Nemecký Mercedes-Benz zastavil dodávky nových áut do Ruska už v marci 2022, hneď po ruskej invázii na Ukrajinu. A rovnako rýchlo zastavil aj linky jeho výrobného závodu, ktorý vybudoval severozápadne od Moskvy ešte v roku 2019 s investíciou 400 miliónov eur. Z montážnych pásov tu schádzal Mercedes-Benz triedy E, určený najmä pre túto krajinu. Svoje aktíva aj moskovskú fabriku predal holdingu Avtodom za dodnes neznámych podmienok s právom obcie do šiestich rokov. Predmetom transakcie bola však celá skupina Mercedes-Benz Rus vrátane zastúpenia, lízingovej spoločnosti či spoločnosti, ktorá sa zaoberala poistením vozidiel. Avtodom tak získal povolenie vykonávať servis a opravy vozidiel Mercedes-Benz, tak tie záručné, ako aj pozáručné. Lenže také ľahké to nebude. Ako informovala Izvestia, Mercedes-Benz totiž úplne odpojil ruských predajcov a ruské servisy od svojho softvéru.
Vodičovi takmer odpadlo koleso. Pozrite si ako po ceste tancovalo
„Áno, ,predajcovia sú odpojení od on-line softvérových systémov výrobcu. V niektorých prípadoch to spôsobí predĺženie času opravy,“ potvrdil Avtodom, dnes oficiálny importér Mercedesu-Benzu v Rusku. Zároveň spoločnosť sľúbila, že servisy budú vykonávať servis a údržbu na základe „nahromadených skúseností a znalostí“. Bez originálneho softvéru nebude možná aktualizácie nových áut, kódovanie kľúčov ani diagnostika porúch, funkčnosť mobilných aplikácí, napríklad informácie o stave paliva a o dojazde. „Musíme sa pripraviť na to, že predajcovia sa budú musieť naučiť využívať softvér tretích strán. Myslím si ale, že zákazníci sa začnú častejšie obracať na neoficiálne servisy, pretože pojem oficiálny predajca či oficiálny servis stráca svoj význam,“ povedal Petr Škumatov, predstaviteľ ministerstva vnútorných záležitostí.
Čítajte viac Ruská Volga sa má vrátiť už čoskoro. A bude povinnáNavyše neoficiálne servisy môžu byť flexibilnejšie, pretože vždy používali neoficiálny softvér. Blokáda softvéru sa ale zďaleka netýka len značky Mercedes-Benz. Asociácia Ruských predajcov automobilov (ROAD) oznámila problémy so softvérom pre väčšinu zahraničných značiek. Týka sa to aj BMW, Škody, Kie, Infiniti, Nissanu či Renaultu. „Je jasné, že teraz sa predajcovia snažia zo všetkých síl splniť záručné povinnosti voči majiteľom áut. Softvér a vybavenie tretích strán pomáhajú obísť obmedzenia. Niektorí predajcovia sa pripájajú k službám prostredníctvom európskych IP adries alebo kontaktujú iné spoločnosti. Okrem toho časť diagnostiky migruje do režimu off-line,“ uviedol viceprezident Národnej automobilovej únie (USA) Jan Haytseer. Horšie je, že prestali fungovať aj niektoré dôležité funkcie, ktoré riadia chod motora, protiblokovacieho a brzdového systému.
Čítajte viac Putin nakázal, aby úradníci v Rusku jazdili len v ruských autách. Priznal, že chceli kupovať tie zahraničné