Zablokovanie prístupu k softvéru ruským zákazníkom a servisom Mercedesu-Benz vyvolalo veľkú nevôľu v krajine agresora. Do debaty na túto tému sa pustil dokonca Vladimir Sobjanin, hlavná tvár ruskej propagandy v štátnej televízii, kde označil vedenie nemeckej automobilky za bastardov a fašistov. Dovolával sa tiež zhabania ich majetku a mnohomiliardových súdnych procesov. Zúrivosť mu ale veľmi nepomôže, pretože po Mercedese-Benze pristúpili najnovšie k rovnakému sankčnému kroku aj jeho odvekí nemecký rivali – BMW a Audi. Informovali o tom noviny Izvestija.
Čítajte viac ‘Putinov Goebbels‘ sníva o zničení koncernu Mercedes-Benz. Sú to bastardiBorisHof, najväčší ruský predajca BMW, potvrdil, že po tomto kroku si teraz majitelia áut nebudú nielenže môcť vyrobiť duplikáty kľúčov, ale stretnú sa „aj s ďalšími ťažkosťami“. Zamestnanec servisu poznamenal, že nie je známe, či predajcovia budú schopní autá vôbec diagnostikovať. Ohrozené sú aj elektronické servisné knižky, ktoré zaznamenávali napríklad počet najazdených kilometrov alebo opravy. Obmedzená bude tiež funkčnosť aplikácie BMW ConnectedDrive, prostredníctvom ktorej bolo možné autá na diaľku naštartovať, odomknúť, klimatizovať alebo získať cez mobil informácie o stave paliva, aktualizáciách či zvolávacích akciách.
Ukrajinské vzdušné sily: zničili sme už 3 500 ruských cieľov
Podobné problémy vznikajú aj majiteľom Audi, píše ruský denník. Jeden z oficiálnych predajcov tejto značky pod podmienkou anonymity denníku povedal, že prístup k softvéru pre majiteľov bol už pred dvoma mesiacmi obmedzený. „Okrem problémov s programovaním duplicitných kľúčov nie je možné inštalovať diely, kde je potrebné programovanie. Týka sa to riadiacej jednotky motora, prevodovky, parkovacích senzorov a podobne,“ dodal. To buď opravy áut znemožní, alebo minimálne predĺži čas opráv. Ruskí predajcovia teraz hľadajú spôsoby, ako túto situáciu vyriešiť.
Čítajte viac Nový Moskvič je šrot. Rusi to taja, ale Rusko nie je celý svetNapríklad sa pripájajú k službám prostredníctvom európskych IP adries alebo kontaktujú iné firmy, pretože on-line služby najčastejšie vyvíjajú externé spoločnosti. Podľa Jana Haytseera, viceprezidenta Národnej automobilovej únie (NAU), prejde časť diagnostiky do režimu off-line. Ďalšie servisy sľubujú majiteľom, že opravy sa budú snažiť riešiť na základe „nahromadených skúseností a znalostí“. S obmedzeným prístupom k softvéru majú Rusi problémy už dávnejšie. Audi napríklad blokovalo niektoré IT systémy už od júna s výnimkou piatich, ktoré majú byť po dohode s federálnym úradom pre ekonomiku a kontrolu exportu k dispozícii počas prechodného obdobia do konca tohto roka, uviedla spoločnosť.