Česká polícia si objednala 289 nových policajných áut Škoda Kodiaq RS. Podľa špecifikácie je požadovaný maximálny výkon aspoň 180 kW (245 koní), čo v ponuke pri tomto modeli zodpovedá benzínovému dvojlitru. Všetky autá budú mať taktiež pohon 4×4. So zohľadnením špecifikácie by každé auto malo stáť približne 1,6 milióna českých korún, čo je v prepočte vyše 66-tisíc eur.
V požadovanej výbave majú mať tieto automobily aj tzv. policajný rám pre „násilné zastavenie vozidla“. Ide vlastne o klasický rúrkový ochranný rám v prednej časti, ktorý svojho času využívalo množstvo vodičov SUV a terénnych áut.
Čítajte viac Policajti budú jazdiť na elektrických Enyaqoch. Prvých 24 si už prevzaliNa tento fakt upozorňuje český server Kverulant.cz, ktorý v článku Trubkové rámy na policejných vozidlech jsou nebezpečné a nemají homolagci tvrdí, že: „Rúrkové rámy na čele policajných áut sú samozrejme úplne proti všetkým bezpečnostným trendom v konštrukcii áut – pri nich sa dbá o ochranu najslabších účastníkov prevádzky: chodcov a cyklistov. A zrejme nie náhodou ich žiadny policajný zbor európskej krajiny pri hliadkových vozidlách, ktoré najazdia na cestách naozaj veľa kilometrov, nepoužíva. Navyše rúrkové rámy sú už od roku 2009 zakázané nielen v Českej republike ale v celej Európskej únii a to nariadením číslo 78/2009…“
Čítajte viac VIDEO: Takto českí policajti PIT manévrom zastavili vodiča unikajúceho z NemeckaProblémom týchto rámov je , že pri strete s chodcom alebo cyklistom sa celá energia nárazu sústredí len do veľmi malej plochy, kvôli čomu sú chodci aj cyklisti pri stretoch s takto vybavenými autami oveľa viac ohrození.
Kverulant pripomína, že tieto rámy boli použité už v roku 2019 na policajných Octaviách a s najväčšou pravdepodobnosťou nemajú žiadnu homologizáciu. Aspoň serveru sa ju v priebehu troch rokov nepodarilo získať, predstavitelia polície aj ministerstiev žiadosti o sprístupnenie homologizačných protokolov odignorovali, celá vec sa momentálne rieši súdnou cestou. Vzhľadom na uvedenú skutočnosť je podľa českého serveru vysoko pravdepodobné, že homologizáciou nedisponujú ani rámy na nových Kodiaqoch.
Kverulant.cz zároveň vyslovil podozrenie, že celá súťaž v hodnote viac ako 1,2 miliardy českých korún je zmanipulovaná a šitá na mieru práve mladoboleslavskej Škode. Tá bol napokon aj jediným účastníkom narýchlo vypísanej súťaže.
Server upozorňuje, že ako významne diskriminačná sa javí kľúčová podmienka verejného obstarávania. Tou bola požiadavka na preukázanie „technickej kvalifikácie dodávateľa“. Súťažiaci musel predložiť zoznam významných dodávok vozidiel prestavaných pre integrovaný záchranný systém (IZS) za posledné tri roky. Za významnú dodávku sa považovalo len dodanie najmenej 50 vozidiel v prípade kvalifikácie pre dodávku hliadkových vozidiel a 30 pre dopravnú políciu. Podľa Kverulantu okrem Škody, ktorá už polícii dodala takmer 500 vozidiel Octavia s útočným rámom, takúto požiadavku nikto iný nespĺňa.