri už jazdia na vodík. A čo Sulík?

Znížením počtu palivových článkov sa technológia stane zároveň dostupnejšou pre širšiu skupinu spotrebiteľov. Spoločnosť Toyota navyše odhaduje, že výdavky na údržbu nákladného vozidla vybaveného týmito palivovými článkami budú vďaka 2,5-krát dlhšiemu servisnému intervalu výrazne nižšie ako pri vozidlách s naftovým motorom. Nová generácia umožní aj flexibilnejšiu produkciu. Na jednej linke môžu byť vyrobené rôzne typy článkov v závislosti od ich použitia.

V Bratislave predstavili vodíkový športiak „made in Slovakia“

Video

Toyota chce tiež štandardizovať vodíkové nádrže používané v nákladných autách v Európe, USA a Japonsku, čo umožní ich rýchlejšiu výrobu a jednoduchšiu montáž do rôznych typov vozidiel. Pracuje na nádržiach na stlačený aj kvapalný vodík pre použitie vo veľkých úžitkových autách. Prebiehajú tiež vývojové práce na vodíkových nádržiach menších rozmerov a tvarov, ktoré sa budú dať jednoducho inštalovať a budú kompatibilné s mnohými typmi vozidiel.

Japonci chcú týmto spôsobom umožniť prestavbu existujúcich vozidiel tak, aby mohli využívať elektrické pohony s vodíkovými palivovými článkami alebo vodíkovými spaľovacími motormi. Prototypy áut s vodíkovým pohonom boli zatiaľ testované iba na uzavretých tratiach a v dištančných pretekoch. Teraz značka získala povolenie na testovanie na verejných komunikáciách a koncepčné vozidlo už bolo zaregistrované a môže jazdiť.

Toyota sa tiež podieľa na ekologickej výrobe vodíka pre zvýšenie dostupnosti tohto paliva. Značka vyvinula nový elektrolyzér, ktorý umožňuje výrobu vodíka pomocou technológie vodíkových palivových článkov z modelu Mirai druhej generácie. Prvé testy tohto riešenia prebiehajú v továrni DENSO vo Fukušime. V Thajsku sa v spolupráci s Mitsubishi Kakoki Corporation a Toyota Tsusho Corporation začne pred koncom roka 2023 výroba vodíka z bioplynu z hydiny a potravinového odpadu.

Toyota Project Portal - Kenworth na vodík Čítajte viac Toyota Project Portal: Desať vodíkových Kenworthov nastupuje do služby

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #palivové články #vodík #vodíkové autá
Články podľa značiek