Bosch mení kurz. Batérie v nákladiakoch sú vraj omyl. Investuje do vodíka

Dodávateľský gigant pre automobilový priemysel sa rozhodol staviť budúcnosť na vodík. Pre kamiónovú dopravu je ako stvorený.

09.08.2023 12:00
debata (2)
Bosch plánuje vodíku žiarivú budúcnosť. A to... Foto: Bosch
Bosch - vodíková technológia Bosch plánuje vodíku žiarivú budúcnosť. A to najmä v kamiónovej doprave. Už dnes dodáva palivové články pre amerického výrobcu Nikola.

Áno, máme tu elektrické kamióny ako Teslu Semi či elektrické úžitkové vozidlá od Scanie, Volva alebo Mercedesu-Benz. Zatiaľ sú však vhodné len na mestskú a prímestskú dopravu. Ich dojazd je totiž výrazne kratší ako pri naftových náprotivkoch. A potom sa musia nabíjať, pričom pre ne neexistuje vhodná nabíjacia infraštruktúra. Batériové kamióny sú pritom výrazne drahšie a odvezú menej tovaru, pretože ťažké batérie znižujú ich užitočné zaťaženie. Ako teda dekarbonizovať kamiónovú dopravu, ak to ide s batériami len veľmi ťažko? Nemecký Bosch si myslí, že hlavným smerom vývoja bude vodík. A myslí to vážne. Ak pôjde všetko podľa plánu, chce do roku 2026 investovať do vodíkovej technológie, teda do palivových článkov a nádrží, celkom 2,5 miliardy eur.

Toyota Mirai Čítajte viac Toyota vyvíja tretiu generáciu palivových článkov. Dojazd predĺžia až o 20 %

Pritom ešte v roku 2017 tvrdil, že vodík nebude riešením. Zmena kurzu vyplýva nielen z praktických limitov, ale aj z obáv o dostupnosť surovín na výrobu batérií pre elektrické úžitkové autá, aj obáv, či elektrárne a rozvodové siete budú schopné vyrobiť a distribuovať potrebné množstvo elektrickej energie. Vodík takéto problémy podľa Boscha nemá. A nemá ani zásadné praktické obmedzenia. Moduly palivových článkov, ktoré teraz schádzajú z výrobnej linky v Stuttgarte, dodáva americkému výrobcovi nákladných vozidiel Nikola. So 70 kg vodíka v nádržiach, ktorý je uskladnený pod tlakom 700 barov, dokáže ťahač s návesom prejsť približne 800 kilometrov, pričom nosnosť auta nie je o nič menšia ako u bežného kamióna s naftovým motorom. Prázdne nádrže sa naplnia za 20 minút. Okrem veľkých kamiónov vidí Bosch priestor pre vodík aj v úžitkových autách v hmotnostnej triede 8 až 16 ton a dokonca aj v dodávkach. V súčasnosti testuje vodíkovú konverziu VW e-Crafter.

Vodíkový pohon testuje aj v elektrickej dodávke... Foto: Bosch
Bosch - vodíková technológia Vodíkový pohon testuje aj v elektrickej dodávke VW e-Crafter. Tá výrazne prekonáva čisto elektrickú verziu. V dojazde aj v rýchlosti dopĺňania energie.

Kým bežný batériový Crafter má dojazd 115 km a potom sa 45 minút nabíja, vodíková verzia zvládne 540 km a natankovaná je za šesť minút. Podľa šéfa divízie palivových článkov Thomasa Wintricha bude do konca dekády vybavené vodíkovým pohonom každé piate nákladné vozidlo nad šesť ton. V tomto čase chce mať Bosch ročný obrat v oblasti vodíkovej technológie vo výške päť miliárd eur. „Celkové náklady na kilometer vozidla s palivovými článkami sa budú v roku 2030 rovnať nákladom na klasické nákladné auto. Jediné, na čo nemáme priamy vplyv, je cena vodíka. Očakávam, že dovtedy klesne pod štyri eurá za kilogram.“ To je výrazný pokles, pretože aktuálne zaplatíte v závislosti od čerpacej stanice dvoj- až troj-násobok.

Vodíková čerpacia stanica Čítajte viac Europoslanci chcú radikálne navýšiť počet rýchlonabíjačiek a vodíkových čerpačiek

Bosch očakáva aj zníženie cien nákladov na výrobu palivových článkov, ktoré budú plynúť z rastúceho objemu produkcie. V súčasnosti Bosch zamestnáva vo vodíkovej divízii viac ako 3 000 ľudí a je zapojený do celého reťazca, od systémov na výrobu vodíka (vrátane základnej technológie na čistenie vody) až po systémy, ktoré fungujú na vodík. Tá sa týka mobilných aj stacionárnych palivových článkov, ale aj technológie pre vodíkové spaľovacie motory, napríklad pre stavebné stroje a poľnohospodárske vozidlá. Vyvíja tiež nové nádrže na vodík z vysokopevnostnej ocele, ktoré by mali byť lacnejšie a kompaktnejšie. Ak sa to podarí, bude vedieť Bosch prestavať na vodíkový pohon aj niektoré elektromobily, pretože nádrže umiestni do priestoru batérií.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Bosch #palivové články #vodík
Články podľa značiek