Rusom sa už podarilo reinkarnovať značku Moskvič, keď v bývalom moskovskom závode Renaultu spustili koncom vlaňajšieho roka výrobu čínskeho SUV JAC JS4 a jeho elektrickej verzie s logom socialistickej automobilky. A hoci sa tento recept, ako zaplátať dieru po západných automobilkách, ktoré odišli z ruského trhu, zatiaľ neosvedčil, minister obchodu a priemyslu Denis Manturov v júni oznámil ďalší veľkolepý projekt. Týka sa značky Volga, ktorej výrobu originálnych ruských modelov ukončil Gorkého automobilový závod (GAZ) v roku 2009 a licenčného Chrysleru Sebring pod názvom Volga Siber o rok neskôr.
Čítajte viac Rusi ďalej snívajú. Chcú oživiť Volgu aj Pobedu!Teraz bolo o Volge opäť počuť z vysokých miest. „Čoskoro sa začne výroba automobilov Volga,“ povedal predseda Štátnej dumy Vjačeslav Volodin. Vyzerá to tak, že by sa teda mala na ruské cesty vrátiť ešte skôr, ako bolo pôvodne plánované. Manturov totiž spomínal ako najbližší možný termín leto budúceho roka. Produkcia bude prebiehať podobne ako produkcia Moskvičov, teda v uvoľnených výrobných kapacitách po odchode zahraničných automobiliek. Ako budú Volgy vyzerať, nie je zatiaľ známe. Šibeničný termín však naznačuje, že nemôže ísť o nový produkt, ale len licenciu vozidla zahraničnej značky s logom jeleňa na kapote. Pravdepodobne čínskeho.
Bude to fungovať? Príbeh Moskviča veľa nádejí Volge nedáva. Podľa ruskej analytickej agentúry Avtostat predal Moskvič v júni 1 500 vozidiel. Je to síce doterajší rekord, lenže to nič nemení na fakte, že od spustenia liniek, teda za viac ako šesť mesiacov, putovalo k zákazníkom len 4 000 áut. A to je úbohá bilancia, pretože plán je stanovený na 50 000 kusov ročne. Lenže prezident Vladimir Putin vytiahol z rukáva tajnú zbraň. Minulý týždeň na stretnutí s lídrami priemyslu vyzval ruských predstaviteľov, aby prešli na domáce autá. Zdôraznil, že nákup zahraničných áut pre štátnych zamestnancov by mal byť „absolútne vylúčený“. Štátna duma toto rozhodnutie podporila. Ruské autá tak budú povinné na všetkých úrovniach štátnej správy. A týkať sa to bude aj Volgy.
Doteraz si totiž ruskí úradníci a politici užívali komfort „západných“ áut. Najviac obľúbené boli značky Mercedes-Benz a Toyota. Ako uvádza Avtostat, v roku 2021 vypísali vládne agentúry 322 tendrov na zahraničné autá vo výške 1 miliardy 363 miliónov rubľov (12,9 mil. eur). V roku 2022 to bolo 85 tendrov za 648 miliónov rubľov (6,1 mil eur) a podľa výsledkov za šesť mesiacov roku 2023 to bolo kvôli sankciám 37 tendrov za 236 miliónov rubľov (2,2 mil. eur). To sa má však od septembra zásadne zmeniť. Napokon, kvôli sankciám stúpal podiel ruských áut v štátnej správe už tento rok. V prvých šiestich mesiacoch tak bolo podaných 515 oznámení o nákupe domácich vozidiel za 872 miliónov rubľov.
Čítajte viac Volga GAZ M23: Tajná zbraň KGB ukrývala 5,5-litrový motor V8. Nik o tom nevedelTakže ruské autá budú takpovediac povinné. Možno aj preto nedávno Moskvič zvýšil cenu Modelu 3 o 10 000 rubľov. Prosperitu tak automobilkám zaručia daňoví poplatníci. Návrat Volgy však nemusí byť taký hladký, ako Putin plánuje. Je tu totiž jeden háčik. Majiteľom značky GAZ je oligarcha Oleg Deripaska, ktorý sa dostal na sankčný zoznam USA a EÚ už po anexii Krymu v roku 2014. A toho sa môžu zľaknúť aj čínske automobilky. Majú síce záujem preniknúť na ruský trh, ale vzhľadom na tvrdý konkurenčný boj v Číne potrebujú expandovať najmä na Západ. Spolupráca s GAZ-om by sa tak mohla v budúcnosti obrátiť proti nim. A za to im Rusko možno nestojí.