Českí ministri už jazdia na vodík. A čo Sulík?

České Ministerstvo práce a sociálnych vecí a ministerstvo životného prostredia, si na rok prenajali autá na vodíkový pohon. Oba úrady majú po jednom vozidle, za ročný prenájom zaplatia 240 tisíc korún (10 100 €).

19.06.2023 12:00
Toyota Mirai - pre české ministerstvá Foto:
Nové Toyoty Mirai na vodík budú v skúšobnej prevádzke na českom Ministerstve práce a sociálnych vecí a Ministerstve životného prostredia.
debata (2)

MPSV aj MŽP si prenajali auto na vodíkový pohon. Ide o Toyotu Mirai. Podľa ministerstiev jeho prevádzka zníži náklady zo štyroch korún na kilometer pri konvenčných pohonoch na 2,50 korún na kilometer. „Ide o veľmi zaujímavý spôsob pohonu, ktorý je ekologický, udržateľný, ale aj bežne využiteľný bez zdĺhavého nabíjania,“ povedal minister práce a sociálnych vecí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Video

Za rok, kedy budú automobily využívať, chcú ministerstvá preveriť ich funkčnosť a náklady na prevádzku. „Potom vyhodnotíme, či sa nám oplatí napríklad práve auto na vodík,“ dodal. Ide o súčasť obmeny vozových parkov ministerstiev, v ktorej chcú postupne nahradiť autá na benzín či naftu za bezemisné alebo nízkoemisné vozidlá. Zákon od decembra 2022 jednotlivým českým rezortom nariaďuje, aby pri obstarávaní nových vozidiel do svojej flotily mali podiel nízkoemisných vozidiel vo výške skoro 30 percent.

Podľa ministra životného prostredia Petra Hladíka (KDU-ČSL) je však tento podiel iba spodnou latkou. Uviedol, že jeho úrad je na tretine bezemisných či nízkoemisných vozidiel už teraz. Obaja ministri oznámili, že budú obstarávať do svojich ministerstiev už iba nízkoemisné či bezemisné vozidlá. Jurečka tiež spomenul, že chce podporiť poskytovateľov sociálnych služieb v obmene vozového parku. K tomu by podľa neho mali slúžiť aj európske peniaze.

Toyota GR Corolla H2 Concept Čítajte viac Toyota GR Corolla H2: Prvé závodné auto na svete na kvapalný vodík už preteká

„V najbližších mesiacoch bude v teréne pribúdať áut poskytovateľov služieb, ako sú Diakonia, Charita či Armáda spásy, na nízkoemisný pohon,“ povedal Jurečka. Hladík uviedol, že potenciál vodíkového pohonu vidí aj v oblasti verejnej hromadnej dopravy, či už vo vlakoch na regionálnych tratiach alebo v autobusoch. „Asi prvé mesto, ktoré bude mať autobusy na vodík, bude Ústí nad Labem,“ uviedol Hladík. Prvým mestom s vodíkom na železnici by podľa neho mohla byť Ostrava.

Podľa tlačovej správy ministerstiev bežný konvenčný pohon znamená náklady zhruba štyri koruny na kilometer. V prípade nízkoemisného vozidla je táto čiastka približne 2,90 koruny a elektromobilu 1,50 koruny. Auto na vodíkový pohon podľa aktuálnych cien stojí zhruba 2,50 koruny na kilometer. Na rozdiel od elektromobilu ale vodíkové auto natankuje za porovnateľný čas ako auto so spaľovacím motorom. Podľa generálneho riaditeľa Toyoty a Lexusu ČR Martina Pelešky, prenajatý model Toyota Mirai prejde na plnú nádrž zhruba 600 kilometrov.

Toyota Mirai Čítajte viac Toyota Mirai: Len 5,6 kg vodíka na 1 000 km! To je rekord

A kde budú nové vodíkové autá českých ministerstiev tankovať? V súčasnosti sú v Českej republike iba dve verejné plničky na vodík, ale podľa odhadu ministra dopravy Martina Kupku (ODS) by ich v roku 2030 malo byť 12 a vodíkových áut v prevádzke asi 50-tisíc. V súvislosti s plánmi českých ministerstiev sa vynára otázka, ako to bude na tých slovenských. Bývalý minister hospodárstva Richard Sulík síce patril k propagátorom vodíka v doprave, keď na výstave EXPO v Dubaji pózoval pri slovenskom vodíkovom koncepte MH2, ale do služieb štátu sa žiadne vodíkové auto nikdy nedostalo.

Viazne aj vodíková infraštruktúra. Zatiaľ máme len jednu verejnú vodíkovú čerpaciu stanicu v Bratislave, ktorú vybudovala spoločnosť Messer Tatragas a otvorila ju vlani vo februári. Bohužiaľ, neposkytuje zelený vodík, pretože ho vyrába Slovnaf z metánu. Miernym obmedzením je aj to, že vodík sa tam zatiaľ plní s tlakom maximálne 200 barov, pričom štandardom je 350 barov a niektoré plničky zvládnu až 700 barov. Použitý tlak je dostatočný len na to, aby napríklad Toyota Mirai po dotankovaní prešla ďalších 150 až 200 kilometrov.

BMW iX5 Hydrogen Concept - 2023 Čítajte viac BMW iX5 Hydrogen: Vodíkové SUV mieri na cesty. S vývojom pomohla Toyota

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #vodík #vodíkový pohon #Toyota Mirai
Články podľa značiek