Dávať dnes peniaze do vývoja novej generácie spaľovacích motorov sa zdá byť absolútnym plytvaním. Splniť totiž pripravované emisné normy môže byť také drahé, že je už lepšie investovať do elektrického pohonu. Nehovoriac o tom, ak sa dnes snažíte postaviť „spaľovák“ s celkom odlišnou koncepciou, než akú poznáme už takmer 140 rokov Presne o to sa však pokúša americká spoločnosť Ricardo North America, americká pobočka storočnej britskej inžinierskej firmy, ktorá vytvorila partnerstvo so spoločnosťou Achates Power, aby priviedla na svet revolučný piestový motor. Výsledkom je takzvaný Opposed-piston engine (OPE), teda motor s protibežnými piestmi. Nemýľte si ho ale s boxermi Suabaru alebo starých Volkswagenov, ktoré majú centrálny kľukový hriadeľ a pracujú v podstate ako klasické vidlicové motory, len rozovretie ich je valcov je 180 stupňov.
Čítajte viac Američania chcú znížiť spotrebu áut na štyri litre. Dá sa to v kráľovstve pikapov?Motor OPE je celkom iný. Najnovšia verzia má síce len tri valce, ale až šesť piestov, pretože v každom valci sa nachádzajú hneď dva. Pohybujú sa proti sebe a to v jednej osi. Kľukový hriadeľ sa musel preto presunúť na opačnú stranu. Vlastne sú tu hneď dva. Takýto motor nepotrebuje žiadne ventily, žiadne hlavy valcov ani žiadne vačky. Pracuje totiž na dvojtaktnom princípe, čo znie v dnešných časoch honby na emisie priam ako drzosť. Veď dvojtakty predsa zmizli z planéty kvôli kúdolom dymu. Lenže Ricardo a Achates Power presne vedia čo robia. Vzduch a palivo privádzajú do motora v jeho strednej časti, tam kde protibežné piesty vytvárajú spaľovaciu komoru. Vysoká kompresia nahrádza aj klasické sviečky. V podstate ide o diesel, pretože zmes vzduchu a paliva sa vznieti vďaka vysokej teplote, teda vznetovým princípom. Lenže najnovšia verzia motora používa benzín.
Ricardo a Achates Power tvrdia, že v porovnaní s predošlou verziou na naftu sa podarilo znížiť hmotnosť motora OPE o neuveriteľných 60 %! Stúpla aj jeho tepelná účinnosť, čo znamená nižšiu spotrebu paliva, až o 20 %. Vysoký krútiaci moment má pritom zodpovedať naftovým turbomotorom. OPE by mal potešiť aj automobilky, pretože je vďaka menšiemu počtu dielov lacnejší na výrobu. Presné technické údaje zatiaľ nepoznáme. Známy je len výkon 206 kW. Motor bol zatiaľ vyvíjaný pre americké pikapy, ale technologicky nič nebráni tomu, aby zamieril aj do bežných osobných áut. Je tu však iný kameň úrazu – budú ešte existovať bežné osobné autá, konštruované pre klasický spaľovací pohon? Napokon, aj americké pikapy sa už vydali cestou úplnej elektrifikácie. Spomeňme Ford F-150 Lightning, Chevrolet Silverado EV či Teslu Cybertruck. Ktorá z automobiliek bude mať ešte chuť riskovať?
Čítajte viac Mazda to nevzdáva. Zaregistrovala si 6 nových patentov na rotačný Wankel